בקרוב: נמל חיפה יהיה השלישי בגודלו בים התיכון
המועצה הארצית לבנייה אישרה את התוכנית להרחבת נמל מפרץ חיפה בהשקעה של 4 מיליארד שקל. במסגרת התוכנית, שבה יורחב הנמל לכיוון צפון, הוא יהפוך לגדול ביותר בישראל וייצור מקומות תעסוקה בצפון. בעירייה מקווים להתחיל את העבודות ב-2014 ואומרים: "הגיע הזמן להילחם במדינת תל-אביב"
האם נמל חיפה יהפוך לנמל השלישי בגודלו באגן הים התיכון? המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') את תוכנית המתאר למבנים ימיים, שמטרתה הרחבת נמל מפרץ חיפה. התוכנית, שעוסקת בהרחבת נמל חיפה לכיוון צפון, תאפשר את הגדלתו וכן תוביל ליצירת מקומות תעסוקה בחיפה ובצפון הארץ. הנמל החדש יוקם על ידי חברת נמלי ישראל בהשקעה של 4 מיליארד שקל.
כתבות נוספות על חיפה בערוץ הנדל"ן :
- תוכנית: חיפה תהפוך לברצלונה של ישראל
- חיפה: מבני מגורים במקום אצטדיון קריית אליעזר
- תמ"א 38: בחיפה מקלים, בירושלים הורסים
הצורך בנמל חדש נובע מכניסתן של אוניות ענק לשוק שאינן יכולות להיכנס לנמלים הוותיקים. בעקבות זאת, לעתים קיים צורך בעגינת ביניים בנמלים במדינות שכנות - כמו ביוון, שם מחלקים את המכולות מאוניות הענק לכמה אוניות קטנות יותר שיוכלו לעגון בנמלים הקיימים. בעיריית חיפה מקווים להניח את אבן הפינה להתחלת העבודות ב-2014 ומעריכים כי בניית הנמל תסתיים עד 10 שנים מתחילת העבודות.
בעיריית חיפה מברכים על המהלך וטוענים כי מדובר בניצחון כפול. בעירייה אומרים כי ראשית מדובר ביצירת מקומות תעסוקה נוספים, מה שוודאי יוביל לבניית יחידות דיור נוספות ברחבי העיר ולהמשך פיתוחה; ושנית, התוכנית משתלבת עם קידומה של תוכנית "חזית הים", שכבר אושרה במועצה הארצית בחודש יולי האחרון, אך ספגה ביקורת והתנגדויות מכיוון נמל חיפה הישן - שם חששו לפגיעה בפרנסה.
תוכנית "חזית הים" צפויה להפוך את החלק המערבי של נמל חיפה למתחם תיירות ובילוי, במקביל להמשך תפקודו כנמל נוסעים, והיא תכלול פיתוח שטחי ציבור, טיילת חוף, שיקום מבנים וחיזוק המסחר, התיירות, הבילוי והתרבות. מטרת התוכנית היא לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש.
נלחמים נגד "מדינת תל-אביב"
"אישור התוכנית מהווה צעד חשוב להבטחת מרכזיותו של נמל חיפה, ותהיה לכך השפעה דרמטית על צפון המדינה בכלל ועל חיפה בפרט", אומר יונה יהב, ראש העיר חיפה. לדבריו, במסגרת הדיונים הצפויים, יובטח פיתוח פארק נחל הקישון ותחזוקת חופי העיר.
יהב אף טוען כי הנמל החדש יתקן עוול היסטורי ויחזיר את גדולתה של חיפה על תל-אביב. "מכלול ההחלטות מצביעות על עתיד התפתחות כלכלית וביסוס מעמדה של חיפה ושל כל האזור הצפון ולהמשך הפיתוח הכלכלי של השנים האחרונות. אנו סבורים שזהו מהלך קריטי ונכון בהשבת מלחמה שערה בגזלת התעשיות ל'מדינת תל-אביב' ומחוזותיה", הוא אומר.
התוכנית להרחבת הנמל מצפון לוותה בתסקיר השפעה על הסביבה, שהוכן על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה. "במסגרת התסקיר נבחנו באופן מעמיק וחסר תקדים בהיקפו כל ההיבטים החזותיים והסביבתיים הכרוכים בנמל העתיד", אומר מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן.
על פי התוכנית, נמל חיפה החדש יהיה הגדול ביותר בישראל ויוכל לקלוט אוניות בעלות 12 אלף מכולות. אורכה של אוניה כזאת עומד על 300 מטר. רוחבו של הרציף יהיה כ-500 מטר ואורכו יעמוד על קילומטר. 3 אוניות ענק יוכלו להעמיס ולפרוק סחורה בו זמנית ובמקום יוצבו 11 מנופי ענק. נמל זה יהיה המשכו של נמל כרמל שנחנך בסוף אוקטובר 2010.
לדברי מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן: "נוכח הגידול המתמיד ביבוא וביצוא הישראלי, עומס העבודה הצפוי על נמלי הים הקיימים, וכניסתן של אוניות הענק לקווי הספנות באזורנו, אוניות שאינן יכולות לפקוד כיום את נמלי הים, חשיבותו של נמל המפרץ למשק הישראלי אינה מוטלת בספק וכך גם דחיפות הקמתו".
עמותת צלול: מחטף בחירות
מעמותת צלול נמסר בתגובה להחלטה: "לא סביר שהחלטה כל כך משמעותית ובעלת השלכות סביבתיות כל כך גדולות תתקבל בדיון כמו זה שנערך היום. יש לדון בתוכנית המתאר הארצית בצורה כוללנית ובראייה מערכתית. עמותת צלול קוראת למשרד הפנים ולמשרד התחבורה לפעול על מנת לקדם תוכנית רצינית ומקיפה במקום לאפשר מחטפי בחירות כמו זה שראינו היום".