שתף קטע נבחר
 

בעל עסק קטן, קח עצה מהבנקאי

איך מנהלים נכון את העסק, על מה צריך לתת דגש בהתנהלות מול הבנק ומדוע חשוב לא לזנוח את החיסכון לעת פרישה? שלושה מנהלי סניפים, מייעצים לעסק הקטן

ניהול עסק קטן הוא משימה לא פשוטה שדורשת התמודדות במישורים רבים: ניהול נכון, התמודדות מול ספקים ולקוחות, צורך בקבלת אשראי ועוד.

 

 

עופר סמו מראשון לציון, אלון בר דוד מתל-אביב ועמי שטרית מכפר סבא - שלושה מנהלי סניפים של בנק הפועלים, מציעים כמה טיפים שיסייעו לבעלי העסקים.

 

ניהול העסק

לרכז תשלומים למועדים מוגדרים בחודש – יש בעלי עסקים שנוהגים לבצע את התשלומים של העסק באופן מפוזר על פני החודש, וזה הופך את המעקב אחר ההוצאות למורכב מאוד. ההמלצה היא לרכז חיובים לתאריך אחד או שניים, כדי להקל על ניהול התזרים. לדוגמה, תשלומי מסים ומע"מ ב-15 (כפי שמתחייב) וריכוז כל הצ'קים האחרים למועד קבוע אחד, למשל 20 בחודש.

 

נהל את העסק והעובדים לפי יעדים מוגדרים – בניהול העסק, מומלץ שתקבע לעצמך יעדים יום-יומיים, תוך מעקב ובקרה שוטפת – למשל, באמצעות הנהגת דוחות יומיים, שבועיים, חודשיים וכו'. תופתע לגלות כיצד זה ישפר את ביצועי העסק.

 

לעקוב אחרי הרווחיות של כל מוצר או פרויקט בנפרד – בעסקים שמוכרים מספר מוצרים או מבצעים מספר פרויקטים, ייתכן מצב שאחד המוצרים/פרויקטים לא רווחי, ולאורך זמן הם לא שמים לב שמוצרים או פרויקטים רווחיים אחרים מממנים אותו, תוך פגיעה בעסק. במקרים כאלה יש לשקול להפסיק למכור או לפתח את המוצר הזה. הדבר מחייב בקרה ניהולית מוקפדת מצד הבעלים.

 

לדעת "לחתוך" – יש בעלי עסקים קטנים שעבורם העסק שגידלו הוא כמו הילד שלהם. החיבור הרגשי הזה גורם להם לעיתים להתעלם מסימנים שליליים. הם יעדיפו להזרים לעסק חסכונות פרטיים, רק כדי להימנע מסגירה או מכירה של ה"בייבי" שלהם. ההמלצה היא לא לנהל עסקים על בסיס מניעים רגשיים. לעיתים, ככל שזה מצער, צריך לדעת גם לקבל החלטות קשות.

 

נהל את השירות בעסק שלך - לאחר אינטראקציות עם הלקוחות, הקדש מספר דקות לביצוע סקר קצר שיבדוק את שביעות הרצון שלהם מהשירות שקיבלו מהעובדים בעסק שלך. תוכל ללמוד מכך על מידת שביעות הרצון שלהם ולקבל הערות שיסייעו לך לשפר את השירות. כמו כן, מומלץ מאוד לאחל ללקוחות המרכזיים של העסק מזל טוב לימי ההולדת שלהם.

 

להימנע מתלות בלקוח גדול – עסקים רבים מפתחים תלות בלקוח אחד או במספר קטן של לקוחות, שמהווים נתח משמעותי מסך ההכנסות של העסק. העולם העסקי הופך כידוע ליותר ויותר תחרותי, וגם לקוח מרוצה שרוכש ממך מוצרים או שירותים לאורך שנים, עשוי להיענות יום אחד להצעה טובה יותר של ספק מתחרה.

