שתף קטע נבחר

 

המבקר: תחנות הדלק בת"א מהוות סכנה לסביבה

על פי דו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי לשנים 2011-2012, תחנות התדלוק ברחבי תל-אביב-יפו הן מוקדים של זיהום אוויר, קרקע ומים - המהווים סכנה רבה לסביבה ולבריאות עקב היעדר אמצעי בטיחות מספקים: "תופעה חמורה מאוד"

תחנות התדלוק בתל-אביב-יפו הן מוקדים של זיהום אוויר, קרקע ומים, המהווים סכנה רבה לסביבתן עקב היעדר אמצעי בטיחות מספקים. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי לשנים 2012-2011 שפורסם היום (ג').

 

עוד על הסכנות מתחנות הדלק - בכלכלה ירוקה :

 

על פי הדו"ח, בסוף שנת 2011 פעלו בתחום השיפוט של עיריית תל-אביב-יפו 62 תחנות תדלוק, שבהן מאוחסנים מיליוני ליטרים של בנזין, סולר, נפט וגז. הביקורת, שנערכה בכמה יחידות בעירייה וכן במשרד להגנת הסביבה, העלתה "תמונה עגומה המלמדת על היעדר אמצעי בטיחות מספקים בתחנות התדלוק".

 

כך, למשל, עולה כי 9 תחנות תדלוק - ש-3 מהן בבעלות העירייה עצמה - פעלו שנים רבות ללא רישיון עסק, כמתחייב מחוק רישוי עסקים; וחלקן אף פעלו ללא אמצעי בטיחות אש, אף שרשות הכבאות העירונית דרשה מהן להתקינם, ולמרות סירובה לאשר את המשך פעילותן.

 

בנוסף מצוין כי ב-7 תחנות תדלוק פנימיות - שאינן בבעלותן של חברות מתחום הדלק - לא נעשתה ביקורת שנתית של מחלקת כיבוי אש. "תחנות אלה המשיכו לפעול, חלקן למרות התנגדות המחלקה לפעילותן, ובלא שהיו בהן אמצעי גילוי אש ואמצעי כיבוי כנדרש, ולכן הייתה בהן סכנה הן לעובדיהן, הן לציבור והן לסביבתן", מודגש בדו"ח.

 

עוד מצוין כי לתחנות התדלוק שלא התקינו במועד שנקבע אמצעים לגילוי אש ולכיבויה, ניתן היתר זמני להמשך פעילותן; אולם תוקפו הוארך בחלק מהתחנות ליותר משנה, אף שהדבר אסור על פי חוק רישוי עסקים.

 

"במשך תקופה זו פעלו תחנות אלה בלא שהיו בהן אמצעי הכיבוי הנדרשים על פי הוראת מפקח כבאות ראשי", מדגיש המבקר. "אף שבעלי תחנות אלה לא הציבו בהן במועד אמצעי כיבוי, כפי שדרשה מהם מחלקת כיבוי אש, לא הציבה בהן המחלקה אמצעי כיבוי אלה בעצמה, לא הביעה את סירובה להמשך פעילותן ולא המליצה לגורמים האחראים לכך בעירייה להוציא נגדן צווי סגירה מינהליים".

 

תחנת דלק בת"א. סכנה לסביבה ולבריאות (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
תחנת דלק בת"א. סכנה לסביבה ולבריאות(צילום: עופר עמרם)

 

נזקים לבריאות ולסביבה

המבקר מדגיש כי מתחנות התדלוק נפלטים אדי דלק היוצרים מפגעי ריחות ועלולים לפגוע בבריאות הנחשפים אליהם. לשם כך, תחנות התדלוק חויבו להתקין מערכות לספיגת אדי הדלק, אולם חלקן לא התקינו את המערכות וחלקן התקינו מערכות שאינן עומדות בדרישות התקן.

 

בנוסף, מצוין כי מחוז תל-אביב של המשרד להגנת הסביבה לא הכין תוכנית תקופתית לבדיקת זיהום האוויר בתחנות התדלוק, ובשנים 2011-2008 ביצע ביקורות רק ב-9 מתוך 49 תחנות תדלוק שמוכרות בנזין.

 

גם הרשות העירונית לאיכות הסביבה לא הכינה על פי המבקר תוכנית ביקורת תקופתית בתחנות התדלוק ולא ביצעה בהן ביקורות יזומות לבדיקת רמת זיהום האוויר ולבדיקת הפעולות שנקטו. "גם כשהועלו ממצאים בביקורות שכן נעשו - בעקבות תלונות שכנים או כליווי לביקורות שביצע המשרד להגנת הסביבה - לא קיימה הרשות העירונית מעקב כדי לוודא שהליקויים שהתגלו בהן אמנם תוקנו", מצוין.

 

המבקר מוסיף ומדגיש כי האמצעים למניעת זיהום קרקע ומים בתחנות רבות אינם עומדים בתקן או בתנאי רישיון העסק שניתן להם. ואכן, בדו"ח מצוין כי על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה מפברואר 2012, ב-35 מתוך 50 תחנות התדלוק הציבוריות שבתחום שיפוטה של העירייה קיים זיהום קרקע, וב-15 מתוך 35 תחנות אלה נמצא זיהום גם במי התהום.

 

המבקר מפנה אצבע מאשימה למשרד להגנת הסביבה והרשות העירונית לאיכות הסביבה בנושא, כי הן "לא הכינו תוכנית תקופתית לביקורות יזומות בתחנות התדלוק, וגם לא תוכנית מעקב אחר תקינות אמצעי המניעה ואמצעי הניטור הנדרשים מהן".

 

עוד מצוין כי בשנים 2008 עד 2011 לא הוציא המשרד להגנת הסביבה צו הפסקה מינהלי לשום תחנה מתחנות התדלוק, שהפרו את תנאי רישיון העסק או את תקנות המים. על פי הדו"ח, גם העירייה לא הוציאה בשנים 2009 עד 2011 צווי סגירה מינהליים לשום תחנה מתחנות התדלוק שהפרו את תנאי רישיון העסק.

 

"תופעה חמורה מאוד"

"פעילותן של תחנות תדלוק ללא רישיון עסק או ללא אישור תקף ממחלקת כיבוי אש היא תופעה חמורה מאוד, ובייחוד כשמדובר בתחנות שהן בבעלותה של העירייה", מציין המבקר במסקנותיו. "חובה על העירייה לנקוט את האמצעים הדרושים, לרבות הוצאת צווי סגירה מינהליים, כדי למנוע תופעה זו.

 

"מכיוון שתחנות התדלוק מוגדרות עסקים ברמת סיכון גבוהה, קבעה העירייה שיש לבצע בהן בדיקה מדי שנה בשנה. על מחלקת כיבוי אש העירונית להעמיד לאלתר את המשאבים הדרושים לביצוע הבדיקות בתדירות הנדרשת, בייחוד בתחנות הפועלות ללא רישיון.

 

"על המשרד להגנת הסביבה ועל הרשות העירונית לאיכות הסביבה להכין תכנית ביקורת תקופתית יזומה בתחנות התדלוק ולעקוב בשיטתיות אחר תיקון הליקויים שהתגלו בביקורת, אחר תקינות המתקנים בתחנות ואחר יישומם של התנאים הנוספים שנקבעו להן הנוגעים למניעת זיהום האוויר.

 

"על המשרד ועל הרשות העירונית גם למנוע מתן רישיון לתחנות שאינן מיישמות את התנאים הנוספים ושאינן מתקנות את הליקויים שהועלו. כמו כן מוטלת עליהם החובה לוודא כי האמצעים למניעת זיהום הקרקע והמים יותקנו בתחנות התדלוק כנדרש, ובתחנות שכבר הותקנו - לוודא שיהיו תקינים".

 

עיריית תל אביב-יפו מסרה בתגובה: "כל תחנות הדלק העירוניות נסגרו זה מכבר, ואינן פעילות עוד. יצוין כי תחנות דלק עירוניות אינן חייבות להוציא רישיון עסק, אך חייבות לעמוד בכל דרישות גורמי הרישוי.

 

"באשר לתחנות דלק מסחריות, רישיונן של תחנות אשר לא עמדו בדרישות המחלקה לכיבוי אש בוטל, והן נמצאות בהליכי אכיפה משפטית. תחנות אשר במהלך הליכי הוצאת הרישוי התגלה שאינן עומדות בדרישות כיבוי אש, בקשתם לרישיון סורבה והם עברו לאכיפה משפטית אשר תסתיים בצו סגירה או בהשלמת הדרישות. העירייה מבצעת מעקב מתמיד אחר מילוי דרישות כיבוי אש, גם לאחר מתן רישיון עסק, ובמידת הצורך מפעילה את מנגנוני האכיפה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תחנת דלק בתל-אביב. אילוסטרציה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים