שתף קטע נבחר

 

עסקים קטנים: הכירו 7 מהמתמודדים בתחרות

אולפן הקלטות אוטומטי, בניית מרתפי יין, סלון כלות ובניית מוצרים פונקציונאליים לתינוקות - הכירו 7 מהמתמודדים בתחרות העסקים הקטנים

ביטבוקס

המוזיקאי רונן קאופמן (46) הכניס מוצר חדש לעולם: אולפן הקלטות אוטומטי, בדומה לתאי הצילום, שמוצב בקניונים ובמוקדים הומי אדם. "בעזרת המכונה כל אחד יכול להקליט את עצמו על דיסק מבצע שיר באיכות גבוהה ב־20 שקל בלבד", אומר קאופמן, "המצאנו משהו חדשני במחיר אטרקטיבי ובנגישות מרבית. בכך אנחנו מממשים לרבים חלום קטן של להיות זמר או כוכב לרגע".

 

ליזמות נכנס גם בן קליפטר (29), איש מחשבים, והשניים הקימו את ביטבוקס – שכבר הציבה 30 מכונות אוטומטיות בארץ, ו־30 נוספות בקניונים בחו"ל, בין היתר בניו־יורק, אורלנדו, רומא וברצלונה.

 

איך זה עובד? משתתף אחד עד שניים נכנסים לתא ההקלטה וחובשים אוזניות איכותיות. הם בוחרים שיר, שרים בשיטת הקריוקי או מילים שחיברו, ואחרי כמה דקות נצרב הדיסק. "המטרה עכשיו היא לפרוץ לעולם, ובעיקר ליפן וסין", אומר קאופמן, "נגייס משקיעים נוספים ונרוץ קדימה".

 

דבר המומחה - ד"ר בן נחמן, מומחה לחדשנות ויזמות, המרכז ללימודים אקדמיים אור־יהודה: "כחלק מהיערכות לכיבוש השוק העולמי מומלץ לביטבוקס לעצב מחדש את התא שבו מוקלטים השירים, בשילוב אלמנטים ויזואליים / תזזיתיים של מסכי מגע ו'פירוטכניקה', שהם חלק מחיי הצעירים. כן חשוב ליצור קונספט חדש שיותאם לכל מדינה בנפרד. ניתן להיעזר בחברה המתמחה בעיצוב מוצרים בתחום הדיגיטלי־סלולרי".

 

כפיים

משה (בן 39) ודורית (בת 37) ג'רסי, נשואים+2, עזבו את ההיי־טק כדי להקים עסק ייחודי שמתמחה בתכנון, עיצוב ובניית ארונות, ספריות ומרתפי יין מקצועיים בהתאמה אישית לאנשים פרטיים, מסעדות ובתי מלון.

 

לדבריהם, "טיילנו הרבה בעולם, וספגנו את תרבות היין המרתקת באירופה. אחרי שעבדנו שנים רבות בהיי־טק כשכירים, החלטנו ללכת בעקבות החלום ולהקים חברה ישראלית שתיתן מענה אישי לכולם, מחובב יין מתחיל ועד לאספן הכי רציני בישראל. החלוקה בין שנינו ברורה: משה הוא האמן בעל הכישרון וידי הזהב ומכאן גם שם העסק, ודורית עוסקת במכירות, שיווק וקשרי לקוחות.

 

"עם 300 יקבים פעילים וייצור של כ־60 מיליון בקבוקים בשנה, המודעות ליין בארץ במגמת עלייה. המטרה שלנו היא להשפיע על פיתוח וקידום תרבות היין בישראל, להעלות את המודעות ליין ישראלי ולצאת לחו"ל".

 

דבר המומחה - ארז שורץ, מנכ"ל חברת מומנטום פתרונות מימון: "כפיים, כחלוצה בתחום פתרונות האחסון, זיהתה את הטיימינג הנכון לפעילותה. בנוסף לערוצי השיווק הקיימים של החברה, מומלץ לפתח ערוצים נוספים, למשל שיתוף פעולה עם יצרני מטבחים מובילים אשר ישלבו בתכנון את 'אזור' היין וכן לפתח ליין סטנדרטי לכל בית, שישווק ברשתות מכירה של מוצרי חשמל. כדי לפרוץ לשווקים בינלאומיים כפיים יכולה להיעזר בקרנות מימון ליצוא, ולקיים שיתוף פעולה עם רשתות למכירת ציוד נלווה, מפיצים ומתקינים בחו"ל".

