שתף קטע נבחר
 

רכב בפריפריה ויישובים ערביים מזהם ומסוכן יותר

בעל רכב במרכז הארץ נהנה מביטחון גבוה יותר על הכביש, תוך שהוא משפיע פחות לרעה על הזיהום הסביבתי. תל אביב מציגה נתון טוב מהממוצע הארצי, אך נהנית מכלי רכב הרשומים על שם חברות

בטיחות בדרכים: לא טוב לגור בפריפריה, או ביישוב ערבי. גיל הרכב הממוצע בערי הפריפריה ובמגזר הערבי גבוה משמעותית מגילם של כלי רכב בערים ויישובים במרכז הארץ. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). המצב חמור במיוחד בערי המגזר הערבי, בהן גיל הרכב מגיע ל-10 שנים ויותר, לעומת ממוצע ארצי של 6.5 שנים. בערי הפריפריה מגיע גיל הרכב לכ-8 שנים. לשם השוואה, בתל אביב עומד גיל הרכב הממוצע על 4.8 שנים.

 

לגיל הרכב הממוצע השפעה ישירה על בטיחות וזיהום אוויר: ככל שהגיל גבוה יותר, רמת הבטיחות שמציע כלי הרכב נמוכה יותר, וכמות המזהמים שהוא פולט גדולה יותר. השפעה נוספת ועקיפה נוגעת לסגנון הנהיגה. מחקר שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מצא קשר ברור בין רמה סוציו-אקונומית נמוכה - המתבטאת בין השאר בגיל רכב גבוה - והתנהגות לא בטיחותית בזמן הנהיגה.

 

גיל הרכב הממוצע בקלנסווה: 11.6 שנים (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
גיל הרכב הממוצע בקלנסווה: 11.6 שנים(צילום: רועי צוקרמן)

 

המחקר העלה כי מצב כלכלי בעייתי גורם לנהגים במגזר הערבי לחוסר ריכוז, נהיגה אגרסיבית ורצון למחות על מצבם באמצעות ביצוע עבירות תנועה. אפשר למצוא קשר בעייתי נוסף, הנוגע להשפעת המצב הכלכלי על התנהגויות שאינן מבוצעות בזמן הנהיגה. אותו מחקר של הרשות העלה כי חלק מהנהגים במגזר הערבי מגלים חוסר אכפתיות לתקינות כלי הרכב, ואף מניע את חלקם להשיג תעודות מזויפות לתקינותם.

 

היכן נמצאים כלי הרכב הישנים ביותר?

על-פי נתוני הלמ"ס, שמתייחסים רק לכלי רכב פרטים, גיל הרכב הגבוה בארץ נרשם בקלנסווה - 11.6 שנים, או כמעט כפול מהממוצע הכלל ארצי. למעשה, רק בשני יישובים במגזר הערבי נמצא גיל רכב ממוצע נמוך מ-10 שנים: טירה (9.4 שנים) וכפר קאסם (9.5 שנים). בשאר היישובים במגזר הערבי שנכללים בנתונים, נמצא כי גיל הרכב הממוצע עומד על יותר מ-10 שנים.
גיל רכב ממוצע: פריפריה ומגזר ערבי

גיל רכב ממוצע: פריפריה ומגזר ערבי
ישוב גיל הרכב
ממוצע ארצי 6.5
דימונה 7.2
נתיבות 7.9
שדרות 7.9
קריית שמונה 7.9
אופקים 8.2
טירה 9.4
כפר קאסם 9.5
סח'נין 10.1
באקה ג'ת 10.2
שפרעם 10.2
טייבה 10.4
טמרה 10.5
אום אל פאחם 10.8
קלנסווה 11.6

* מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 

 

המצב בפריפריה אינו טוב משמעותית. גיל הרכב הממוצע באופקים הוא 8.2 שנים, בשדרות הממוצע הוא 7.9 שנים, ובמעלות נמצא כי הגיל הממוצע הוא 8.7 שנים. במחקרי בטיחות לא נהוג להבחין בין יישובים שונים במגזר היהודי, אולם הבעיות המיוחסות לכלי רכב ישנים אינן "מבחינות" מגזרים: כלי רכב ישנים יותר הם פחות בטיחותיים, ויותר מזהמים.

 

ראוי להזכיר כי בעיות הבטיחות בפריפריה ובערים במגזר הערבי, נובעות בחלקן מליקויי תשתית חמורים. בדיקה מקיפה שערכה הרשות ב-2010 מצאה כי "חלק גדול ממוקדי הסיכון (בכבישים) נמצאים בפריפריה, בכבישים המרוחקים ממרכז הארץ. בכבישים אלו נמצאו בעיות ייחודיות כגון השתלבות לא מוסדרת של שבילי עפר או כבישים צדדיים, (ו)כבישים ללא נתיבי האצה או השתלבות".

 

על רמת התשתית במגזר הערבי, אפשר ללמוד מדו"ח שפרסם מבקר המדינה לפני כשנה. בבדיקה שערך בקלנסווה וכפר קאסם, מצא עשרות מפגעים בטיחותיים וליקויים - למשל, כבישים סדוקים, מעברי חצייה לא מסומנים, היעדר תאורה ופסי האטה מסוכנים. "יש להניח שהמצב ברוב הרשויות האחרות במגזר הלא-יהודי אינו שונה, ואולי אף גרוע יותר", הבהיר המבקר.

 

המקרה המוזר של בני ברק

בדיקת נתוני הלמ"ס בכל הנוגע לגיל הרכב הממוצע בערים שונות צריכה להיעשות בזהירות, שכן הנתונים מבוססים על היישוב שבו רשום בעל הרכב - ולא מקום המגורים. התאמה טובה נמצאת עבור בעלי מכוניות פרטיות, שלרוב רשומות ביישוב המגורים. הבעיה העיקרית בנתונים נוגעת לכלי רכב הנמצאים בבעלות חברות ליסינג והשכרה.

 

למשל, גיל הרכב הנמוך בארץ נרשם במפתיע בבני ברק - 2.2 שנים בלבד. איך יתכן גיל כה צעיר, בעיר שבה הרמה סוציו-אקונומית נמוכה יחסית? בלמ"ס מסבירים כי "הגיל הממוצע של ציי רכב, בעיקר של חברות השכרה וליסינג, הוא נמוך, ולכן משפיע על הגיל הממוצע של כלי הרכב ביישוב שבו החברה רשומה - למשל בעיר בני ברק". ובמלים פשוטות: אלו כלי רכב שאמנם רשומים בבני ברק, אך אינם נמצאים בבעלות תושבי העיר.

 

עם זאת, הנתונים הנוגעים לערים במגזר הערבי ובפריפריה מספקים תמונה טובה משמעותית של המצב בפועל. שכן בערים אלה, שיעור הבעלות על כלי רכב מליסינג או השכרה נמוך משמעותית, ובחלק מהמקרים אף זניח. למשל, לפי נתוני בנק ישראל והלמ"ס, שיעור הבעלות ברכבי ליסינג גבוה במיוחד בענף ההייטק - ענף שבו מרבית העובדים מתגוררים באזור תל-אביב והמרכז. בעיר זו עומד כאמור הממוצע על 4.8 שנים. ברמת השרון עומד גיל הרכב הממוצע על 5.9 שנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כלי רכב ישנים: מסוכנים ומזהמים יותר
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים