משרד התחבורה יחזיר לציבור 16 מיליון שקלים
בעלי רכב שנמכר לסוחרים יקבלו בחזרה כספים שנגבו מהם ללא צורך על-ידי משרד התחבורה. זאת במקרים בהם הרכב היה בבעלות הסוחר, אך רישיונו היה מופקד במשרד הרישוי מעל 30 יום
משרד התחבורה יחזיר לציבור 16 מיליון שקל, בגין גביית-יתר של אגרת רישוי מסוחרי רכב. כך קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב- יפו, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, אשר דן בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה על-ידי קבוצה של סוחרי רכב. השופטת אביגיל כהן אכן קבעה כי משרד התחבורה לא עמד בהוראות תקנות התעבורה, הנוגעות להחזר אגרת רישוי במקרה של הפקדת רישיון על-ידי סוחרי רכב, לתקופה העולה על חודש ימים. כן קיבלה את הודעת המשרד כי יפעל כדי ליידע את מוכרי כלי הרכב (אשר מכרו לסוחרים) בדבר זכותם לקבלת את החזר אגרה, ולפעול להעברתה בפועל לידיהם.
קבוצת סוחרי הרכב הגישו בקשה לאישור תביעה ייצוגית בגין אי החזרת אגרת רכב, עבור תקופה בה רישיון הרכב היה מופקד על-ידי סוחרי הרכב, לתקופה עולה על 30 ימים. שכן לפי נהלי משרד התחבורה, כאשר מכונית נרכשת על-ידי סוחר רכב, מופקד רישיון הרכב במשרד התחבורה והבעלות עליו עוברת זמנית לידי סוחר הרכב - עד למכירתו. אז מתקבלת הבעלות הזמנית של הסוחר והרכב נרשם על שם הקונה, מבלי שהסוחר יחשב כ"יד" נוספת ברישיון הרכב.
סוחרי הרכב טענו בעתירה כי בתקופה בה נמצא הרכב בבעלותם, ורישיונו מופקד למעשה במשרד התחבורה, יש לפטור אותו מתשלום אגרת רישוי. משרד התחבורה הסכים שיש להחזיר את האגרה בתקופת ההפקדה של הרישיון והודיע על הפסקת הגבייה, אך טען כי להחזר זכאים בעלי הרכב שמכרו אותו, ואשר שילמו את האגרה, ולא סוחרי הרכב שהגישו את הבקשה. לפי חישובי משרד התחבורה, סכום ההחזר בגין השנים 2010 ו-2011 אמור לעמוד על 15.8 מיליון שקל.
השופטת קבעה גם כי עורכי הדין שהגישו את הבקשה, צחי פיסטל, רם דקל ואחרים - שלא הביאה אמנם תועלת למבקשים (סוחרי הרכב) אבל הביאה תועלת משמעותית לציבור - יקבלו שכר טרחה של 40 אלף שקל, ואילו קבוצת התובעים תקבל 120 אלף שקל. בקביעת הסכומים התחשבה השופטת בכך שמדובר בתשלום מקופת הציבור.