שתף קטע נבחר
 

בטר פלייס בעידן חדש: מתכווצת ומקטינה ציפיות

מיזם הטענת הרכב החשמלי של שי אגסי קטן לממדיו הריאליים? בתכניות לטווח קרוב - הקטנת מספר העובדים ב-80%, סגירת המרכז בפי גלילות, שינוי יעדי המכירה וניסיון להוזיל מחיר. בטר פלייס: "הנתונים אודות צמצום כמות העובדים בישראל שגויים"

חלום שהתרסק? תוך כחצי שנה בלבד צפויה בטר פלייס לאבד כ-80% מצוות עובדיה בישראל - מ-500 עד לאחרונה, לכ-100 בעוד כשלושה חודשים. היום (ד') בצהריים אירחה בטר פלייס את משקיעי החברה לישראל במטרה להציג בפניהם את הנהלתה החדשה, ולנסות לשכנע אותם כי ביכולתה לצאת מהמשבר החמור אליו נקלעה. כיצד היא מתכוונת לעשות זאת? נראה כי הצעד הראשון והעיקרי, הוא קיצוץ דרמטי בהיקף העובדים.

 

לאחר הדחתו של היזם שי אגסי באוקטובר האחרון, בעקבותיה עזבו רבים מבכירי בטר פלייס - ובהם מקורביו ובני משפחתו - אומרים כעת גורמים בחברה כי עד סוף הרבעון הראשון של 2013 יקטן מספר העובדים לכ-100 בלבד. בכך יושלם מהלך דרמטי שהחל לפני מספר שבועות, ואשר כולל לא רק שינויים קיצוניים בהיקף כוח האדם, אלא גם שינוי ביעדים העסקיים.

 

החלפת סוללות: כבר לא המוקד של בטר פלייס? ()
החלפת סוללות: כבר לא המוקד של בטר פלייס?

 

בשיא פעילותה העסיקה בטר פלייס כ-700 עובדים, מהם כ-500 בישראל. אך מאז אוקטובר החלו בחברה בתוכנית התייעלות, הכוללת פיטורים המוניים. עד סוף ינואר צפוי להסתיים הליך פיטוריהם של כ-500 מעובדי החברה, וכך תקטן מצבת העובדים לכ-200 בלבד. אם תאושר כעת התוכנית העסקית החדשה, מספר העובדים יקטן בכ-50% עד סוף מרס. אלא שבכך לא מסתיימות הבשורות הקשות אליהן צפויים להיחשף היום משקיעי החברה לישראל. 

 

צעד משמעותי נוסף נוגע להיקף המכירות של בטר פלייס. עד לאחרונה הצהירו בחברה כי בשנת הפעילות המלאה הראשונה שלה, בין יוני 2012 ויוני 2013, יימכרו 4,000 מכוניות חשמליות בישראל. כך הבטיח היזם שי אגסי לאחר שחזר ב מהצהרות יומרניות פי כמה, וכך הצהיר באוקטובר משה קפלינסקי, מנכ"ל הפעילות בישראל, שהודיע על פרישה בחודש שעבר. אלא שכעת מציבה בטר פלייס יעד מכירות חדש, וצנוע בהרבה: פחות מ-1,500 מכוניות, מהן 700 שמיועדות להימכר במחצית הראשונה של 2013.

 

שינוי היעדים מחייב את בטר פלייס לשנות את הסכמיה מול יצרנית הרכב רנו, שכן בעבר התחייבה לרכוש ממנה לא פחות מ-115 אלף מכוניות עד סוף 2016. גורמים בחברה אומרים כעת כי במשא ומתן המתנהל מול רנו נידונה בין השאר הפחתת מחיר הפלואנס החשמלית. הורדת מחיר הרכישה מרנו תאפשר לבטר פלייס להוזיל את המחיר ללקוחות, או לחלופין להציע הנחות משמעותיות לחברות הליסינג.  

 

בכיר בבטר פלייס מציין כי במסגרת יישום התוכנית העסקית החדשה, תנסה החברה גם לפתור את אחת הבעיות העיקריות של פעילותה המסחרית: הבטחת מחירה של פלואנס חשמלית משומשת, למשל באמצעות התחייבות לרכוש את המכונית מלקוחות. להערכתו, גם תציע החברה מסלולים חודשיים חדשים למנויים, שיאפשרו את הוזלת העלויות השוטפות.

 

"האווירה כאן קשה"

גורמים בחברה מספרים היום על צעדים נוספים. "בסופו של דבר, המטרה היא להקטין משמעותית את העלויות היקרות - למשל, 'לכווץ' את דמי השכירות של שטחי משרדים, ואפילו לסגור את מרכז המבקרים בפי גלילות", אומר ל-ynet בכיר בבטר פלייס. "היחס לעובדים שפוטרו טוב, וכולם מקבלים את כל מה שהובטח להם, אבל האווירה כאן קשה".

 

גם האסטרטגיה של בטר פלייס צפויה להשתנות בשנה הבאה. במקום להתמקד בפתרון החלפת הסוללות, תנסה ההנהלה החדשה של החברה ליצור

שיתופי פעולה רבים ככל האפשר, בעיקר עם יצרניות רכב בינלאומיות וספקיות אנרגיה. בכך למעשה תהפוך בטר פלייס לחברת תשתיות, המציעה שירותי טעינה לכל סוגי המכוניות החשמליות. 

 

מודל הפעילות המסתמן של החברה יהיה דומה לזה שכבר מיושם בפעילותה באוסטרליה, שם מציעה בטר פלייס שירותי טעינה לכמה סוגי מכוניות, למשל שברולט (הולדן) וולט ומיצובישי i-MiEV. ראוי להזכיר כי מי שהחליף את אגסי בתפקיד מנכ"ל החברה הוא אוון ת'ורנלי - מי שניהל עד לאחרונה את הפעילות באוסטרליה, וצפוי לנסות להוביל את הנפקתה בבורסה האמריקאית.    

 

ראוי להזכיר כי על-פי דיווחי החברה לישראל לבורסה, הפסידה בטר פלייס קרוב ל-800 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2012. על-פי דו"ח כספי שפרסמה החברה לישראל בנובמבר, ברבעון השלישי לבדו רשמה בטר פלייס הפסד של כ-280 מיליון שקל. מאז הקמתה, כך הובהר בדו"ח, צברה החברה גרעון מצטבר של כ-2.2 מיליארד שקל.

 

תגובת בטר פלייס: "הנתונים אודות צמצום כמות העובדים בישראל הינם שגויים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המנכ"ל האוסטרלי, אוון ת'ורנלי
היזם שהודח, שי אגסי
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים