עובדי הרכבת יקבלו מענקים תמורת דיוק וניקיון
הסכם העבודה ברכבת ייחתם הערב. תמורת 40 אלף שקלים מענק והעלאת שכר של 25%, יתחייבו העובדים לשמור על שקט תעשייתי לשלוש שנים, ולדאוג לשיפור השירות. עובדים ותיקים: "הגיע הזמן שנקבל מה שקיבלו אחרים לפני שנתיים"
הרכבות ידייקו, העובדים יקבלו בונוס. היום (ה') בערב יחתם הסכם קיבוצי חדש ברכבת ישראל, ובמסגרתו יקבלו עובדי החברה מענק של 40 אלף שקל ותוספת שכר של כ-25%. ברכבת אומרים כי חלק מהעלאת השכר יינתן במסגרת "תוספת מצוינות", שתוענק לעובדים אם יעמדו ביעדים שונים, ובהם שיפור בשירות לנוסעים, דיוק וניקיון הרכבות, ואף צמצום תצרוכת דלק.
על-פי ההסכם, עובדי התחזוקה של הרכבת התחייבו לראשונה להפעיל את מוסכי החברה 24 שעות ביממה, במטרה לשפר את איכות התחזוקה השוטפת ולהביא לזמינות משופרת של מערכי הרכבות. בתמורה למענקים ותוספות שכר, התחייבו העבודה לשמור על "שקט תעשייתי" למשך שלוש שנים, ובנוסף יבוטלו סכסוכי העבודה שהוכרזו בתקופת כהונת גילה אדרעי כיו"ר ועד העובדים.
"חברת רכבת חדשה"
ברכבת אומרים היום כי "החתימה על ההסכם הקיבוצי נועדה לחזק את פעילות הרכבת, וליצור את הבסיס הארגוני והמערכתי הנכון על-מנת שהרכבת תוכל להפוך כבר בשנים הקרובות למוביל הלאומי של ישראל". מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, אף מבטיח כי "זוהי חברת רכבת חדשה - מדובר בצעד משמעותי לשיפור השירות לנוסעי הרכבת, ועמידה ביעדי החברה בשנים הקרובות".
במסגרת ההסכם החדש, שעקרונותיו אושרו כבר במרץ לאחר משא ומתן בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר הרכבת לשעבר, אורי יוגב, יוקמו שתי חברות-בת, שיעסקו בפיתוח עסקי והובלת מטענים. בנוסף, הוחלט כי שליש מהציוד הנייד (קרונות וקטרים) יתוחזקו בעתיד באמצעות חברה פרטית, שתזכה במכרז של הרכבת. יש לציין כי בעבר הוצע להפריט את כל מערך התחזוקה - הצעה שנדחתה בסופו של דבר, למרות תמיכת משרד האוצר וחלק מבכירי משרד התחבורה.
שר התחבורה, ישראל כץ, בירך על החתימה על ההסכם, ואמר כי "המבנה הארגוני החדש יספק לחברה את הגמישות הנחוצה כדי לשפר את השירות לציבור הנוסעים". השר כץ ציין כי השינוי במבנה הארגוני של הרכבת נחוץ "לאור הגידול המשמעותי שחל בהיקף הפעילות, וקליטתם של מאות קרונות וקטרים חדשים שיכפילו את מצבת צי הנייד ויאפשרו קליטת רבבות נוסעים חדשים".
וגם העובדים מברכים?
בשיחה עם ynet, הבהיר לאחרונה עובד ותיק ברכבת כי החתימה על ההסכם תתקבל בברכה בקרב עובדי החברה. "כבר חמש שנים אין לנו הסכם ברכבת", אמר העובד, "הגיע הזמן שנקבל את מה שקיבלו כל העובדים במגזר הציבורי לפני יותר משנתיים". ראוי להזכיר כי ב-2010 נחתם הסכם קיבוצי חדש במגזר הציבורי, שלא כלל את עובדי הרכבת.
לדברי העובד, טענות שעלו בדבר שכר מופרז ברכבת אינן נכונות, וגורמות עוול לרבים מהעובדים. "יש לי יותר מ-15 שנות ותק, אני עובד 25 ימים בחודש - כולל סופי שבוע ולילות - ואני מביא הביתה 9,000 שקל בחודש", סיפר ל-ynet, והוסיף כי "מאות עובדים צריכים לקבל כל חודש השלמת הכנסה לשכר מינימום". על-פי דו"ח של משרד האוצר, השכר הממוצע של עובדי הרכבת ב-2010 היה כ-15 אלף שקל, לעומת ממוצע של כ-17,500 שקל בחברות ממשלתיות.
ומה באשר להתחייבות ל"שקט תעשייתי" לתקופה של שלוש שנים? העובד הבהיר כי התחייבות זו תכובד על עוד תימנע ההנהלה מפגיעה בעובדים. "כל עוד יכבדו את הוועד ואת העובדים, השקט התעשייתי יישמר", אמר. "כל העובדים רוצים לבוא, ולעבוד בשקט. אבל אם יהיו שינויים, וההנהלה תחרוג מנהלים, אי אפשר להבטיח דבר".