שתף קטע נבחר
 

הישג לתוכנה שתלמד ילדים לאהוב מתמטיקה

תוכנה ללימוד מתמטיקה בטאבלטים ובסמארטפונים, "עשר אצבעות", זכתה במקום הראשון בתחרות סטארט-אפים במסגרת כנס בינלאומי במכללת לוינסקי. היזמים: "ילדים לומדים לשנוא את מקצוע המתמטיקה, מה שגורם לחוסר ביטחון ולהחלטה לא לבחור במקצועות מדעיים בהמשך לימודיהם"

"עשר אצבעות" - תוכנה ללימוד מתמטיקה בטאבלטים ובסמארטפונים, זכתה במקום הראשון בתחרות סטארט-אפים, במסגרת כנס החינוך הבינלאומי של מכללת לוינסקי. את הפרס, בשווי שלושים אלף שקל מתנת בנק מסד, החליטו מפתחי התוכנה לתרום לבית ספר שירכוש טאבלטים לתלמידיו.

 

עוד בערוץ לימודים

 

עשר אצבעות היא פרי פיתוחה של חברת סלייט סיינס (Slate Science) שהוקמה לפני כשנה על ידי שמוליק לונדון, מפתח תוכנה, פרופסור שמעון שוקן, דיקאן-מייסד בית הספר אפי ארזי למדעי המחשב במרכז הבינתחומי הרצליה, רז קופרמן, פרופסור למתמטיקה וראש מכון איינשטיין באוניברסיטה העברית, וגיא ורדי, מומחה לפיתוח והפצת משחקי מחשב.

 

מדובר בתוכנה של חומרי לימוד מבוססי-טאבלט לתמיכה בהוראת מתמטיקה בבית ספר יסודי. "זו תוכנה שמשתמשים בה בכיתה, כאשר המורה מלמדת נושא מסוים ולאחר ההסברים שלה יכולים התלמידים לתרגל אותו באופן עצמאי", מסביר פרופסור שוקן.

 

לדבריו, "המטרה היא ללמוד מתמטיקה דרך התנסות עם משימות שלקוחות מעולם הילד, החל ממשימות פשוטות כגון: ספירת צעצועים, ספירת דגים, סידור ציפורים בזוגות כדי להבין מה זה מספר זוגי ואי זוגי, וכלה במשימות מורכבות כגון פתרון משוואות ועבודה עם פונקציות. הכל נעשה בצורה מאוד אקטיבית, כאשר הילד עושה מניפולציות עם אובייקטים שנמצאים על המסך".

 

סרטון וידאו של המיזם

 

התוכנה מורכבת מאוסף של מאות אפיזודות שכל אחת מהן מלמדת מושג מתמטי או תובנה מתמטית. "על מנת לתרגל שברים למשל, מוצג על המסך מגש פיצה ותלמיד מתבקש לחלק את הפיצה באופן שווה בין שלושה ילדים. באופן הזה הוא ממש רואה מה חלקו של השליש מהשלם. המוצר שפתחנו מזמין ילדים ומורים לעסוק במתמטיקה באופן ויזואלי וקונסטרוקטיבי, תוך פעילות ישירה ומיידית על מסך הטאבלט, כי אנחנו מאמינים בלמידה דרך הידיים".

 

משבר עולמי בלימוד המתמטיקה

על ה"בייבי" שלהם עובדים החברים מאז הקמת החברה, בהתבסס על ידע של שנים בהוראה ופיתוח תוכנה. עד כה הושלם הפיתוח עבור גני ילדים וכתות א', ובימים אלה שוקדת החברה על פיתוח תוכנה שתתאים לכיתות ב' עד ו'.

 

"אנו לא מרוצים מכך שיש משבר עולמי בלמידת מתמטיקה", אומר שוקן, "ובמקום לאהוב את המקצוע, ילדים לומדים לשנוא אותו, מה שגורם לחוסר ביטחון ולהחלטה לא לבחור במקצועות מדעיים בהמשך לימודיהם". עם זאת הוא מבקש להדגיש: "המטרה שלנו איננה להוות תחליף למורים, אלא לעבוד איתם. את הנוסחא המורה ילמד, ואת ההתנסות והתרגול יעשה התלמיד בעשר אצבעות".

 

המודל המדובר פועל בימים אלה כפיילוט בשלושה בתי ספר ברחבי הארץ, בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית.

 

המיזם זכה כאמור במקום הראשון בתחרות בה הוצגו שלושים מיזמים שונים. הרכב השופטים כלל 13 מומחים בתחום החינוך, ההיי-טק ובתחום העסקי.

 

יו"ר ועדת השיפוט בתחרות וראש תחום תקשוב בחינוך במכללת לוינסקי, אלונה פורקוש ברוך אמרה: "המיזם עמד בכל הקריטריונים שהצבנו ביניהם: איכות המוצר, בשלות, פוטנציאל עתידי, עיצוב ומקוריות וחדשנות בכל הנוגע לדרכי ההוראה. ראינו במיזם נדבך נוסף לקראת שילוב של חדשנות טכנולוגית ופדגוגית בהכשרת מורים".

 

"לא היו בטוחים שנזכה במקום הראשון, אבל לאורך כל הדרך האמנו במוצר שלנו והיינו אופטימיים", מודה שוקן. את הפרס בשווי 30 אלף שקל, החליטו היזמים לתרום לבית ספר בארץ שיוכל לרכוש טאבלטים עבור תלמידיו וללמוד דרך התוכנה "עדיין לא החלטנו לאיזה בית ספר נתרום את הכסף, אך המטרה שזה יהיה בית ספר שבאמת זקוק לכסף", הוא מסכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים