שתף קטע נבחר

 

לוח בלי גיר. בתיכון הזה לא רואים את המורה

שרה יושבת בביתה בירושלים, בנתיבות נערכים חמשת תלמידיה לשיעור מתמטיקה. התיכון הווירטואלי, שמיועד לבתי ספר בלי מספיק תלמידים לפתיחת מגמה, תופס תאוצה. "באופן מפתיע, המרחק הפיזי מוביל לקרבה פדגוגית". כך זה נראה

באחת מכיתות י' בישיבה התיכונית בני עקיבא בנתיבות נמצאים חמישה תלמידים. המחשבים דולקים, המחברות פתוחות, האוזניות על האוזניים והעטים האלקטרוניים מוכנים לפעולה. עוד מספר דקות יחל שיעור בן שלוש שעות לתלמידי חמש יחידות במתמטיקה.

 

כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

פרט לתלמידים מנתיבות לומדים בכיתה עוד עשרה תלמידים מאילת, הרדוף, מקווה ישראל, קריית ביאליק ויבנה. המורה, שרה קירו, נמצאת בביתה הפרטי בירושלים, והנושא הראשון שתלמד בשיעור יהיה נקודות קיצון. ככה זה בתיכון הווירטואלי. כדי להצליח לא צריך לראות את המורה, או להכיר את כל חבריך לכיתה.

 

כך זה עובד בכיתה ובבית    (צילום: רועי עידן עריכה: אסף קוזין)

כך זה עובד בכיתה ובבית    (צילום: רועי עידן עריכה: אסף קוזין)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

השיעור מתנהל כשיעור רגיל לכל דבר. שרה מציגה על ה"לוח" דוגמאות שמבטאות משיק מהו. התלמידים מתבוננים, שואלים שאלות, ולוחצים על הסימן "וי" אם הבינו את ההסבר ועל "איקס" אם לא הבינו. האחרונים זוכים להסבר נוסף מהמורה. התלמיד דור חורי מסמן באמצעות העט האלקטרוני את התשובה במחברת, וזו מועברת ישירות למסך המחשב. את התשובה לשאלה הבאה הוא כבר כותב ישירות על המסך.

 

התיכון הווירטואלי, שפועל בשיתוף פעולה בין משרד החינוך, מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) וקרן טראמפ,

 הוא חלק מהמהלך הרחב שמוביל שר החינוך גדעון סער לחיזוק לימודי המדעים ולהגדלת מספר התלמידים הניגשים לבגרות ברמה של חמש יחידות. 

 

התיכון החל לפעול בשנה שעברה במטרה לאפשר לימודי חמש יחידות במקצועות מתמטיקה ופיזיקה. הוא מיועד לתלמידי כיתות י' בעלי פוטנציאל גבוה להצלחה בבגרות מורחבת בשני המקצועות, לבתי ספר שמספר התלמידים בהם קטן ולא מאפשר פתיחת מגמה ולבתי ספר שחסרים בהם מורים המלמדים לבגרות במתכונת מורחבת. כיום לומדים בתיכון הווירטואלי יותר מ-100 תלמידים מ-30 בתי ספר ברחבי הארץ.

 

"בהתחלה כולם חששו" 

בישיבה התיכונית בנתיבות אמורים התלמידים להתחלק לשתי מגמות עם הגעתם לכיתה י"א. לולא התיכון הווירטואלי, דור חורי וחבריו לכיתה לא היו יכולים ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות. "לא היו לנו מספיק תלמידים שעומדים בקריטריונים ולא הייתה לנו אפשרות לפתוח כיתה לחמישה תלמידים", מסביר מנהל הישיבה בצלאל סדמן, "עד שהגיעה ההצעה ממשרד החינוך להצטרף לתיכון הווירטואלי. בהתחלה כולם חששו כי התלמידים לא נמצאים בכיתה מול מורה והאחריות האישית שמוטלת עליהם גבוהה מאוד, אבל הם הוכיחו את עצמם ואני גאה בהם".

 

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

 

השיעורים בתיכון הווירטואלי נלמדים במלואם ברשת. התלמידים זוכים לחמש שעות למידה שבועיות: שלוש שעות הוראה סינכרוניות שמעביר מורה בשעות הבוקר, ושעתיים נוספות שמעביר מתרגל בשעות אחר הצהריים, בקבוצות של עד שלושה תלמידים. בסופו של תהליך ניגשים התלמידים לבגרות.

 

דור חורי מסביר כי היה לו חשוב ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות כי זה יעזור לו בעתיד "להתקבל לאוניברסיטה או למכללה. הולך לי ממש טוב. אנחנו מספיקים הרבה חומר בשיעור. בכיתה הזו, לעומת כיתה רגילה, אין הפרעות ואנחנו ממוקדים מטרה". חורי מוסיף כי העובדה שהם לא רואים את שרה המורה לא מפריעה, וצוף סיגון מצטרף לדבריו: "התרגלנו לזה מהר מאוד. הרמה הלימודית פה הרבה יותר גבוהה מכיתה רגילה, והעובדה שאין 30 תלמידים משמעותית גם היא. אנחנו מתייעצים אחד עם השני, פותרים יחד תרגילים, ובאמת לא מרגישים בהבדל".

 

"קשה בלי האינטראקציה"

שרה קירו מלמדת מתמטיקה בתיכון הישראלי למדעים ואומנויות בירושלים. "היה לי קשה בהתחלה בלי האינטראקציה עם התלמידים", היא מודה, "אין לי את המבט שלהם שאומר אם הם מבינים או לא, אבל מהר מאוד נוכחתי לדעת שניתן ללמד גם בצורה הזו. הדבר היחיד שמפריע לי זה שבכיתה רגילה אני יכולה לאפשר עבודה עצמית ופה זה יותר קשה, אבל מעבר לכך העבודה איתם יעילה ומדהימה".

 

התלמידים בתיכון אותרו על ידי מנהלי בתי הספר השונים, על סמך המלצות מוריהם וציוניהם. "יש לנו מעקב על הכנת שיעורי הבית ועל היעדרותם מהשיעורים. כמו כן, כל השיעורים

 מוקלטים כך שמי שנעדר יכול להשלים", מסבירה ד"ר דפנה רביב, מנהלת התיכון הווירטואלי. "השאיפה היא להגיע גם לתלמידי י"א ו-י"ב ושעד שנת תשע"ה ילמדו בתיכון 800 תלמידים". 

  

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, אמרה כי התיכון הווירטואלי מיישם מצוינות בהוראה ומהווה פריצת דרך לקידום שוויון הזדמנויות, במיוחד "לתלמידים הרוצים ללמוד לימודים מדעיים, אך בבית ספרם לא התגבשה קבוצת לימוד לנושא או שהם גרים באזורים שבהם קיים קושי להעסיק מורים בתחום. כמו כן התיכון הווירטואלי מאפשר להנגיש את מערכי השיעור לכל מקום ובכל זמן. הדבר מהווה יתרון גם למורים בשטח, שיכולים להיעזר בשיעורים הווירטואליים גם בכיתת הלימוד הרגילה ולנצל את הזמן כדי להתעמק בקשיים של התלמידים".

 

 מנכ"לית מט"ח גילה בן-הר אמרה כי "התיכון הווירטואלי מהווה קפיצת דרך משמעותית לעולם הסביבות הדיגיטליות של המאה ה-21. התלמידים לומדים עם טובי המורים שלא בהכרח גרים בקרבת מקום, וזוכים למשוב מיידי ולסיוע כמעט בכל רגע". מנכ"ל קרן טראמפ אלי הורוביץ הוסיף: "הולך ומתברר לנו שבכיתה המקוונת נוצרת מחויבות הדדית בין המורה, החונכים והתלמידים, ובאופן מפתיע דווקא המרחק הפיזי מוביל לקרבה פדגוגית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"האחריות גבוהה מאוד". שיעור בתיכון הווירטואלי
צילום: רועי עידן
מומלצים