ג'וב חדש למורי הנהיגה: שירותי ליווי לנהג חדש
המדינה תאפשר לנהגים חדשים וצעירים בעלי אמצעים, להמיר את תקופת הליווי הארוכה עם בן משפחה לפרק זמן קצר משמעותית בתנאי שהליווי יהיה של מורה לנהיגה. זה רק יעלה לכם 1,200 שקל, ויסתכם בהכנסה של 130 מיליון בכל שנה עבור מורי הנהיגה
130 מיליון שקל - זו המתנה שתעניק המדינה למורי נהיגה, בתמורה ל"שירותי ליווי" לנהגים צעירים. בקרוב תוכפל תקופת הליווי לנהגים חדשים, משלושה חודשים לחצי שנה. כך נקבע בתקנות חדשות אותן צפויה לאשר ועדת הכלכלה של הכנסת. התקנות קובעות כי כל נהג חדש שגילו עד 24 שנה, יחויב לנהוג לפחות 50 שעות עם מלווה. אולם, בעלי אמצעים שיוכלו לשכור את שירותיו של מורה נהיגה, יוכלו לקצר את הליווי ל-12 שעות בלבד.
כמה יעלה התענוג לנהג הצעיר, או להוריו בעלי האמצעים? סכום המוערך בכ-1,200 שקל. וכמה כסף צפויים מורי הנהיגה לשלשל לכיסם כתוצאה מהסעיף החדש, שיכנס לתוקפו ב-1 ביולי 2013? סכום עתק שעשוי להגיע לכ-130 מיליון שקלים בשנה.
110 אלף צעירים בשנה
מדי שנה מקבלים כ-120 אלף נהגים חדשים רישיון. על-פי בכיר באגף הרישוי של משרד התחבורה, רובם המוחלט הם צעירים עד גיל 24 - להערכתו, מספרם מגיע לכ-110 אלף בשנה. על צעירים אלה תחול חובת הליווי החדשה. אם יבחרו בליווי של קרוב משפחה, יידרשו לנהוג לפחות 50 שעות עם מלווה - 20 שעות בנהיגה בכבישים עירוניים, 15 שעות בכבישים בינעירוניים, ועוד 15 שעות בנהיגת לילה.
מאחר שזו אינה מטלה קלה או פשוטה לביצוע, יתכן כי רבים - ובעיקר בעלי אמצעים - יבחרו לעבור את תקופת הליווי עם מורה נהיגה. על-פי התקנות שיובאו מחר (ד') לאישור ועדת הכלכלה, תקופת הליווי עם מורה נהיגה תהיה קצרה וקלה משמעותית. רק 12 שעות בסך הכל, מהן ארבע שעות בכבישים עירוניים, ארבע שעות בכבישים בינעירוניים, ועוד ארבע שעות נהיגה בלילה.
יש לציין כי המטרה המוצהרת של ביצוע הליווי עם מורה נהיגה, ראויה: לאפשר למי שאינם מחזיקים במכונית לעמוד בחובות החדשות. חלק זעום מהנהגים הצעירים - פחות מ-2%, לפי בכיר באגף הרישוי - עשויים לזכות לסיוע מהמדינה במימון הליווי עם מורה נהיגה. למשל, חיילים בודדים או מי שמקבלים גמלה או קצבה לפי חוק הבטחת הכנסה.
1,200 שקל לכל נהג צעיר
כך נפתח למעשה בפני מורי הנהיגה שוק הדרכה חדש, בעל פוטנציאל הכנסה של מיליונים רבים מדי שנה. יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, עו"ד שי גלעד, מכנה את השוק הזה "תעשיית שירותי ליווי". וזו עשויה להיות תעשיה של ממש.
עם כ-110 אלף נהגים צעירים שיידרשו לנהוג עם מלווה, ההיקף המרבי של השוק הזה הוא כ-132 מיליון שקל, לפי חישוב של 1,200 שקל לכל תלמיד. אגב, התשלום בפועל עשוי להיות גבוה יותר, שכן החישוב מבוסס על מחיר של 100 שקל לשיעור נהיגה. אלא ששיעור נמשך רק כ-45 דקות, ולכן יתכן כי מורי נהיגה יגבו מחיר גבוה יותר עבור שעה מלאה.
כמה נהגים ייבחרו במורה נהיגה, וכמה ינהגו עם קרוב משפחה? קשה להעריך מה יהיו המספרים המדויקים. יתכן כי רוב הצעירים יוכלו לעמוד בחובות החדשות ללא מורה נהיגה. עם זאת, יתכן כי דווקא צעירים ממשפחות מבוססות, שיכולים לבצע את תקופת הליווי עם מכונית פרטית וקרוב משפחה, יהיו אלה שישכרו את "שירותי הליווי" של מורה נהיגה. בכל מקרה, חובת הליווי החדשה צפויה להגדיל בעשרות מיליונים את ההכנסה של מורי הנהיגה.
עו"ד גלעד מציין בעיה נוספת, שעשויה להרתיע רבים מפני שימוש במכונית פרטית בתקופת הליווי: "מאחר שבתקופת הליווי יחזיק הנהג 'היתר נהיגה' ולא רישיון נהיגה, לא ברור מה התייחסות חברות הביטוח ל'רשיון שכזה' - ובעיקר, מהי תהייה עלות הפרמיה לתקופת הליווי", הוא מסביר. "בכל מקרה, עלויות אלו, שיהיו ללא ספק גבוהות, ירתיעו אנשים רבים מלאפשר שימוש במכוניתם הפרטית לצורך ליווי".