   

יחסים עם הבנק

הזמן את הבנקאי לביקור בעסק – אין תחליף למראה עיניים ולמפגש אישי. חשוב שהבנקאי יראה את העסק שלך ויכיר אישית את העובדים. היכרות כזו תורמת להידוק הקשר בינך לבין הבנק.

 

היעזר במומחים מיחידות המטה של הבנק – גם עסקים קטנים זקוקים לעיתים לסיוע בעסקאות מט"ח, גידור סיכונים, סחר חוץ וכו'. במקרים כאלה תזכרו כי לבנק יש יכולת לקשר בין בעל העסק לבין מומחה מתאים שנמצא ביחידות המטה של הבנק.

 

בחר בנק עם זמינות שירותים גבוהה – אחד הגורמים החשובים באיכות השירותים הבנקאיים לעסקים קטנים, בנוסף כמובן לשירות מקצועי, הוא הזמינות של השירותים הבנקאיים. בחר בבנק בעל זמינות גבוהה לשיחות טלפוניות ופגישות עם הלקוחות ובעל מערך מתקדם של שירותים ישירים.

 

הכלים הממוחשבים שעומדים לרשות בעלי עסקים, שחלקם הגדול זמין גם באמצעות הסלולר, מאפשרים מעקב אחרי כל תנועה בחשבון, כגון אפשרות לצפות בצילומי צ'קים. שירות לא מקצועי יכול לגרום לבזבוז כסף ומשאבים מיותרים, ומוטב שתנתב את הזמן הזה לפיתוח וניהול העסק שלך.

 

הכר את כושר הפירעון של העסק – לקוחות רבים נוהגים להגדיר טווח של הלוואה מבוקשת באופן די שרירותי: "אני רוצה הלוואה לשלוש-אבע שנים". הגישה המומלצת היא לבדוק מהו כושר הפירעון של העסק לפני שמחליטים על פריסת התשלומים. ייתכן שהוא יכול לעמוד בהחזרים קצרים יותר, או להבדיל שהוא זקוק לפריסת-תשלומים ארוכה יותר. יש לזכור שפריסה קצרה עלולה לגרום לקשיים בתזרים השוטף.

 

בטחונות טובים הם אינטרס גם של בעל העסק – לעיתים לקוחות עסקיים רואים בבטחונות דרישה של הבנק, שהם אמורים להתנגד לה. אני מסביר להם שהעמדת בטחונות טובים ככל האפשר היא אינטרס של הלקוח לא פחות מאשר של הבנק. בטחונות טובים יותר - מאפשרים לבנקאי לגלות גמישות רבה יותר במערכת יחסיו עם הלקוח והיענות מהירה יותר לצרכיו.

 

מודעות לחקיקת הפנסיה – שינויי החקיקה בתחום הפנסיוני בשנים האחרונות מחייבים בעלי עסקים, כולל כל עסק קטן, לדאוג לכך שעובדיו יצטרפו להסדר פנסיוני. מעבר לעמידה בדרישות החוק, יש להסדרים האלה גם תרומה ליציבות ביחסי העבודה ולשימור כוח אדם איכותי.

 

עולם העסקים כיום מאוד תלוי באיכות השירות, ותחלופה גבוהה של עובדים בעסק פוגמת ביכולת להעניק שירות איכותי באופן רציף. מודעות לתנאים הפנסיוניים תורמת לתחושת הקביעות של העובדים שלכם, וגם העסק שלכם ייהנה מכך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות בנק הפועלים
אלון בר דוד, מנהל סניף יצחק שדה, תל אביב
צילום: באדיבות בנק הפועלים
צילום: באדיבות בנק הפועלים
עמי שטרית, מנהל סניף כפר סבא
צילום: באדיבות בנק הפועלים
צילום: באדיבות בנק הפועלים
עופר סמו, מנהל סניף כצנלסון, ראשון לציון
צילום: באדיבות בנק הפועלים
מומלצים