 

קאלרס

כבר בילדותו עסק רן אפשטיין בגידול דגים. "כילד עירוני אהבתי להרבות דגים באקווריום המשפחתי, תחילה בעזרת אבי ואחר כך לבד", הוא מספר. "לימים נישאתי לבת מושב בערבה, והפכתי את התחביב לעסק".

 

ב־1989 הקים אפשטיין את הבריכה הראשונה במרתף ביתם של הורי אשתו, משפחת בלום, ושנה אחר כך החל היצוא. הדג הראשון שאותו טיפחה המשפחה היה גופי, דג נוי פופולרי. "באמצעות הכלאות יצרנו דגים בצבעים חדשים ויפהפיים שפירסמו אותנו בעולם", מספר אפשטיין, שעובד רק ליצוא בגלל השוק הקטן בישראל. "היום אנחנו מגדלים בחממות ענק סוגים רבים ומפיצים אותם לאירופה, לדרום אפריקה, ארצות־הברית ואפילו למזרח הרחוק".

 

דגי הנוי שמגדלת קאלרס במושב חצבה נמכרים ביותר מ־12 מיליון שקל בשנה. מלבד גופי, הם מפתחים ומשווקים דגי פלטי, ניאון טטרה ודגי זהב. לאחרונה החלו גם בפיתוח סרטנים למאכל, אותם ישווקו לסין ולוייטנאם.

 

ייצור ושיווק דגי נוי הוא תחום עיסוק מוביל במזרח הרחוק, אלא שהחברה הישראלית פועלת בשיטה ייחודית. "במזרח מגדלים את הדגים בשטחים פתוחים, ולכן הם סובלים מחיידקים, בקטריות ווירוסים", מסביר אפשטיין. "אנחנו מגדלים בשיטות היי־טקיות ולכן מצליחים להתגבר על בעיות בגידול ובהובלה".

 

דבר המומחה - רונן שטיין, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים: "קפיצת מדרגה נוספת מחייבת תוכנית עסקית לטווח ארוך, הכוללת תחשיב עלויות מדויק של העסק וגיוס אנשי מקצוע. יש לבצע סקר שיבדוק את שביעות הרצון של לקוחות העסק מהשירות. צריך להקדיש גם תשומת לב ללימוד התרבות העסקית ביעדי היצוא".

 

יקב ויתקין

סיפורם של רוב יקבי הבוטיק מתחיל מאהבה ליין וייצורו - ואז המעבר לעסק. זה גם הסיפור של יקב ויתקין, המתמחה בזנים מקומיים ותיקים אך נדירים. "בעלי דורון עבד בתעשיית האבן באיטליה, שם הוא נחשף לתעשיית היין", מספרת המנכ"ל שרונה פז־בלוגולובסקי. "במקביל, אחי למד ייננות בבורדו. כך נולד היקב".

 

היקב הוקם על הנחלה המשפחתית בכפר־ויתקין, במבנים של רפת ומתבן שנבנו בשנות ה־40 על ידי סבא וסבתא של דורון. היקב מתרחק מהזנים הפופולריים קברנה סוביניון או מרלו, ומתמקד בזנים נדירים יותר כמו קריניאן, קברנה פרנק ופטיט סירה.

 

בעלי היקב משקמים כרמים ותיקים ונוטעים חדשים. היקב מייצר 60,000 בקבוקים בשנה. במקביל, החל היקב לייצא. "זכינו במדליות במחוז קוויבק בקנדה ונפתח לנו השוק הזה", מספרת שרונה. ומה התוכניות לעתיד? "לעבור למגרש של הגדולים, לייצר יותר ולהקים מרכז מבקרים שימכור את היין".

 

דבר המומחה - רונן שטיין, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים: "האתגר של היקב הוא הכפלת כושר הייצור, ומציאת פתרון לכשרות. את ההשקעה בתשתיות ובציוד כדאי לפרוס לתקופה ארוכה. יש לבנות תוכנית עסקית שתגדיר בידול לעומת יקבים אחרים, יתרונות ומהלכים שיווקיים. פריצת הדרך לחו"ל חשובה - מומלץ ייעוץ בנקאי".

 

עסק מהדרום: סלון כלות עם סוויטה וארוחת בוקר

סלון הכלות של המעצבת ריקי דלאל (56) פועל כבר ארבע שנים בקניון ONE בצומת עד הלום באשדוד. כשמנהל השיווק שלה, בנה דאדי דלאל, רשם אותה לתחרות עסקים קטנים, הוא לא שיער שבתוך כמה שבועות ייפלו שוב טילים על אשדוד ומבצע "עמוד ענן" ישבית את העסק לגמרי.

 

"הקניון נסגר בכל התקופה הזו", מספרת ריקי, "ולא הייתה לי ברירה אלא לשבת בממ"ד ולחכות עד יעבור הזעם כדי לחזור לכלות שלי. השקעתי בשמלות זמן והרבה עבודה, והכלות המסכנות שלא יכלו לחגוג את יום חתונתן בחגיגה גדולה רבת משתתפים, אלא מקסימום בבית הכנסת בחיק המשפחה המצומצמת, נאלצו לוותר על השמלה שעיצבו אצלי מאחר שהמאורע הגדול הפך לקטן, מצומצם ומהיר בעיקר בגלל האזעקות התכופות. הפסדתי כסף, אבל אני מקווה שעכשיו יהיה שקט".

 

ריקי פועלת בענף השמלות כבר כמעט 40 שנה. לדבריה, "מאז היותי בת 17 באמצע שנות ה־70 בקריית־מלאכי התחלתי לעסוק בתחום. לאחר 35 שנה של עבודה בסטודיו ביתי קטן אזרתי אומץ ופתחתי סלון כלות קטן ואינטימי. בתחילה פעלתי בגן האירועים אחוזת טל, אבל אחרי שהביקוש לשמלות הכלה והערב הלך וגדל עברתי לקניון הפאוור סנטר באשדוד. בהמשך העתקתי את הסטודיו והסלון לקומה אחת למעלה בקניון ופתחתי סלון כלות מפואר".

 

ריקי מציינת שהיא מטפלת רק בשתי כלות ביום: "אני נותנת את מלוא הטיפול ותשומת הלב לכלה. במחיר של השמלה, הכלה מקבלת ארוחת בוקר, טיפול ציפורניים, טיפול שיער ואיפור וכמובן הלבשה בשמלה, הינומה והאקססוריז הנלווים. יש לנו סוויטות מפוארות עם מקלחת, שירותים, טלוויזיה ועמדות מנוחה".

 

מה התוכניות לעתיד? "אני בטוחה שאוכל להרחיב את קהל הלקוחות לכל הארץ", אומרת ריקי. "כבר היום באות אליי כלות מהמרכז. אני שותפה לדמעות ההתרגשות של הזוגות. זה נותן לי כוח לקום בבוקר עם השראה מחודשת".

 

פלג דיזיין

ב־2005, אחרי שסיים לימודי עיצוב, החל פלג לשווק את המוצר הראשון שלו - מעמד לבקבוק יין בצורת שרשרת. "החנות הראשונה אליה הלכתי הייתה 'סוהו' בת"א, שרכשה 5 יחידות. אחרי שבוע היא ביקשה עוד 5, ואז 10, וכך ייצרתי בהתאם לביקוש. במקביל התחלתי לפתח מוצרים נוספים ועשיתי עוד עבודות בעיצוב. הייתי המעצב, היצרן, הפועל, המשווק והשליח. הכרתי את כל המוכרים בחנויות, והם הכירו כל סיפור מאחורי כל מוצר, דבר שיצר אצל הלקוחות תחושה שהם קונים עיצוב ישראלי של מעצב ישראלי".

 

פלג עובד עם כ־150 חנויות עיצוב ומתנות בארץ, ביניהם מוזיאון ישראל ומוזיאון ת"א לאמנות. מוצריו נמכרים גם באלפי חנויות בעולם, כולל במוזיאון ה"מומה" בניו־יורק, פומפידו בפריז, מירו בברצלונה ורשת הכלבו ג'ון לואיס באנגליה. בין מוצריו הבולטים: מעמד למפיות בצורת ברבור, רוכסן שפותח את הספר בעמוד הרצוי ופלייסמטים בצורת קלפי משחק. "ההנאה הכי גדולה היא להגיע לבית כלשהו ולראות מוצר שלי", מספר פלג, "בעתיד טווח המוצרים יתרחב כך שהם יתאימו יותר לרשתות גדולות בחו"ל".

 

דבר המומחה - עו"ד והיועץ לעסקים יורם אורגד: "עסק קטן הוא בעיקר האנשים בחזית - אישיותם, אמונתם בדרך והנכונות להשקיע כדי להצליח. ההיכרות של פלג עם המוכרים יצרה חיבור אליו ולעיצובים. הוא ההוכחה שהצרכן מסתכל מעבר למחיר ומחפש להתחבר לפריט, ליוצר, לתחושה שמאחוריו אדם ולא מכונה וגם לגאווה לאומית וייחודיות".

 

מי ננה

מה עושות שלוש נשים בהריון שמגלות כי מוצרי התינוקות שהן מחפשות יקרים מדי? ענת בן דב צברי (37, אם ל־3), מיטל שני (35, אם ל־2) וקרן לוי שוהם (37, אם ל־3 ילדים ובהריון מתקדם) החליטו להקים את "Minene" (הילד שלי בספרדית). העסק שלהן מעצב, מייצר ומשווק מוצרים חדשניים, פונקציונליים, נוחים ובמחירים סבירים, והמטרה היא להפוך את חייהן של אמהות לילדים עד גיל 8 לקלים יותר.

 

"פתחנו את העסק אחרי שחיפשנו מוצרים עבורנו וגילינו כי כל מוצר שהיה ייחודי ומעוצב היה מאוד יקר", הן מספרות. "החלטנו להקים עסק שייתן פתרון כולל לאמהות. הבנו שצריך ליצור מגוון מוצרים שפונים לכלל השוק, תוך שמירה על איכות ופונקציונליות. את העסק הקמנו במרתף ביתה של קרן בהרצליה. עבדנו סביב שולחן אחד, גם בשלב מתקדם של העסק שכבר היו לנו ארבעה־חמישה עובדים. היינו נפגשות בלילות להכין את ההזמנות לחנויות, ולעיתים אף עורכות ישיבות עם לקוחות על רצפת המרתף. המימון הראשוני להקמת העסק היה מהכיס של כל אחת מאיתנו.

 

כיום אנו משווקות את המוצרים, הכוללים בין היתר מתנות מקוריות ליולדת, בגדי ילדים, תיקי עגלה ומזרני פעילות ל־150 חנויות קמעונאיות ורשתות שיווק ברחבי הארץ ולכ־100 חברות שלהן אנחנו מספקים מארזי מתנה ליולדות. אנחנו מייצאות לכ־12 מדינות, בהן אנגליה, גרמניה, בולגריה וצ'כיה. המטרה היא להפוך למותג בינלאומי בתחום הטקסטיל לתינוקות וילדים בגיל הרך".

 

דבר המומחה - עו"ד והיועץ לעסקים יורם אורגד: "השותפות שילבו בין התחושה האישית והצרכים שלהן כאמהות, לבין צורכי וטעמי השוק. יש להן מענה מנצח המשלב שימושיות, איכות ומחירים נגישים, לצד פנייה לפלח שוק רחב. המותג נבנה בתהליך מסוים, תוך הקפדה על ערכים ודרכי פעולה שתומכים בבנייתו ובתשתית להמשך צמיחה ופיתוח עסקי. שילוב היכולות של השותפות, הרצון והאהבה לילדים הביאו ליתרון בדמות כוח ניהולי וביצועי, ולתמיכה שלהן זו בזו גם בקשיים".


פורסם לראשונה 14/12/2012 12:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים