נפילה כואבת: סובארו ישראל כבר לא של גד זאבי
צניחה של 50% במכירות לעומת אשתקד והפסדים מצטברים של 200 מיליון שקלים בשנים האחרונות, אילצו את גד זאבי להעביר את יבואנית מותג הרכב סובארו לידיים אחרות
חברת יפנאוטו, בעלת השליטה ביבואנית סובארו, תימכר לשמעון ברזילי - בעבר בעל סוכנות סובארו בירושלים ומנכ"ל היבואנית לתקופה קצרה. בחודשים האחרונים ניהלו כמה גורמים בענף הרכב מגעים לרכישת השליטה ביפנאוטו, ובהם חברת קרסו מוטורס, יבואנית רנו וניסאן, שהודיעה רק אתמול (ג') כי תשקול לרכוש את היבואנית.
עסקת הרכישה מגיעה בתקופה הקשה ביותר שידעה היבואנית בישראל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה מסרה רק 1,392 מכוניות, לעומת 2,732 בתקופה המקבילה אשתקד. הפסדי בעלת השליטה ביבואנית הסתכמו בתקופה זו בכ-37.2 מיליון שקל - שיפור קל לעומת 2011, אז הפסידה בתשעת החודשים הראשונים כ-41 מיליון שקל. מאז סוף 2008, הפסידה יפנאוטו במצטבר כ-200 מיליון שקל.
הסדרי חוב ושעבודי מניות
על-פי הערכות בשוק הרכב, ברזילי מייצג קבוצת משקיעים, שתידרש כעת להתמודד עם מכשולים שונים בדרך להשלמת הרכישה של יפנאוטו - ובעיקר הסדרים עם בעלי אגרות חוב ושעבודי מניות בהיקף משמעותי. על-פי הודעת יפנאוטו לבורסה מהיום (ד'), התחייב ברזילי להסיר שעבוד על 80% ממניות החברה לטובת מיכאל צ'רנוי, שהחל לאחרונה בהליכי פשיטת רגל נגד גד זאבי, בעל השליטה ביפנאוטו.
בשיחה עם ynet, מעריך בכיר בשוק הרכב כי גם לאחר השלמת העסקה, צפויים לרוכשים מכשולים רבים. "קשה מאוד לייבא היום מותג אחד, ועוד כזה שנרכש בין יפני", הוא מסביר, בהתייחסו לשערו של המטבע היפני, שעד לאחרונה התחזק דרמטית והקשה על פעילותן של כל היצרניות היפניות. "צריך גם לזכור שסובארו היא יצרנית קטנה יחסית, שמתמקדת בנישות של כלי רכב - וזה לא בהכרח מה שמתאים לשוק הישראלי".
היקף המכירות של היבואנית מעיד על חולשתה - חולשה שנובעת כיום מהיצע מוגבל של דגמים, שער חליפין בעייתי, ומשברים ניהוליים. ב-2005 מכרה יפנאוטו כ-6,000 יחידות בשנה, ב-2007 מכרה 10,000, אך מאז נרשמת צניחה משמעותית, דווקא כאשר השוק צומח. ב-2010 מכרה היבואנית כ-4,600 מכוניות, אשתקד רק 3,211, ואת 2012 צפויה יפנאוטו לסיים עם מכירות של פחות מ-2,000 מכוניות.