שתף קטע נבחר

טויוטה תשלם הון עתק, אך לא תודה באשמה

טויוטה הגיעה להסדר טיעון עם התביעה נגדה בארה"ב, בעקבות קריאות לתיקון של 16 מיליון מכוניות. הודיעה כי סכום העתק יוקצה לשיפור בטיחות מכוניות שכבר מכרה, פיצוי על אובדן ערך בשוק המשומשות והקמת קרן לחינוך נהגים

הסוף לפרשת בעיות הבטיחות בטויוטה, אשר שלחה 16 מיליון מכוניות למוסך? יצרנית הרכב הגדולה בעולם הודיעה כי הגיעה להסכם עם התביעה נגדה בפרשה המרכזית של הקריאות לתיקון מ-2009, הנוגעת להאצה הבלתי נשלטת של מכוניות היצרנית. לפי הסכם הפשרה, שאינו כולל הודאה באשמה ומאפשר לטויוטה לטעון כי מרבית המקרים התרחשו בגלל טעות אנוש, תשלם היצרנית הגדולה בעולם כ-1.1 מיליארד דולר.

 

  

טויוטה. תשלם 1.1 מיליארד דולר ותתקין אביזר בטיחות ב-3.25 מיליון מכוניות ()
טויוטה. תשלם 1.1 מיליארד דולר ותתקין אביזר בטיחות ב-3.25 מיליון מכוניות

 

סכום העתק, מהגבוהים אי-פעם בהסדרים מסוג זה בתעשיית הרכב, כולל בין היתר את הפרטים הבאים:

  • פיצוי בסך רבע מיליארד דולר ללקוחות שמכרו את מכוניתם במחיר מופחת בעקבות הפרשה בשנים 2009 ו-2010.
  • בין שלוש ל-10 שנות אחריות לכל החלקים הרלוונטיים ב-16 מיליון המכוניות שהיו מעורבות בקריאות לתיקון.
  • התקנת אביזר בטיחות שנועד למנוע האצה בלתי נשלטת ב-3.25 מיליון מכוניות. אביזר זה מנתק אלקטרונית את דוושת המצערת, במקרה בו הנהג לוחץ גם על דוושת הבלם.
  • הקמת מרכז להכשרת נהגים ומרכז נוסף למחקר ופיתוח מערכות בטיחות בעלות של 30 מיליון דולר.

 

מחיר העסקה צפוי להעלות את ההפסדים המשוערים שרשמה טויוטה בעקבות הפרשה, לקרוב לשלושה מיליארד דולר. מאידך הוא אמור להביא לסגירת אחת הפרשות הקשות והמביכות בתולדות ענקית הרכב. פרשה שהחלה לאחר פרסומן של תאונות קשות שהתרחשו בעקבות דוושת מצערת שנתקעו בשטיח או כשלו מסיבה אחרת, והובילו להאצה בלתי נשלטת של המכונית.

 

למרות שמומחים בנאסא וברשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) פסקו כי לא נמצא כשל אלקטרוני בדוושות רכבי טויוטה, ביצרנית מסבירים את ההסדר ברצון להציב את הפרשה מאחוריהם.

 

מרבית הקריאות לתיקון - בגלל כשלים שהובילו להאצה בלתי נשלטת (אילוסטרציה) (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
מרבית הקריאות לתיקון - בגלל כשלים שהובילו להאצה בלתי נשלטת (אילוסטרציה)(צילום: רועי צוקרמן)

 

"ההסכם הזה מסמן צעד משמעותי קדימה עבור החברה שלנו", כך על-פי כריסטופר ריינולדס, הקצין המשפטי הבכיר של טויוטה-אמריקה. "הוא יאפשר לנו להסיט את האנרגיה, הזמן והמשאבים שלנו ליעד המרכזי של טויוטה: ייצור כלי הרכב הטובים ביותר שאנחנו יכולים עבור לקוחותינו.

 

"בנינו את ההסכם בדרכים שמטרתן להציב את הלקוחות במקום הראשון, ולהדגים כיצד הם יכולים לסמוך על כך שטויוטה תתייצב מאחורי המכוניות שלה. זו הייתה החלטה קשה - במוחד מכיוון שממצאים מדעיים מהיימנים ומספר בדיקות בלתי-תלויות איששו את בטיחות מערכת השליטה האלקטרונית של טויוטה. עם זאת, הגענו למסקנה שנקיטת צעדים חיוביים לסיום הנושא המשפטי תהיה לטובת החברה, עובדיה, סוכניה ויותר מכל - הלקוחות שלנו".

 

גם עורכי הדין של התביעה - שבסיסה בבית המשפט המחוזי בקליפורניה - הביעו שביעות רצון מההסדר. "אנחנו גאים במיוחד בדרך בה יכולנו לייצג את האינטרסים של לקוחות טויוטה, ומאמינים שההסדר מהווה פתרון מקיף והוגן", כך על-פי סטיב ברמן, עורך הדין הראשי מטעת התביעה.

 

למרות ההסדר החריג, טויוטה עדיין לא יכולה להניח את הפרשה לחלוטין מאחוריה. מול היצרנית עומדות בארה"ב עדיין שורה של תביעות נזיקין פרטיות, כאשר משפט ראשון הדן בנושא ייפתח בחודש פברואר. היצרנית שילמה לאחרונה גם קנס חסר-תקדים ל-NHTSA, בסך למעלה מ-60 מיליון דולר, לאחר שנמצאה אשמה בדיווח מאוחר על התקלות לפני שפרשיית הקריאות לתיקון התפוצצה בשנת 2009.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסוף לפרשיית ההאצה הבלתי נשלטת?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים