שתף קטע נבחר
 

מה יותר בטוח: מצלמה או מעבר חציה משודרג?

המדינה מאמינה במצלמות מהירות יקרות ומתוחכמות, ומשוכנעת כי הן מסייעות להוריד את מספר ההרוגים מבלי שיש בידה הוכחות לכך. מחקר מעמיק של הטכניון המתפרסם כעת לראשונה, מוכיח כיצד ניתן לסייע הרבה יותר לבטיחות, בהשקעה קטנה פי כמה

למרות שמספר הרוגי התאונות ב-2012 היה הנמוך ב-50 השנים האחרונות, באחת מבעיות הבטיחות העיקריות בישראל לא נרשמה התקדמות: שליש מההרוגים בשנה החולפת היו הולכי רגל - בדיוק כמו בשנים קודמות. חמור מכך, זהו שיעור גבוה משמעותית מהמקובל במדינות מפותחות. למעשה, במרחב העירוני לבדו נהרגו 69 הולכי רגל, או אחד מכל ארבעה הרוגים בכבישים ב-2012. וכיצד תתמודד המדינה עם בעיית הבטיחות של הולכי הרגל? השינוי העיקרי שהוכרז בעניין זה הוא התקנתן של חמש מצלמות רמזור ומהירות חדשות, שיוצבו עד סוף החודש בצמתים עירוניים.

 

מה עדיף: מצלמת מהירות חדשה, או מעבר חציה משודרג (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מה עדיף: מצלמת מהירות חדשה, או מעבר חציה משודרג(צילום: ירון ברנר)

 

אלא שמתברר כי מול ההשקעה הגדולה באמצעי אכיפה אלקטרוני מתוחכם אך שנוי במחלוקת, יש גם פתרון פשוט וזול יחסית - שיעילותו הוכחה במחקר של הטכניון: הגבהת מעברי חציה. על-פי תוצאות המחקר המתפרסמות כאן לראשונה, הגבהת מעברי חציה מגבירה משמעותית את הבטיחות של הולכי הרגל. ההגבהה גורמת להפחתת מהירות הנסיעה של מכוניות בעשרות אחוזים (ובכך מקטינה משמעותית את מרחק העצירה), מגדילה את שיעור הנהגים שנותנים זכות קדימה, ואפילו גורמת ליותר הולכי רגל להשתמש במעברי חצייה מוסדרים.

 

המהירות ירדה, בלי מצלמות מהירות

המחקר של הטכניון מבוסס על ניסוי שטח מקומי: בשמונה רחובות דו-מסלוליים ודו-נתיביים הוגבהו מעברי חציה והותקנו פסי האטה מקדימים, ולאחר מכן נבחנה השפעת ההסדר החדש. הממצאים חד-משמעיים. "בכל המעברים שנבחנו נצפתה ירידה במהירויות הנסיעה", כותבים עורכי המחקר. "ממוצעי מהירויות הנסיעה בהתקרבות למעבר ירדו מטווח של 45 עד 50 קמ"ש, למהירויות בטווח של 25 עד 30 קמ"ש". ובמלים פשוטות: בלי מצלמות ובלי טכנולוגיה מתקדמת, ירדו המהירויות בקרוב ל-50%.

 

וזו אינה ההשפעה החיובית היחידה. "ההסדר החדש שיפר משמעותית את אחוז הולכי הרגל המבצעים חציה מלאה בשטח המעבר", קובע המחקר. שיפור בהתנהגות הולכי הרגל נצפה בעיקר במקומות בעייתיים - מקומות שבהם נצפה "שיעור נמוך של מתן זכות קדימה להולכי רגל, (ו)אחוז גדול של הולכי רגל שחצו מחוץ לשטח המעבר". אגב, גם בשיעור הנהגים שנותנים זכות קדימה להולכי רגל נצפה שיפור, וגם כאן - השיפור היה משמעותי באותם מקומות שבהם נצפה שיעור נמוך של מתן זכות קדימה לפני הגבהת המעברים.

 

"מעבר חציה מוגבה בשילוב פס האטה מקדים, מתקשר עם שיפור בטיחותי של חציית הולכי רגל", מסכם המחקר. במספר מדדים חשובים נמצאו שיפורים משמעותיים: "מהירויות נסיעה באזור מעבר החציה, מתן זכות קדימה להולכי רגל, (ו)חציה בגבולות המעבר". אגב, עורכי המחקר מציינים כי השפעת המעברים המשופרים נצפתה בכבישים עם נפחי תנועה שונים, ועם מספרים שונים של הולכי רגל. "להסדר קיים פוטנציאל לשיפור הבטיחות באתרים עם רמות שונות של נפחי תנועה ומספר הולכי רגל חוצים", מסבירים עורכי המחקר.

 

15 מצלמות אכיפה או 150 מעברים?

העלות של שדרוג מעברי חציה נמוכה יחסית. לפני כשלוש שנים, הודיע משרד התחבורה כי שדרוג 150 מעברים ברחבי הארץ יעלה כ-4.5 מיליון שקל בלבד. לשם השוואה, עמדה אחת של מצלמת מהירות חדשה - על-פי נתונים שהציג המשרד לביטחון פנים בוועדת הכלכלה - עולה כ-300 אלף שקל. או במלים פשוטות, במחיר של 15 מצלמות אפשר לשדרג כ-150 מעברי חציה. אז למה בוחרת המדינה להתקין מצלמות, במקום לשדרג מאות מעברי חציה?

 

שימו לב לדברים שאמר ל-ynet ד"ר משה בקר, ממומחי הבטיחות הוותיקים בישראל, כבר ביוני 2007. כאשר נשאל מה החלופה שהיה מציע למצלמות האכיפה האלקטרוניות, ציין בקר כי ההשקעה בשדרוג מעברי חציה תהיה משתלמת הרבה יותר - גם מבחינת העלות, וגם מבחינת השיפור הצפוי בבטיחות. "צריך לזכור כי 30% מההרוגים בתאונות הם הולכי רגל", הסביר. "זה מספר גבוה בהרבה ממספר בני האדם שנהרגים בתאונות בגלל מהירות מופרזת ביחס לחוק". נתונים אלה נכונים גם כיום.

 

לטענת מומחים, סיבה אפשרית להעדפת מצלמות חדשות על מעברי חצייה משודרגים, נעוצה בהיבט כלכלי, שכן הן מאפשרות גביית קנסות באמצעות מספר קטן שוטרים. גם לעניין זה התייחס ד"ר בקר, שהבהיר כי "מגיע לנו שתהיה השקעה רצינית יותר במחשבה מעמיקה על דרכים לטיפול בתאונות. הניסיון לטעון שהצבת מצלמות מהירות או הורדת המהירות, יביאו לירידה חדה במספר התאונות, אינו רציני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחקר: שדרוג מעברי חציה משדרג את הבטיחות
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים