שתף קטע נבחר
 

מחקר: למה נשים מסרבות להפסיק לעשן?

מחקר שבדק מה משפיע על מעשנים מצא, כי הם מעדיפים הנאה בהווה על חשבון העתיד ונוטים לקחת סיכונים. ההפתעה: בקרב נשים נטיות אלה קיצוניות יותר, כך שקמפיינים רגילים נגד עישון יעילים בעיקר על גברים. אז איך נשכנע נשים להיגמל?

מה לא נכתב על עישון וכמה הושקע בהקטנת ההרגל הכלל עולמי הזה. ניסיונות להקטנת היקף התופעה כוללים קמפיינים נגד עישון, אזהרות בולטות על חפיסות הסיגריות והעלאות מחירים באמצעות מסים גבוהים.

 

 

פעילות ממכרת זו היא נחלתם של נשים וגברים כאחד. מאז ומעולם שיעור הגברים המעשנים היה גבוה משיעור הנשים המעשנות, אבל ההבדל בין המינים הולך ומצטמצם לאורך השנים. ב-2003 שיעור הגברים המעשנים בישראל היה 32% ושיעור הנשים המעשנות היה 18%. ב-2011 המגמה התהפכה, הפער הצטמצם באופן משמעותי - 23% ו-16% בהתאמה.

 

באוסטרליה ובתאילנד אף הגדילו לעשות, והוסיפו תמונות פרובוקטיביות ודוחות במיוחד על חפיסות הסיגריות. למרות כל זאת, עישון עדיין נחשב פעילות ממכרת ומתרחבת, והיא נחלתם של נשים וגברים כאחד.

 

מה משפיע על המעשנים?

בניסיון להבין מה משפיע על ציבור המעשנים בכלל ומה הם ההבדלים בין המינים בפרט, הקשורים להרגלי עישון, בדקנו השפעה של שני גורמים מרכזיים החשובים בכל פעילות ממכרת - העדפת הווה ושנאת סיכון.

 

העדפת הווה משקפת עד כמה אדם מעדיף את ההווה על חשבון העתיד. שנאת סיכון משקפת עד כמה אדם נרתע ממצבים עם סיכון בהם התוצאה הסופית אינה ודאית. לדוגמא לאנשים עם שנאת סיכון חלשה יש נטייה להשתתף בהימורים ולהשקיע אחוז גדול יותר מחסכונותיהם בשוק ההון.

 

מבין התוצאות שלנו מצאנו ממצא מובהק מעניין מאוד, שראוי שישפיע על צורת החשיבה של מקבלי ההחלטות בתחום, הן מצד משרדי הממשלה והן מצד הארגונים הנלחמים בתופעת העישון.

 

התוצאות הראו שלאנשים מעשנים יש העדפת הווה חזקה יותר ושנאת סיכון חלשה יותר באופן משמעותי, יחסית לאנשים לא מעשנים. בכל פעילות ממכרת, כמו למשל צריכת אלכוהול והימורים, קיימת העדפה להנאה בהווה על חשבון העתיד, ונטייה לקחת סיכונים. כאשר בוצעה השוואה בקרב המעשנים בין גברים לנשים התקבלה תוצאה מפתיעה. בקרב נשים העדפת ההווה חזקה יותר ושנאת הסיכון חלשה יותר, יחסית לגברים.

 

תוצאה זו מסבירה ממצא אחר של המחקר, לפיו לקמפיינים נגד עישון ולעליות מחירים יש השפעה אפקטיבית יותר על גברים מאשר על נשים. ההבדלים בין המינים צריכים לבוא לידי ביטוי בקמפיינים להפסקת עישון, המתמקדים בגברים באופן אחד ובנשים באופן שונה.

 

לתוצאה זו יש חשיבות רבה מבחינת הפקת קמפיינים אפקטיביים בעתיד. לדעתנו, יש להפיק קמפיינים ספציפיים המכוונים לנשים וקמפיינים נפרדים המכוונים לגברים. דבר זה כבר נעשה בחלק מהקמפיינים הנוכחיים, בצורה חלקית, שאינה מספקת. לאו דווקא מתוך הבנה שיש הבדל מהותי באופן הפניה לנשים וגברים.

 

בנוסף, מכיוון שלנשים מעשנות יש העדפת הווה חזקה ושנאת סיכון חלשה, הגמילה שלהן מעישון היא קשה יותר. לכן, עבורן יש צורך להשתמש בקמפיינים משכנעים ואגרסיביים יותר יחסית לקמפיינים המכוונים לגברים.

 

בקמפיינים לנשים יש להדגיש את ההשלכות בהווה ולא את ההשלכות בעתיד. לדוגמא, לתאר את ההשפעה על המראה החיצוני בטווח הקצר ולא את ההשפעה שעלולה להיות בעוד מספר שנים.

 

אם תהייה הטמעה של תובנות אלו, יתכן שהכסף על הקמפיינים לא יושקע לשווא.

 

המחקר נערך בשנת 2011 בקרב 1,665 נשאלים מעל גיל 18 במספר מקומות בארץ.

 

הכותבים, פרופ' ג'פרי קנטור וד"ר זאב שטודינר, הם חוקרים מהמחלקה לכלכלה ומנהל עסקים במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים