שתף קטע נבחר
 

להפוך את פירמידת החינוך לטובת הגיל הרך

השקעה בהקמת מבני גן נוספים אינה מספיקה. יש להשקיע בילדים עצמם - בלמידה בקבוצות קטנות, בצוותי חינוך איכותיים

הממשלה לא סיימה את תפקידה בכך שנתנה פתרון כלכלי להורים כאשר אישרה ותקצבה את חוק חינוך חינם לגילאי 3-5. פתרון זה בא כיום על חשבונם החינוכי והנפשי של הילדים הרכים שהחלו להשתלב במערכת הציבורית. ילדים שלא תמיד גמולים מחיתולים, שעדיין זקוקים למסגרות אינטימיות, ליחס אישי ולא לגנים שבהם משגיחות גננת אחת וסייעת אחת על 35 ילדים קטנים.

 

כולם מדברים על הפיכת הפירמידה, והגיע הזמן להפוך אותה הלכה למעשה. זה הזמן להשקיע בכמות המטפלים הנדרשת ובמחנכים מעולים כדי למנוע התפתחות של הפרעות וליקויי למידה כבר מהשנים הראשונות לחייו של הילד. השקעה בהקמת מבני גן נוספים אינה מספיקה. יש להשקיע בילדים עצמם - בתיווך ובלמידה בקבוצות קטנות, בצוותי חינוך איכותיים, בתגבור של צוותי סיוע מקצועיים כמו פסיכולוגים ויועצים חינוכיים, בהתאמת הגנים לצרכים החדשים שהציב יישום חוק חינוך חינם, בסיוע רגשי בתהליך הגמילה של הפעוטות, בשעות פעילות המותאמות לצורכי הילדים ובסיוע למתקשים.

 

עוד בערוץ הדעות של ynet:

אל תתנו לנשאים למות מבושה / איציק לוי

ישראל מתייבשת. בפקק / אבי שושן

 

השנים הראשונות הן הקריטיות ביותר לקידום תבונתו של הילד בעתיד ועל כן חשוב לשים דגש על שנים אלו, כי קל יותר וזול בהרבה לשנות היום מאשר לתקן בעתיד. כך נראה בעתיד הצלחה טובה יותר בבחינות הבגרות ובכמות הזכאים לבגרות, נראה פחות נשירה מבתי הספר ונראה יותר מצוינות חברתית ולימודית. על פי מחקרים של הבנק העולמי, על כל דולר שמושקע בגיל הרך, נחסכים שבעה בעתיד.  

 

יו"ר הוועדה לזכויות הילד הבא בכנסת יצטרך על כן להטיל את כובד המשקל של הוועדה לטיפול נקודתי בנעשה במערכת החינוך בגיל הרך ולטיפול בהשלכות של יישום חוק חינוך חינם לגילאי 3 ומעלה במתכונתו הנוכחית, שהחל במהלך השנה החולפת וממשיך עד ליישום מלא בסוף השנה הבאה. אני מציעה להקים ועדה משותפת לוועדה לזכויות הילד ולוועדת החינוך שתדון בנושא. כיום, כל ועדה פועלת לפי האינטרסים שלה למרות שמדובר בוועדות בעלות אינטרס משותף ומובהק אחד - הילדים.

 

הוועדה המשותפת צריכה לדון קודם כל בפרמטרים התקציביים של החינוך על מנת להתאימם לצרכים האמיתיים של התלמידים - החל מהגנים, דרך בתי הספר היסודיים וכלה בבתי הספר העל-היסודיים. לאחר בדיקה זו יהיה ניתן להסיט משאבים ותקציבים מהגיל הבוגר אל הגיל הרך.

 

לצורך החלטות אלה יש למנות לצד הוועדה המשותפת, ועדה מייעצת מתחום האקדמיה שתלווה ותגבה את תהליך הפיכת הפירמידה התקציבית והמעשית, ותגבה זאת במחקרים ובנתונים שיראו את השיפור שחל בקרב תלמידים בוגרים כאשר משקיעים בהם יותר - כשהם בגני הילדים. לאחר שתהליך זה יבוא לכדי יישום, ניתן יהיה לבחון כבר בכניסה לכיתה א' את מגמות השיפור הנצפות שלפיהן יוסקו מסקנות באשר להמשך יישום החוק.  

 

אם נצליח לבצע מהלך חסר תקדים זה ולהפוך את הפירמידה, לא רק שנוכל לחסוך מיליארדי שקלים לתקציב המדינה בעתיד ולכיס ההורים, אלא גם נעניק לילדים את היכולת להיבחן במסגרת בחינות הבגרות בגיל צעיר יותר, ואולי אפילו לסיים תואר ראשון לפני הגיוס לצבא.

 

ד"ר שולמית ביסמנובסקי, מומחית לחינוך בגיל הרך, כיהנה בעבר כיו"ר ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל וכמנהלת מחלקת החינוך לגיל הרך בעיריית רמת גן. 

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שביט
ליצור מהלך חסר תקדים. שולמית ביסמנובסקי
צילום: דני שביט
מומלצים