שתף קטע נבחר

רכב רפואי: משרד הביטחון עובד על נכי צה"ל

שוק מכוניות היד השניה כבר מזמן אינו פועל בהתאם למחירוני הרכב. ההיצע הגדול, בעיקר של מכוניות פופולריות בציי רכב, יוצר עסקאות נמוכות משמעותית מהמחיר "הרשמי". מדוע מתעקש משרד הביטחון להתעלם מכך?

משרד הביטחון לא ממש מכיר במציאות החדשה של שוק רכבי היד השנייה, בו הקשר בין מחירי המחירונים למחיר האמיתי לעיתים מקרי בהחלט. שוק בו מי שמבקש למכור מכונית משומשת במחיר מחירון, צפוי להיתקל בקשיים לא מעטים, וגם אם יפחית אלפי שקלים, עדיין צפוי לבעיות.

 

כמה אמרת שהוא עולה?

ובמציאות הזו לה משרד הביטחון מתנכר, פגש באחרונה ש.י, נכה צה"ל שביקש להחליף את הרכב הרפואי שמגיע לו מתוקף היותו נכה צה"ל. כיום הוא מחזיק בסובארו B4 עם מנוע בנפח 2 ליטר, לדבריו במצב מצוין עם קילומטרז' נמוך. כאשר הגיע הזמן להחליפה לפי הסדר עם משרד הביטחון, כלומר לאחר שלוש וחצי שנות שירות, פנה למשרד כדי לקבל הלוואה עומדת לרכישת רכב חדש.

 

במשרד הביטחון אמרו לו ששווי הרכב שברשותו עומד על 77 אלף שקלים, ולכן הוא זכאי לקבל הלוואה בסכום ההפרש בין ערך מכוניתו, לערכה של מכונית חדשה לה הוא זכאי מתוקף נכותו - טויוטה קורולה בנפח 1.6 ליטר - כלומר 50 אלף שקלים.

 

אולם כאשר ביקש ש' למכור את מכוניתו (בעסקת טרייד-אין) גילה כי על רכבו אין קופצים רבים. וגם כאשר מגיעות הצעות - בעיקר מסוחרי רכב - המחיר הריאלי שמוכנים לשלם עבור מכוניתו, נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר המופיע במחירון הרכב של לוי יצחק, וגם מהמחיר שקבע משרד הביטחון. ההסבר המוכר: השוק מוצף במכוניות יד שנייה, רובן "פליטות" חברות ליסינג.

 

"נוצר מצב בו איני יכול לקבל עבור מכוניתי את המחיר בו נוקב משרד הביטחון (77 אלף שקל), שכן איש אינו מוכן לשלם עבורה את המחיר שהיה מבוסס על מחירון הרכב של לוי יצחק באותה עת. אפילו בטרייד-אין של חברת יפנאוטו, יבואנית סובארו, הציעו לי רק רק 60 אלף שקל במקרה וארצה לרכוש סובארו חדשה". שימו לב, ב-17 אלף שקל פחות ממחירון אגף השיקום, וב-25 אלף שקל פחות ממחיר המחירון של לוי יצחק.

 

אולי תנסה שמאי?

לאחר שפנה למשרד הביטחון, הוצע לו כי שמאי מטעמו יבדוק את שווי הרכב, ומשרד הביטחון יאשר לו הלוואה בתנאים בנקאיים, כסכום השלמה לקניית רכב חדש. "כפנסיונר בן 75 , נכה צה"ל, איני מסוגל וזה לא יהיה אחראי מצידי לקחת הלוואה כדי לרכוש רכב חדש. דבר כזה לא קרה לי מאז שאני מחזיק ברכב רפואי. המצב הנוכחי גורם לי נזק כללי ועוול. זאת משום שאיני מצליח למכור את רכבי במחיר שלכם וערכו יורד בשוק מיום ליום. אבקש לבחון את הנושא מחדש ולשנות את מחירון אגף השיקום בהתאם למפולת בשוק. הבעיה הינה בעיה כללית לכל הנכים הזכאים לרכב רפואי", כתב ש.י. למשרד הביטחון.

 

בתשובה שקיבל ממשרד הביטחון לא התייחסו לבעיה: "הנך זכאי לסיוע להחלפת רכבך אחת ל-3.5 שנים" נאמר במכתב התשובה. על-פי ההוראה, מענק להחלפת רכב רפואי מחושב ממחיר המחירון של רכב ישן, ועד למחיר רכב חדש בזכאות, ללא תוספת וללא אביזרים. עלות רכב חדש לו הינך זכאי היא 128,600 שקל. מחיר מחירון רכב ישן (סובארו B4 ) הוא 77,500 שקל. על-פי נתונים אלה הנך זכאי למענק להחלפת רכב על סך 51,500 שקל", הובהר לו במכתב התשובה.

 

"על-פי ההוראה, ניתן לקבל ירידת ערך ממחיר המחירון בהלוואה. גובה ההלוואה נקבע בהתאם להערכת שמאי מטעמנו. במידה שהינך מעוניין ששמאי יבדוק את רכבך יש לפנות לחתום מטה. לא ניתן להשלים את הפער שנובע ממכירת הרכב בסכום נמוך ממכירת הרכב בסכום נמוך ממחיר המחירון, ללא הערכת שמאי. כמו כן, לא ניתן לאשר את ירידת ערך הרכב במענק על-פי ההוראה", כך תשובת אגף שיקום הנכים של משרד הביטחון. תשובה מפורטת, אלא שבדיוק על כך הלין ש', שמחירון משרד הביטחון אינו ריאלי. "אדרבא, שמשרד הביטחון ירכוש ממני את הרכב במחיר שהוא קובע", הציע ש'.

 

עצימת עיניים מקוממת

גם אנחנו חושבים שזו מעין התעללות בנכי צה"ל, כאשר משרד הביטחון משחק את תפקיד התמים - זה שאינו מכיר בחוסר הריאליות של המחיר אותו הוא קובע. אז פנינו וביקשנו להבין מדוע לא יתקשר משרד התחבורה עם אחד ממגרשי טרייד-אין המוסדרים, האמונים על מחירי הרכב בשוק המשומשות, ולשם יוכלו נכי צה"ל לפנות כדי למכור את רכבם, במחיר שיהיה מקובל על משרד הביטחון.

 

הרי ההפניה לשמאי רכב האמון על קביעת נזקים למכוניות בתאונות, כדי שיקבע מחיר של רכב משומש, היא סוג של בדיחה לא ממש מצחיקה במקרה זה. שכן בשומות של השמאים, הם משתמשים באופן בלעדי במחיר המחירון כבסיס. להערכותיהם.

 

משרד הביטחון אמנם השיב לנו כי "יש לנו חברה מיוחדת שזכתה במכרז, ותפקידה לבדוק את המחירים הריאליים של המכוניות בשוק, והיא זו הממליצה כמה אחוזים לתת מתחת למחירון לוי יצחק". טוב ויפה, אך תשובה זו אינה מסבירה איך קובעת אותה חברה את המחיר, אם משרד הביטחון מתעקש כי ניתן למכור את הרכב במחיר מחירון לא ריאלי.

 

ואם להקשות, האם מוכנה אותה חברה לרכוש מכוניות במחירים שהיא קובעת? שכן במקרה והתשובה חיובית, ישמח ש' למכור להם את מכוניתו. לשחק בנדמה לי זה לפעמים בסדר, אנחנו מבינים. אבל עם נכי צה"ל?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל כהן
משרד הביטחון - אתם רציניים?
צילום: טל כהן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים