הרכבת מציבה קרוניות לבדיקת מפלס המים
התחזית להיום אינה מבשרת טובות לרכבת, שכן מערכת הגשמים והרוחות העזות אמורות להתחזק. בניסיון למנוע את הכאוס וההצפות שפגעו באלפי נוסעים, נפרסו מהלילה צוותי אגף מסילה עם קרוניות לבדיקת מפלס המים בקרבת המסילה. תחנת הרכבת בהרצליה סגורה עד הודעה חדשה
חדר מצב בכוננות מלאה, משאבות ענק עם צוותים לוגיסטיים, קרוניות לבדיקת מפלס מים ומערך אוטובוסים מתוגבר בהיכון. ברכבת ישראל מנסים להתאושש מההצפות שפגעו היום (א') קשות בתפקוד הקווים השונים, בעיקר בקו החוף בין חיפה לתל אביב. התחזית להיום (ב') אינה מבשרת טובות, עם סיכוי למזג אוויר קשה עוד יותר.
לכן שלחה הרכבת עוד הלילה קרוניות עם צוותי אגף מסילה, אשר יתפרסו לאורך הקו וידווחו על סכנה אפשרית בקרבת המסילה למסוטים. בנוסף פיזרה הרכבת צוותים לוגיסטיים עם משאבות ייעודיות באזורים מועדים להצפה, ונקודות קריטיות לאורך המסילה טופלו כבר אמש. ובכל מקרה, תחנת הרכבת בהרצליה שהוצפה אתמול, סגורה עד הודעה חדשה. אוטובוסים יועמדו לרשות הנוסעים בין תחנות תל-אביב סבידור והרצליה.
הסערה היכתה, דווקא ביום ראשון
הגשמים והרוחות העזות בשעות הבוקר המוקדמות, גרמו לעיכובים קשים כבר בשעות הלחץ הראשונות בבוקר. ראשית נסגרה תחנת באר יעקב, ומיד אחריה נסגרה לחלוטין תחנת הרכבת המרכזית בהרצליה עקב הצפה. תחנת הרכבת בנתניה סגרה דלתות לאחר מכן, ובסביבות 11:00 הופסקה פעילות הרכבת מדרום לצפון. חצי שעה מאוחר יותר הודיעה הנהלת הרכבת כי היא משעה את הפעילות בין חיפה לתל-אביב בשני הכיוונים עד הודעה חדשה. הסיבה - הצפות באזור המסוטים ומערכות הפיקוד, אשר גרמו לתקלות ועשויות היו לסכן את הנוסעים.
במהלך שעות הבוקר המוקדמות לא ברורה היתה עדיין מידת השפעת מזג האוויר על פעילות הרכבת, אשר הודיעה כי למרות בעיות קלות, לא צפויים עיכובים משמעותיים. אלא שבזמן שבמרכז השליטה והבקרה עודכנו על בעיות הצפה בתחנת באר יעקב בלבד, הצטברו האיחורים בשאר התחנות לעשרות דקות. "אני עומד וממתין בתחנת בית יהושע כבר 40 דקות, ואף אחד לא יודע מתי תגיע רכבת, או מדוע יש איחור", סיפר ל-ynet אורי, נוסע ותיק וקבוע של הרכבת בקו החוף. נוסעים נוספים הביעו תמיהה כיצד קרה שהגשם פגע עד כדי כך בתנועת הרכבות, ודווקא ביום ראשון העמוס.
במרכז הבקרה והשליטה של הרכבת החלו באותה עת להצטבר דיווחים על בעיות בתחנות נוספות, כולל הצפות בסביבת מסוטים, אשר פגעו אנושות ביכולת השליטה ברכבות לאורך קו החוף העמוס בין חיפה ותל-אביב. בתחילה הודיעה הרכבת כי היא מפסיקה את הפעילות לאורך הקו בכיוון אחד, ומיד לאחר מכן הופסקה הפעילות כליל. בכירים ברכבת הסבירו אתמול ל-ynet כי אין כל אפשרות להמשיך ולהפעיל רכבות בזמן שמסוטים וחלקי בקרה אלקטרוניים מוצפים במים. "אין לחלקים האלה בעיה לעבוד בגשם אמנם, והם אינם רגישים לרטיבות כזו, אך אין כל אפשרות לתפעל אותם כאשר הם מוצפים לחלוטין, שכן החשש מקצרים פתאומיים ומסוכנים הופך למוחשי".
היום יהיה טוב יותר?
תחזית מזג האוויר אינה צופה כי היום יהיה יום רגוע יותר, אלא דווקא להיפך. לכן הוחלט ברכבת על הפעלת חדר מצב במרכז הבקרה והשליטה, בו יתקבלו החלטות על סגירת קווים בזמן אמת. "החלטנו לשריין מערך אוטובוסים מיוחד לתגבור, במידה שתנאי מזג האוויר יהיו קיצוניים כצפוי", אומרים ברכבת. עוד מבטיחים שם תגבור של כוח האדם הרגיל בתחנות, לצורך סיוע וטיפול בבעיות.
בכל הנוגע להצפות בתחנות הרכבת של נתניה והרצליה, טוענים ברכבת כי האחראיות לכך הן הרשויות המקומיות, האמורות לדאוג לניקוז ראוי של המים באזור. "לא יתכן שכמות כזו של גשמים, שאינה יכולה להיחשב כקיצונית בשיא בחורף, תשבית ב-2013 מדינה שלמה בגלל קשיי ניקוז", אמר ל-ynet אחד הנוסעים בתחנת הרצליה. נהג המונית גבי גרינברג, אשר נכנס לשלולית באזור התחנה ונתקע בה במשך שעות ארוכות, סיפר כי נהגים רבים נתקעו כמוהו, עד שהגיע דחפור שפתח את פתחי הניקוז והעלים באחת את המים.
נוסעים רבים התלוננו במהלך היום על דיווח חלקי בתחנות הרכבת, וגם זאת רק במקרה הטוב. "אף אחד לא ידע לומר מתי תתחדש פעילות הרכבת, והפנו אותנו לאוטובוסים שלא המתינו כלל", סיפרה אחת הנוסעות.