שתף קטע נבחר

 

Hitman Absolution: שובו של המתנקש

אחרי שש שנים ארוכות סוכן 47 חוזר ב-Hitman Absolution, והוא עומד להראות לדור המתנקשים הצעיר איך עושים את זה כמו שצריך. ביקורת

קונור? קורבו? הצחקתם אותו. סוכן 47 הוא מכונת הקטל המושלמת. כמו העמלץ הלבן, שעוצב בכוח הברירה הטבעית להיות טורף אלפא עילאי, כך גם 47, אשר נברא בסיוע פלאי ההנדסה הגנטית - כל שריר, מפרק וגיד בגופו של המתנקש מכווננים לכדי שלמות עבור מטרה אחת: חיסול במהירות וביעילות. השליטה בכלי ההרג האולטימטיבי הזה הושבה עתה לידי ב-Hitman 5: Absolution. זמן לחגוג.

 

 

47 ניצב בפתחה של העיירה בעלת השם האירוני "תקווה", בדרום דקוטה. ברשימת החיסול שלו ניצבים שלושה מחברי הכנופיה השולטת בעיר. המקום עצמו הינו דרומי-רדנקי טיפוסי ומאוכלס בטיפוסים מפוקפקים, צרי מוחין, לועסי טבק ומהירים לכעוס. לא מקום חופשה אידיאלי למבקר זר, אולם לכריש כמו 47 מדובר באוקיינוס מלא דגים. והוא מריח דם.

 

המתנקש מתגנב בזריזות חתולית לאחד מהמוסכים בעיר, שובר את מפרקתו של מכונאי ולובש את בגדיו. הוא מזהה את אחת ממטרותיו: ברנש פטרול קבוע בעיירה, ובדרך קבע הוא עובר דרך שער בגדר שקרובה באופן נוח לגנרטור. טיפול זריז במכשיר, והגדר הופכת למלכודת מוות חשמלית. הזרם האדיר מעביר את הקורבן לעולם הבא עוד לפני שגופו מגיע לקרקע.

 

 

היעדים הבאים נם שני חברי כנופיה הנמצאים סמוכים זה לזה, כאשר אחד מהם עומד על מרפסת מבנה המשקיף על מוסך והשני מטפל באחת המכוניות. המתנקש מטפס לקומה השנייה של המבנה, מתגנב מאחורי המטרה ומרסק את קנה הנשימה שלה באמצעות סיב החנק, הסימן המסחרי שלו. חייבים לכבד את המסורת. עתה הוא פונה למטרת המשימה האחרונה: חוזר לקומת המוסך, מסתתר מאחורי אחת המכוניות וצולף באמצעות אקדח מושתק במיכל דלק סמוך לקורבן השלישי. במהרה המקום כולו עולה בלהבות, והמטרה האחרונה הופכת לאוד מעשן. הסוכן 47 מפנה את גבו ומתרחק מהמקום בקור רוח. גברים אמיתיים, כידוע, לא מביטים בפיצוצים.

 

 

להרוג את דקסטר

סוכן 47 תוכנת להרוג ללא היסוסים, אולם אפילו גלוני הדם האינסופיים שבהם טבל את ידיו לא הכינו אותו למשימה הפותחת של Absolution. דיאנה, המפעילה הוותיקה שלו מטעם "הסוכנות", מחליטה לערוק מארגון הצללים המסתורי וחוטפת איתה את ויקטוריה, נערה בעלת פוטנציאל גנטי המתקרב לזה של הגיבור בכבודו ובעצמו. הרוצח קר הדם נשלח לחסל את דיאנה ולהשיב את הנערה, אולם המצפון האנושי המועט שנותר בו, ואולי אמפתיה כלפי היצור היחיד הדומה לו בעולם, גורמים לו במקום זאת לחטוף את ויקטוריה ולנסות להצילה מגורל דומה לשלו.

 

 

העלילה מסתבכת כאשר למשחק החתול והעכבר ההדדי מצטרפת גם משפחה של סוחרי נשק, שנדמה שיצאו הרגע מסרטי "המנסרים מטקסס", ושבראשה עומד הפסיכופאט חסר הרחמים בלייק דקסטר.

 

העלילה של Absolution לא לוקחת את עצמה יותר מדי ברצינות, ועם התקדמותה נהיית יותר ויותר מגוחכת. הדיאלוגים שואבים השראה רבה מסרטיו של טרנטינו והטון הכללי מזכיר סרטי Grindhouse של שנות ה-80, בניגוד מעניין לרצינות הסטואית של 47. כך למשל, באחת המשימות מסתנן המתנקש למפעל הנשק של דקסטר, שם מתבצעים ניסויים במוקשים קטלניים על חזירי חווה תמימים. חכו שהחבר'ה מ-PETA ישמעו על זה.

 

כמובן שגם הנזירות/חשפניות/מתנקשות מהטריילר הפרובוקטיבי מופיעות במשחק ואף מוקדש להן שלב שלם משל עצמן, אם כי המשחק בשום נקודה לא מנסה להסביר מדוע הן בחרו תחפושת משונה זו, מעבר לאפקט הסקסי שלה.

 

 

חסרונו של סוכן 47 הורגש בשש השנים מאז ראינו אותו לאחרונה ב-Blood Money. בעוד הקולגות הצעירים שלו מז'אנר ההתגנבות-פעולה, כגון אציו וחבריו מ-Assassin's Creed ,קורבו מ-Dishonored או אדם ג'נסן מ-Deus-Ex, נסמכים על כישוריהם הפיסיים העילאיים או על כוחות על-אנושיים, הסוכן 47, למרות שגם הוא אינו קוטל-קנים מבחינה פיסית, נסמך יותר מכל על תושייתו.

 

הצלחה ב-Absolution דורשת מהשחקן תשומת לב לפרטים, למידה מדוקדקת של השטח והתנהגות המטרה, יצירתיות וסבלנות. מי שמעוניין לפצוח במסע הרג באמצעות אקדחי ה-Silverball המושתקים והאייקוניים של המתנקש, מוזמן לעשות זאת, וברמות הקושי הנמוכות של המשחק אף יצליח. אולם הדבר משול לניצחון במשחק שחמט על ידי הטחת לוח המשחק בפרצופו של היריב: זה כנראה יעבוד, אבל מפספס לגמרי את הפואנטה.

 

זאב בעור טבח סיני

עיצוב השלבים במשחק מעמיס על החושים עומס רב של פרטים ואפשרויות שרק ממתינים למוח קונספירטיבי שינצל אותם למטרות זדון ורצח. בשלב המפעל למשל, נדרש 47 להתנקש בחייהם של מספר מדענים ששותפים למעשי הזוועה של בלייק דקסטר.

 

את המדען הראשון חיסלתי באמצעות שחרור חזירים לשדה המוקשים בעת שהוא סייר במטווח הניסוי; את השני העלמתי לעולם שכולו טוב באמצעות מזרק רפואי, והשלישי התיך לעצמו את הפנים לאחר שהחלפתי את מבחנת התרופה הניסיונית להתקרחות בחומר בעירה (אם אתם תוהים, התרופה לא פועלת, אחרת סוכן 47 שלי היה מתהלך בשארית המשחק עם אפרו ססגוני).

 

 

מערכת המשחק מעניקה ניקוד על כל חיסול בדרכים שונות, וניקוד זה מתורגם ליכולות משופרות למתנקש. ביצוע של השלב כולו באופן חשאי לחלוטין, בלי לחסל איש מלבד המטרה, יעניק לכם את מלוא הניקוד, ואת התואר הנכסף "Silent Assassin".

 

47 ניחן בשלל כישורים שמקלים עליו בביצוע המשימה: החל מכוח עצום שמאפשר לו לשבור מפרקת ברגע, זריזות עילאית המאפשרת לו לחמוק מעין שומרים וכשרון יצירתי בלתי נדלה לאלימות, שמקנה לו את היכולת להפוך כל חפץ יום-יומי, החל ממפתח שבדי ועד לבובת הוואי מרקדת, לנשק להשמדה המונית.

 

אבל התכונה שמקנה לו יתרון של ממש על אויביו היא היכולת להחליף בגדים כהרף עין: 47 מסוגל ללבוש בזריזות את מחלצותיהם של זרים וכך למצוא את המחבוא היעיל ביותר, כזה שמאפשר לו לנוע בחופש יחסי. צריך לציין שהוא יכול ללבוש רק בגדים המשתייכים למין הגברי, ולא יכול להידחק לבגדיה של מנקת מלון היספנית. תסמכו עלי, ניסיתי.

