"המטריקס" בארכיון הסרטים הלאומי האמריקני
סרט המדע בדיוני "המטריקס" מ-1999 נכלל בין 25 הסרטים שנבחרו להיכלל השנה בארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית. עוד ברשימה: "הארי המזוהם", ו"ארוחת בוקר בטיפאני"
כבכל שנה, גם הפעם מתכנסים אנשי ועדת שימור הסרטים של ארצו הברית כדי לבחור 25 נכסי צאן ברזל קולנועיים, לשחזר עותקים, להכלילם בארכיון הלאומי הרשמי של המדינה, ולאפסנם בספריה של הקונגרס האמריקני בוושינגטון. בארכיון נכללים מאות סרטים שמהווים מקור לגאווה עבור הקולנוע האמריקני, ואליהם הצטרפו סרט המדע בדיוני "המטריקס" (1999), מותחן הפשע "הארי המזוהם" (1971), הדרמה "ארוחת בוקר בטיפאני" (1961).
הטריילר של "הארי המזוהם" עם קלינט איסטווד
שלושה סרטים מוכרים אלו, כמו גם יתרת הסרטים והסרטונים שנבחרו (ביניהם "הקרב על התואר בין קורבט לפיטצסימונס" שצילם אנוק ג'יי. רקטור כבר בסוף המאה ה-19, וחומרים דוקומנטרים שתועדו לאורך יותר משני עשורים, כמו “The Augustas” ו"The Kidnappers Foil”), יעברו תהליך שימור מיוחד שיותיר אותם שלמים לדורות הבאים. בסך הכל, בארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית יש כ-600 סרטים בשלב זה.
וזוהי הרשימה המלאה של הסרטים:
"3:10 ליומה" (דלמר דייבס, 1957), "אנטומיה של רצח" (אוטו פרמינגר, 1959), "רק נולדה אתמול" (1950, ג'ורג' צוקר), "ארוחת בוקר בטיפאני" (בלייק אדוארדס, 1961), "סיפור חג מולד" (בוב קלארק, 1983), "הקרב על התואר בין קורבט לפיטצסימונס" (אנוק ג'יי. רקטור, 1897), "הארי המזוהם" (דן סיגל, 1971), "ניסויי סרטים בקודאקכרום" (1922), "ליגה משלהן" (פני מרשל, 1992), "המטריקס" (אנדי ולארי וואקובסקי, 1999),
"משפחת מידלטון ביריד העולמי בניו יורק" (רוברט סנודי, 1939), ""ניצולה אחת זוכרת - גרדה וייסמן קליין" (קארי אנתוליס, 1995), "Parable" (רולף פורסברג וטום רוק, 1964), "Samsara: Death and Rebirth in Cambodia" (אלן ברונו, 1990), "בטלנים בטקסס" (ריצ'רד לינקלייטר, 1991), "לורל והארדי: בני המדבר" (וויליאם סייטר, 1933), "The Spook Who Sat by the Door" (איבן דיקסון, 1973), "They Call It Pro Football" (סטיב סאבול, 1967),
"הזמנים של הארווי מילק" (רוב אפסטין, 1984), "אהבה על גלגלים" (מונטי הלמן, 1971), "אוהל הדוד טום" (וויליאם דיילי, 1914), "טבעת המשאלות" (מוריס טורנר, 1914), "Hours for Jerome: Parts 1 and 2" (נתניאל דורסקי, 1980-82), "The Kidnappers Foil” (מלטון בארקר, 1930-50), “The Augustas” (סקוט ניקסון, 1930-1950).