שתף קטע נבחר
 

רכב משפחתי יתייקר בינואר, ושוב אחרי הבחירות

יצרניות הרכב העלו את מחיריהן ליבואנים, וההתייקרות תגיע לפתחו של רוכש רכב חדש, שיאלץ לשלם עבור משפחתית עוד 4,000 שקל כבר בינואר. אחרי הבחירות צפויה התייקרות נוספת בגלל שינויים במיסוי הירוק. הפעם "רק" 3,000 שקל

והרי התחזית ל-2013: מחירי המכוניות יעלו בינואר, הליסינג יתייקר, ואחרי הבחירות - התייקרות נוספת. עבור רוב הישראלים, רכישת מכונית חדשה היא חלום רחוק. לפי בדיקה שערכה חברת הייעוץ זיו האפט, מספר המשכורות הנדרשות לרכישת מכונית בישראל עומד על 11.6 משכורות ממוצעות - גבוה משמעותית ממרבית המדינות המפותחות. בהולנד נדרשות 6.4 משכורות, בארה"ב 5.9, ובצרפת 4.7 משכורות בלבד. והחדשות הרעות: חלום המכונית החדשה יתרחק מאיתנו עוד יותר בשנה הבאה.

 

יבואנים: המכוניות מתייקרות בגלל שהיצרניות מעלות מחירים (רועי צוקרמן) (רועי צוקרמן)
יבואנים: המכוניות מתייקרות בגלל שהיצרניות מעלות מחירים(רועי צוקרמן)

 

4,000 שקל, ואז עוד 3,000

בכירים בשוק הרכב מעריכים כי מכוניות משפחתיות פופולאריות, שמחירן הממוצע עומד כיום על כ-122 אלף שקל - כמו טויוטה קורולה, פורד פוקוס ויונדאי i35 - יתייקרו בינואר בעד כ-4,000 שקל ויעלו כ-126 אלף שקלים. מחירי מכוניות "סופר-מיני" - כמו פורד פיאסטה, טויוטה יאריס ויונדאי i20 - יתייקרו בעד כ-2,000 שקל. במקביל, יעלה המס שמשלמים בעלי רכב צמוד ("שווי שימוש") בעד כ-100 שקל בחודש, וגם התשלום שגובות חברות הליסינג צפוי להתייקר בכ-200 שקל. וזו כאמור, רק ההתחלה.

 

שכן אחרי שישקע אבק הבחירות הקרובות ותורכב ממשלה חדשה, צפויים רוכשי המכוניות להיפגע שוב. בהמשך השנה צפויה התייקרות נוספת במחירי המכוניות, כתוצאה משינויים ב"מיסוי ירוק" - נוסחה שקובעת הטבות מס למכוניות שפולטות כמות מופחתת של מזהמים. השינויים יביאו להחמרה בקריטריונים הנדרשים לקבלת הטבות מס, ולכן יגרמו להתייקרות.

 

ומי ישלם את מחיר השינויים במיסוי הירוק? מכוניות משפחתיות צפויות להתייקר, וכך גם מכוניות קטנות. השיעור המדויק של עליית המחירים אינו ידוע, אך בכירים בשוק הרכב מעריכים כי מכוניות משפחתיות עשויות להתייקר בכ-2,000 עד 3,000 שקל נוספים. דווקא מכוניות יוקרה ורכבי פנאי, שאינם זוכים להטבות מס משמעותיות - וחלקם אינם מקבלים הטבות כלל - לא יושפעו.

 

האירופים סובלים, הישראלים משלמים?

כאמור, כבר בינואר צפויה התייקרות של כ-1.5% עד 2.5% במחירי מרבית המכוניות הפופולאריות. "המכוניות מתייקרות בעיקר בגלל שיצרניות הרכב מעלות מחירים", אומר ל-ynet יבואן בכיר. "צריך להבין שיצרניות הרכב באירופה נמצאות כעת במצוקה קשה, ובמקרים כאלה יש בדרך כלל שתי אפשרויות - או שאנחנו נהנים ממחירים טובים יותר בגלל עודף היצע, או שהיצרניות מצמצמות את היקף הייצור, מקטינות את ההיצע ומעלות מחירים. מה שקורה עכשיו, הוא דווקא האפשרות השניה".

 

יבואנים אחרים אומרים דברים דומים. "עליית המחירים בינואר היא בלתי נמנעת", אומר בכיר באחת היבואניות הגדולות. לדבריו, העלאת המחירים היא תוצאה של שני תהליכים משמעותיים - המשבר בשוק הרכב האירופי, והשקת דגמים חדשים או מחודשים, שמחיריהם גבוהים לרוב מהדגמים המוחלפים. "התהליכים האלה מחייבים אותנו לייקר את המכוניות החדשות", הוא מסביר.

 

יו"ר איגוד חברות הליסינג: "הליסינג הוא מלכודת דבש"  (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
יו"ר איגוד חברות הליסינג: "הליסינג הוא מלכודת דבש" (צילום: רועי צוקרמן)

 

בכיר נוסף מציין כי עד לאחרונה נראה היה כי שיעור הייקור יהיה גבוה אף יותר, ויגיע לכ-5,000 שקל במחירי מכוניות משפחתיות. אולם, שינויים שחלו בשבועות האחרונים בשערי המטבע - למשל, היחלשות הין היפני - מהווים גורם שממתן את עליית המחירים. אלא שבהמשך השנה, כך הוא מזהיר, יביאו השינויים במיסוי הירוק לייקור נוסף במחירי המכוניות. "העלייה במס תתגלגל במלואה אל הלקוחות", הוא אומר. "היבואנים לא יוכלו לספוג את הייקור הזה, וגם מרווח התמרון של היצרניות הצטמצם משמעותית".

 

עם זאת, צריך לזכור שמחירי המחירון הם לעתים רק נקודת פתיחה במשא ומתן עם אנשי המכירות. התחרות בשוק הרכב התגברה משמעותית בשנתיים האחרונות, והובילה את מרבית היבואניות להציע מבצעים חסרי תקדים, שהתבטאו בין השאר בהנחות של 10% ויותר ממחיר הרכישה, הצעות מימון מפתות, וחבילות אבזור ללא תוספת מחיר.

 

ייקור הליסינג, בשתי מערכות

כתוצאה מהתייקרות המכוניות החדשות בינואר, תחול עלייה גם במס החודשי שמשלם מי שמקבל מכונית ממקום העבודה ("שווי שימוש"). זאת, מאחר שהמס נקבע כאחוז קבוע ממחיר המחירון של כל מכונית (2.48%). לכן, כאשר מחיר המכונית מתייקר ב-1,000 שקל - המס עולה בכ-25 שקל. מכונית משפחתית שתתייקר בכ-4,000 שקל, תגרום לייקור שווי השימוש בכ-100 שקל בחודש.

 

במקביל לייקור שווי השימוש, צפויה בשנה הבאה גם התייקרות בתעריפי הליסינג - התשלום החודשי שמעבירים העובדים לחברות הליסינג. מוני בר, מנכ"ל באדג'ט ויו"ר איגוד חברות הליסינג, מונה כמה סיבות להתייקרות: "ירידה ברווחיות ואף הפסדים של חברות הליסינג, צמצום ההנחות מצד יבואניות הרכב, קשיים בגיוס הון מבנקים וגופים מממנים, ולכל זה נוספת ירידת מחירים של מכוניות משומשות. ביחד, התוצאה בלתי נמנעת - העלאת התעריפים ללקוחות".

 

ובכמה יתייקר התשלום החודשי של בעלי מכוניות ליסינג? בר ורבים בשוק הרכב צופים כי התעריפים יעלו ב-5% עד 10%, או בין כ-150 ל-250 שקל בחודש למי שמחזיק במכונית משפחתית. "לפני כחמש שנים, התעריף החודשי של מכונית פופלארית כמו מאזדה היה כ-2,500 או 2,600 שקל", מסביר בר. "היום המחיר הוא 2,200 שקל, ואפילו פחות במכרזים גדולים. אני מעריך כי המחירים יעלו כעת בשיעור מרבי של 10%".

 

האם עליית המחירים תביא לכך שעובדים יוותרו על מכונית הליסינג, ויירכשו מכונית פרטית - חדשה או משומשת? בכירים בשוק הרכב סבורים כי ב-2013 תימשך מגמת הירידה בהיקף הפעילות של חברות הליסינג - ירידה מתונה שהחלה לפני כשנתיים. בר מארגון חברות הליסינג סבור כי לייקור הליסינג לא תהיה השפעה. "ליסינג הוא מלכודת דבש", הוא מסביר. "אנשים התרגלו לכך שהם לא צריכים להחליף גלגל, או להרים מכסה מנוע".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיסוי ירוק לא ישפיע על מכוניות היוקרה?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים