שרינו על כתפינו
זהו זמנם של אזרחי ישראל לדרוש דין וחשבון מאותם אנשים שצפויים לייצג אותם בכנסת ולמנוע שוב מינוי ממשלה מנופחת
בעולם ההיי-טק היעיל יש רגישות מיוחדת לנושא גודל הצוותים המותאמים למשימה מסוימת. ידוע שכדי להביא פרויקט לסיומו בזמן סביר ובצורה הטובה ביותר, יש לגבש צוות בגודל מתאים. מובן כי צוות קטן מדי לא יצליח להביא לתוצאות הרצויות. עם זאת, צוות גדול מדי יתקשה גם הוא לנפק תוצאות מספקות. צוות מנופח גורם לבזבוז כספים, הארכה בביצוע המשימה, פוטנציאל להאשמות הדדיות וחלוקת אחריות ליותר מדי אנשים.
האמת הפשוטה הזו על גודל הצוות נכונה לא רק לעולם המחשבים. היא רלוונטית אף יותר כשמדובר בניהול המדינה. ממשלת ישראל המסיימת בתקופה הקרובה את תפקידה היא הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל. זאת יודע כל אזרח ישראלי. בממשלה זו כיהנו 39 שרים וסגני שרים. בין השרים שכיהנו בממשלה זו ניתן למנות גם במצטבר שישה שרים "ללא תיק". כמו כן הוקמו מספר משרדים חדשים דוגמת המשרד לעניינים אסטרטגיים ומשרד ההסברה והתפוצות.
עוד בערוץ הדעות של ynet:
תנו לימין לנצח / זיו לנצ'נר
הגוש החולם / שאול רוזנפלד
העלות הישירה של החזקת מספר כה גדול של בעלי תפקידים מצטברת לכדי 111 מיליוני שקל בשנה. לשם השוואה, מדובר בעלייה של קרוב ל-100 מיליון שקל מהממשלה המקבילה שכיהנה בישראל בשנת 2006. נוסף להיבט הכלכלי יש להוסיף גם את היבט היעילות. כדי להגדיל את מספר השרים למספר כה גדול, פוצלו סמכויות ששכנו בעבר במסגרת משרד אחד לכמה משרדים, באופן שלא תמיד יוצר טיפול יעיל יותר.
במהלך כהונת הממשלה ניצלה האופוזיציה כל הזדמנות לתקוף את הממשלה בשלל כינויי גנאי. דווקא בשל כך ניתן היה להניח כי בנושא הגבלת מספר השרים בממשלה נוכל לקבל התחייבות כנה לשיפור המצב מצד הטוענים לשלטון. אבל התרבות הפוליטית בישראל טופחת פעם נוספת על פני אזרחיה.
בפנייה שנעשתה על ידי תנועת "עורו" לכל 120 חברי הכנסת המכהנים לצד 40 מועמדים חדשים, הועברו שלוש שאלות להתייחסות: האם אפשר לצמצם את גודל הממשלה, האם נושא זה יהווה שיקול מפלגתי במשא ומתן קואליציוני והאם תתחייב אישית שלא להתמנות לשר ללא תיק או לשר שסמכויותיו פוצלו ממשרד אחר. רוב מוחלט של המועמדים בחר כלל לא להתייחס לנושא. הפוליטיקאים שבימי מערכת הבחירות מביעים את דעתם בכל עניין תחת כל עץ רענן מתקשים לעשות זאת דווקא בנושא כה בסיסי הנוגע לכספי הציבור.
למנוע בזבוז נוסף
ברוב תחומי החיים ניתן להצביע מהו מספר האנשים הנדרש למילוי המשימה. יעידו על כך אנשי צבא, תעשיינים ואף בעלי עסקים קטנים. קשה להבין מדוע דווקא בהנהגת המדינה, האמורה להוות אות ומופת בכל הקשור להתנהלות כלכלית נכונה, בוחרים פעם אחר פעם למנות ממשלה מנופחת הגורמת לבזבוז כספי הציבור הישראלי. כשזו ההתנהלות במסדרונות השלטון וזו הדוגמה שאליה נחשף ההמון, אל לנו להלין על הירידה במורא מפני החוק בקרב האזרחים.
"ההתפוררות הפנימית שלנו הרבה יותר גרועה מהפצצה האיראנית", אמר ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, בראיון שהעניק על התנהלות הדרג הבכיר במדינה. מצב שבו ממשלת ישראל בעצמה מביאה מדי יום לבזבוז כספי המדינה הוא דוגמה להתפוררות הפנימית שלנו כחברה.
זהו זמנם של אזרחי ישראל לדרוש דין וחשבון מאותם אנשים שצפויים לייצג אותם בכנסת ולמנוע שנים נוספות של בזבוז כספי הציבור. רק כך נחזיר לנבחרי הציבור את הבושה ואת תחושת האחריות האישית על כספי משלמי המסים, זו שאבדה בזמן הרכבת כל אחת מהממשלות האחרונות.
מריוס נכט, מהיוזמים והמייסדים של תנועת "עורו", ממקימי חברת צ'ק פוינט.
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il