כולם יורדים על התנועה, אף אחד לא מדבר על שלי
"ביבי וליברמן סכנה - ציפי לבני תקווה": המסר הפשוט של הקמפיין תנועת התנועה משמש חומר לבדיחות רשת רבות אותם אספנו עבורכם. וגם: למה לא יורדים גם על יחימוביץ' שיצאה גם היא בקמפיין דומה?
הרשת שוב מאשימה את ציפי לבני בקמפיין בנאלי. אחרי שהעניקה לרשימה שלה את השם "התנועה", השיקה לבני את הקמפיין הפרסומי שלה, המורכב משתי סיסמאות: מצד ימין מוצג הצד השלילי בבחירה בנתניהו וליברמן, ובצד השני מוצגת הבחירות בלבני, באור חיובי. "בבסיסו (של הקמפיין), רעיון שלשמו הוקמה התנועה: יצירת אלטרנטיבה למדיניות המסוכנת של ממשלת נתניהו- ליברמן. כתבה יו"ר התנועה בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה ולא פירטה מעבר לכך.
שלי בקמפיין שלילי
את הקמפיין החדש לבני חשפה בפייסבוק אמש, והבוקר גם יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', פרסמה מתוך הקמפיין החדש של העבודה סטיקר בעל מבנה דומה: "ביבי טוב לעשירים - שלי טובה בשבילך". בניגוד ללבני, יחימוביץ' הוסיפה לתמונה גם לינק לבלוג שמסביר כי "הנחת היסוד של הקמפיין נובעת בראש ובראשונה מסדר יום אידיאולוגי, אך גם ממחקרי עומק ומסקרים, היא שבעשור האחרון, העשור הכלכלי שהוביל בנימין נתניהו, נאלץ הציבור להתמודד עם מדיניות אשר דרדרה את תנאי הקיום היומיומיים שלו, שחקה לחלוטין את מעמד הביניים ופגעה אנושות בחלשים".
אך בעוד שהקמפיין של לבני זוכה להתייחסויות הומוריסטיות ברשת, איש כמעט אינו נוגע בקמפיין של מפלגת העבודה. למגמה זו יכולים להיות מספר הסברים. ראשית, רבים מיצרני הממים מזוהים עם השמאל באופן כללי, ועם מפלגת העבודה בפרט, ויש להם אינטרנט פוליטי לשמור על מעמדה. שנית, לקמפיין של לבני יש תבנית ברורה שקל מאוד לחקות ולהלביש עליה בדיחות נונסנס: ביבי וליברמן: כוחות האופל, ציפי לבני: כוחות האור, מכאן אתם יכולים לקחת את זה לאן שאתם רוצים.
הסבר שלישי קשור בתדמית המעט גנרית המיוחסת ללבני. מרגע שנשתל הגרעין של הבדיחה, עם מתן השם "התנועה" לתנועה, קל מאוד להמשיך לצחוק על כל מה שמנהל הקמפיין שלה מייצר, זאת למרות שהסטיקר-פייסבוק של יחימוביץ' אינו שונה בהרבה. תוסיפו לזה את העובדה שלבני החליטה שלא להצטרף למפלגה קיימת אלא להקים עוד מפלגת מרכז בה חברים שני יושבי ראש מפסידים של מפלגת העבודה, ויש לכם לא מעט חומרים לסאטירה פוליטית.
שלי מובילה בשיח ברשת
הקמפיין הנוכחי של לבני מציף את שמה בשיחות רשת, אך יחימוביץ' עדיין ובילה בזירה. לפני הנתונים שמספקת לנו חברת טרקס, פלטפורמה לניטור, ניהול וניתוח שיחה ברשת, נוצרות הרבה יותר אינטראקציות הקשורות בשמה של יו"ר העבודה מאשר יו"ר התנועה. לשם השוואה, ביום הפריימריז של מפלגת העבודה נוצרו למעלה מ-18 אלף אינטראקציות (לייקים, פוסטים, טוקבקים וכדומה) שקשורים בשלי יחימוביץ', ומספר דומה לכך ביום בו עמיר פרץ פרש לתנועתה של לבני. לעומת זאת, ביום בו לבני הכריזה על התמודדות בבחירות, נוצרו רק כ-2,300 אינטרקציות הקשורות בשמה, ואמש, עם ההכרזה על המקפיין החדש, התרחשו כ-1600 אינטראקציות בלבד.
(אייל ברייב)
(יואב שני)