 

השיטה הזו עובדת היטב רוב הזמן, אולם כאשר 47 המחופש ייתקל בדמות העוסקת באותו מקצוע אליו התחפש, תוך זמן קצר הכיסוי שלו "יישרף". כדי להימנע מחשיפה 47 יכול לנצל את משאב "האינסטינקט" שלו על מנת להתמזג בקהל, אולם יכולת זו מוגבלת לזמן קצר בלבד. זוהי מכניקת משחק מעניינת שמובילה למצבים מותחים, אם כי ההיגיון שעומד מאחוריה לעיתים תמוה: האם למשל מוכרי מזון סיני בניו-יורק חברים באיגוד עובדים שמקיים מפגשי גיבוש שבועיים, ועל כן הם מכירים את פניהם של כל חבריהם למקצוע בעיר?

 

 

באדיבות סאם פישר

משחקיות Absolution נעה על הגבול הדק שבין אלתור לניסוי וטעייה. אם ברצונכם בדירוג המתנקש המושלם, כנראה שתיאצלו לבלות חלק ניכר מזמנכם בטעינה מחדש, כיוון שכל חשיפה על ידי שומר או אזרח יובילו לשינוי בהתנהגות האינטליגנציה המלאכותית ויקשו עליכם להשלים את המשימה באופן חשאי. מאידך, גם כאשר 47 נחשף נותרים באמתחתו מספיק תעלולים להתמודד עם הסיטואציה: הוא יכול לחמוק מהמקום ולהתחבא בארון או פח, לחסל בזריזות את מי שגילה אותו ועדים נוספים, או אפילו לביים כניעה מזויפת ואז לחטוף את נשקו של השומר הקרוב.

 

כאשר כלים כל הקיצים, ניתן להשתמש במשאב האינסטינקט על מנת להוציא לפועל את מהלך ה-Point Shot, אשר מעביר את המשחק להילוך איטי, מאפשר ל-47 לסמן מספר מטרות ולחסל את כולן במהלך סינמטי מרהיב. כמובן שמתנקשים אמיתיים מעולם לא יפנו לאפשרות רועשת והמונית זו, שמתאימה לחובבנים כמו סאם פישר.

 

למי קראתם קירח?

רוב הזמן, רכיבי המשחק של Absolution משתלבים היטב למכונה משומנת היטב. שומרים ינהלו ביניהם דיאלוגים משעשעים, אזרחים ינהגו בשגרת יומם, וככלל ההתנהגות של דמויות האינטליגנציה המלאכותית מחודדת וערה למדי לפעולות חריגות מצדו של 47. אל תצפו שגרירת גופות או כניסה לפחי זבל בחוצות היום לא תגרום להרמה של גבות וירטואליות. כל אלו מוצגים בגרפיקה מרהיבת עין, שמותחת קרוב לקיצן את היכולות הטכניות של דור הקונסולות הנוכחי: המשחק מכיל סצנות קהל ענקיות, תאורה ססגונית שמשתקפת מראשו הקירח של 47 והופכת אותו לכדור דיסקו מהלך והדמיה כמעט מושלמת של גשם, מים והשתקפויות.

 

עם זאת, שחקנים סקרנים יוכלו למצוא בקלות את הסדקים שבחיזיון הוירטואלי. מטרות ההתנקשות תמיד ילכו במסלול קבוע וינקטו ברצף פעולות שלא ישתנה לעולם, רודפים חמושים יאבדו לגמרי את עקבותיו של 47 אם יסתתר בפח אשפה ולא יטרחו אפילו לחפש בתוכו, ובעת חילופי אש, אויביו של 47 כמעט תמיד ישארו סטטיים ולא ינסו לאגפו או לנקוט בטקטיקות בסיסיות של מי שרוצה להרוג ולא להיהרג.

 

 

למרות הפגמים בבינה המלאכותית, Hitman Absolution הינו יצירה מהנה ביותר על מוות, נקמה וגאולה, וניכר שהרבה יצירתיות ומחשבה הושקעו ביצירת עולם המשחק, דמויותיו ומשימותיו. בגלל פערי הדורות ושינויי הציפיות קשה לשפוט אם הוא משחק ההיטמן הטוב ביותר, אולם הוא ללא ספק מהטובים שבהם, וראוי לפרס או שניים באירועי סיכום השנה המתקרבים.

 

הטוב:

  • שלבים גדולים וחכמים, עם חופש פעולה רחב באופן ביצוע המשימה
  • אינספור דרכים אלימות ויצירתיות להתנקשות
  • גרפיקה עוצרת נשימה

 

הטוב פחות:

  • אינטליגנציה מלאכותית בינונית, שחולשתה ניכרת במשחק ריאליסטי כל-כך
  • באופן דומה, אופי הקריקטורה של הסיפור לא יספק את האווירה המבוקשת בעבור חלק מהשחקנים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים