שתף קטע נבחר
 

שחיתות ברכבת: עובדים מעלו במיליוני שקלים

במשך שנים ארוכות הועברו סכומי עתק בתמורה לניקיון חיצוני ופנימי של רכבות. כעת מתברר כי מיליוני שקלים הועברו בתמורה לעבודות שלכאורה כלל לא בוצעו. השיטה: הנפקת אישורים פיקטיביים וכפולים

חשיפת ynet: רכבת ישראל שילמה במשך שנים מיליוני שקלים עבור שירותי ניקיון שלכאורה לא קיבלה. ביקורת פנימית יזומה שערכה החברה, תוך שימוש בחברת חקירות, העלתה כי קרונות הרכבת המלוכלכים, המוכרים לנוסעים רבים, הם לכאורה תוצאה של שחיתות ארוכת שנים.

 

על-פי ממצאי הביקורת, הנחשפים כאן לראשונה, עובדים שאמורים היו לפקח על עבודת קבלן ניקיון, הנפיקו אישורים על ניקוי רכבות - גם אם הרכבות כלל לא היו במתחם שבו התבצעו עבודות הניקוי. במקרים אחרים ניתנו "אישורים כפולים" שמשמעם תשלום כפול, גם אם הרכבת נוקתה פעם אחת או לא עברה ניקוי כלל.  

 

"תשלומים של מיליוני שקלים בגין עבודות שעל-פי החשד לא בוצעו" ()
"תשלומים של מיליוני שקלים בגין עבודות שעל-פי החשד לא בוצעו"

 

בכיר ברכבת ישראל, שנחשף לממצאים הקשים של הביקורת הפנימית, אומר כי "מסיכום הממצאים וניתוחם, עולה למרבה הצער תמונה של אי סדרים חמורים בהתנהלות עובדי מערך הניקיון בחברת הרכבת, עד כדי חשדות למעילה באמון, שימוש לרעה בתפקיד, ואף פגיעה בחוק ובטוהר המידות".

 

בעקבות הביקורת, הורה מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, לנקוט מיידית הליכים משמעתיים נגד כל העובדים המעורבים בפרשה. בהתאם לתוצאת השימועים, תחליט הנהלת הרכבת אם לפנות למשטרה, להמשך הטיפול בפרשה. מנכ"ל החברה גם החליט על ביצוע חקירה שתתמקד בהתנהלות הכספית של הרכבת מול קבלן הניקיון.  

 

"מיליוני שקלים בגין עבודות שלא בוצעו" 

ממצאי הביקורת, שגובשו בימים האחרונים, מעידים לדברי בכיר ברכבת על "התנהלות שיטתית ומתמשכת, של מתן דיווחים ואישורים כוזבים על ביצוע ניקיון ברכבות". על-פי החשד, עובדי החברה דיווחו על ניקוי של רכבות שלא נמצאו במתחם המתאים, ובחלק מהמקרים דיווחו על ביצוע סוג ניקוי שכלל לא בוצע. למשל, עובדים דיווחו על ניקיון חיצוני יסודי שלא בוצע, וזאת במקום לדווח על ניקוי ראשוני בלבד.

 

הבכיר אומר עוד כי "כפועל יוצא (מהתנהלות העובדים), החברה נשאה לאורך השנים בתשלומי יתר בהיקפים מצטברים של מיליוני שקלים, בגין עבודות שעל-פי החשד כלל לא בוצעו". גם באותן רכבות שבהן בוצעו עבודות ניקיון, רמת העבודה הייתה נמוכה משמעותית מזו שנדרשה על-ידי החברה. "ניקיון רכבות הנוסעים היה ברמה נחותה, תוך פגיעה ברמת השירות ללקוחות ובתדמית החברה".

 

עם קבלת דו"ח הביקורת הפנימית, פנה מנכ"ל הרכבת ליו"ר דירקטוריון החברה, דורון וייס, ודיווח לו על הממצאים החמורים. במקביל, פנתה הרכבת גם למבקר המדינה, רשות החברות הממשלתיות, וכן לשרי האוצר והתחבורה. הפנייה לגורמים אלה מעידה על חומרת הממצאים, וכן על כוונת הרכבת לפעול בתקיפות נגד אותם עובדים שיימצא כי פעלו בניגוד לנהלים או לחוק.   

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"פגיעה בחוק ובטוהר המידות"
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים