שתף קטע נבחר
 

קניתם מכונית חדשה? לא תוכלו לקבל אותה

תקנות שקובעות את גובה אגרת הרישוי לא אושרו בוועדת הכספים, ולכן יבואניות הרכב אינן יכולות למסור ללקוחות מכוניות חדשות. בוועדה אומרים כי התקנות הגיעו רק אתמול, אך במשרד התחבורה טוענים כי פעלו כשורה

הביורוקרטיה עצרה את שוק הרכב. בהתאם להנחיית משרד התחבורה, יבואניות הרכב אינן יכולות למסור ללקוחות מכוניות חדשות. הסיבה: תקנות שקובעות את גובה אגרת הרישוי לא אושרו בוועדת הכספים, ולכן אי אפשר להנפיק רישיונות רכב. "זה שיתוק מוחלט של שוק הרכב", אומר בכיר באחת היבואניות הגדולות.

 

בכיר ביבואנית: "זה שיתוק מוחלט של שוק הרכב" (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
בכיר ביבואנית: "זה שיתוק מוחלט של שוק הרכב"(צילום: רועי צוקרמן)

 

במשרד התחבורה טוענים כי פנו לוועדת הכספים, בבקשה שזו תתכנס עוד היום (ג') על-מנת לאשר את התקנות הרלוונטיות. "אנו מקווים כי הוועדה תאשר את התקנות עוד היום, או לכל היותר מחר, וכך ניתן יהיה לרשום כלי רכב חדשים", אומרים שם. אלא שכלל לא ברור אם בקשת משרד התחבורה תאושר, ולכן גם לא ידוע מתי יוכלו לקוחות לקבל את המכוניות החדשות שרכשו.

 

ירח טוקר, דוברו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מעריך כי הוועדה לא תכונס בימים הקרובים. לדבריו, כינוס הוועדה דורש אישורים שונים, ולכן אי אפשר לכנס את חבריה מיידית. "ההתנהלות של משרד התחבורה שערורייתית", הוא אומר ל-ynet. "ישנם משרדי ממשלה שנוהגים להעביר פניות לוועדת הכספים לא ברגע האחרון, אלא רק אחרי הרגע האחרון".

 

יש לציין כי גם בעבר איחר משרד התחבורה בהעברת התקנות שקובעות את גובה האגרה. כך למשל, את התקנות הרלוונטיות לשנת 2011, אישרה ועדת הכספים רק ב-5 בינואר באותה שנה. נציגת המשרד הבהירה אז כי "אנחנו צריכים תחולה רטרואקטיבית מה-1 בינואר", ולכך ענתה היועצת המשפטית של הוועדה "זה מופיע, אין בעיה". גם יו"ר הוועדה, ח"כ ציון פיניאן, לא התנגד לבקשת המשרד. "אם זה טוב לאזרח, זה בסדר", סיכם.

 

"ועדת הכספים אינה חותמת גומי"

התקנות אותן אמורה לאשר ועדת הכספים קובעות את "קבוצות הרישוי", המתעדכנות מדי שנה. לפי קבוצות אלה נקבעת אגרת הרישוי השנתית, שצפויה להתייקר השנה בכ-3%. למרות שהכנסת פוזרה לקראת הבחירות הקרובות, כמה מוועדות הכנסת ממשיכות להתכנס. לכן, בכירים בשוק מביעים היום תמיהה וכעס על התנהלות הגורמים הרלוונטיים, שהביאה להפסקת מסירות הרכב ללקוחות.  

 

בוועדת הכספים מאשימים את משרד התחבורה, ואומרים כי התקנות הרלוונטיות הגיעו לוועדה רק אתמול (ב'). ירח טוקר, דוברו של יו"ר הוועדה, אומר כי "ועדת הכספים אינה חותמת גומי. לא יתכן שמשרד התחבורה יצפה שברגע שהוא מעביר תקנות לוועדה, הן יאושרו בדיוק בנוסח שהובא. תכלית הדיון בוועדה היא לאפשר לציבור להביע את עמדותיו, ופעמים רבות מתברר בוועדה שלא נעשתה עבודה מקדימה מספקת".

 

מנגד, במשרד התחבורה טוענים כי פעלו כשורה. "במסגרת ההיערכות לעדכון הקבוצות, נשלחה פנייה לוועדת האגרות ולאחר קבלת אישורה נתבקשו היבואניות ב-18 בדצמבר להיערך לעדכון הקבוצות, בידיעה שאישור ועדת הכספים טרם ניתן", מסבירים במשרד. את הבקשה לאישור העדכון העבירו לטענתם ב-30 בדצמבר, וזאת "לאחר שמזכיר הממשלה ביקש להתיר לוועדת הכספים לקיים דיון בתקופת הפגרה".

 

עוד אומרים במשרד התחבורה כי "העדכון של קבוצות הרישוי נועד להגן על רוכשי המכוניות, ולמנוע מצבים שבהם מכוניות שסווגו ב-2012 לקבוצת מחיר מסוימת יסווגו ב-2013 לקבוצת מחיר גבוהה יותר. כך, עלולים בעלי המכוניות לשלם אגרת רישוי גבוהה יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
יו"ר ועדת הכספים: משרד התחבורה אשם
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים