שתף קטע נבחר
 

מושכים משקיעים לישראל: 'חושבים מחוץ לקופסה'

ישראל מהווה מוקד משיכה להשקעות של מאות חברות זרות. בדקנו עם המשקיעים למה החברות הגדולות בעולם בוחרות להשקיע דווקא כאן

בכל רחבי העולם העסקי וגם מחוצה לו, אנו עדים בשנים האחרונות למרדף הבלתי פוסק אחר חדשנות. כמעט ולא קיים ארגון, בעולם הטכנולוגי של היום, שלא שילב חדשנות כחלק מהאסטרטגיה שלו. את השפעתה של החדשנות על חיי היומיום שלנו אנו מרגישים כל העת. מהיר, מדויק, חסכני, חכם והחלטות מבוססות ניתוח מידע הם רק חלק מן המאפיינים של הפתרונות החדשניים של העולם המודרני.

 

חברות ענק גלובליות, שמבנה הפעילות המסורתי שלהן מקשה על יצירת חדשנות, מבינות בשנים האחרונות, שעל מנת לעמוד בתחרות הקיימת ולהיות רלוונטיות ללקוחות שלהם, הן חייבות להגמיש את מודל הפעילות שלהן. כמעט בכל חברה רב לאומית גדולה, ניתן למצוא היום יחידת חדשנות שמצד אחד מנסה לפתח

 מוצרים חדשים וכמובן חדשניים, ומצד שני מחפשת כל העת אחר חברות הזנק שמפתחות מוצרים המתאימים לקו האסטרטגי של החברה.

 

מדינת ישראל נחשבת בעולם העסקי כמקור חדשנות יוצא דופן. מכל רחבי העולם מגיעים אנשי המגזר הפרטי והממשלתי בכדי ללמוד כיצד "עושים חדשנות". קהילת היזמים בישראל נחשבת כיצירתית, מהירה, מולטי דיסציפלינארית, וככזו שמצליחה למצוא פתרונות היכן שאחרים מתקשים. מאות חברות רב לאומיות כבר פתחו בישראל מרכזי פיתוח לאחר שזיהו את פוטנציאל החדשנות הגלום פה. בנוסף, מאות משקיעים זרים מזרימים הון לחברות הזנק ישראליות באמונה שהפתרונות שהן מפתחות יהיו הדבר הגדול הבא.

 

 

מרכז לחדשנות

סטיב אלבז, האחראי על הפיתוח העסקי בענקית הצרפתית שניידר אלקטריק ומנהל קרן ההשקעות Aster Capital בארץ, הסביר ל-ynet מדוע חברת הענק הבינלאומית מחפשת בארץ יעדים להשקעה. "הישראלים מתמחים במגוון רחב של תחומים – ביטחון, אנרגיה סולארית, מים, תוכנה, תקשורת ביטחון מולדת ועוד. התעשיות הגדולות יכולות למנף את הפעילויות הבינלאומיות שלהן וליצור יתרון תחרותי בזכות הפיתוחים הישראליים. המטרה שלנו היא לאתר חברות עם רעיון בתחילת דרך, להתחיל בשיתוף פעולה ומאוחר יותר, כאשר כבר פותח המוצר, למנף את החברה בשוק העולמי".

 

אלבז לא חסך שבחים מהתעשייה הישראלית. "בעולם יודעים שישראל היא מרכז חדשנות. קיימת היכרות מעמיקה עם היכולות של המהנדס הישראלי לקדם ולפתח טכנולוגיות בצורה מהירה, איכותית וחדשנית יותר מאשר במקומות אחרים בעולם. כאן חושבים מחוץ לקופסה". הוא הביא לדוגמה מקרה שבו חברה ישראלית עם ארבעה עובדים מצאה בחצי שנה פתרון, שצוות של 20 עובדים במדינה זרה לא הצליח למצוא בשנתיים.

 

הוא ציין כי הקרן אותה הוא מייצג, שתקציבה עומד על 150 מיליון דולר, מסייעת לחברות סטארט-אפ קטנות, בסכום של בין 2 ל-8 מיליון דולר. "כולם רעבים לרעיונות חדשניים, כדי לגוון את חבילת הפתרונות שלהם", אמר אלבז. "בסופו של דבר החברות רוצות להרוויח כסף והכסף מגיע דרך יצירת יתרון טכנולוגי אותו ניתן למצוא פה בארץ. בעולם יודעים שיש בישראל יכולות שונות מאשר אצל אחרים". ".

 

רו"ח איתן גלזר, ראש מגזר האנרגיה והקלינטק בPwC Israel, מציין כי למרות המשבר הכלכלי בעולם, ההשקעות בארץ לא נעצרות. "באופן טבעי, בתקופות של משבר פיננסי נוטים משקיעים להשקיע פחות – אלא אם מדובר בפיתוחים טכנולוגיים שחוסכים עלויות ולכן דווקא בתקופות קשות משקיעים בהם יותר", הוא אמר. "באופן אבסולוטי יש בישראל הרבה מאוד מיזמים ורעיונות חדשים. כמות הסטארט-אפים כאן היא מהגבוהות בעולם ואנחנו מרגישים שיש הרבה מאוד התעניינות בטכנולוגיה ישראלית. טביעת האצבע של החברות והמוצרים הישראליים בטכנולוגיות העולמית בולטת מאוד", אמר גלזר.

 

PwC היא פירמת רואי החשבון והייעוץ הגדולה בעולם. בארץ היא נותנת שירות ביקורת, מיסוי וייעוץ עבור לקוחות מקומיים, חברות ישראליות הפעילות בחו"ל, חברות זרות הפעילות בארץ ועוד. גלזר אמר כי החברות הישראליות מושכות תשומת לב רבה מגורמים שונים ברחבי העולם. "בתחום המים למשל – ישראל נחשבה מאז ומעולם למתקדמת ביותר. קידמה זו נובעת כידוע מהמחסור במים שחייב מציאת פתרונות יוצאי דופן. בעקבות ההצלחה המקומית יש אמונה של משקיעים מחו"ל בפתרונות", אמר גלזר.

 

"מיתוג על"

אחד התפקידים המרכזיים של המטה לקידום השקעות במשרד התמ"ת הוא ליצור "מיתוג על" לישראל כיעד השקעות אולטימטיבי. הכוונה שהיא שבמידה וחברה שוקלת לפתוח פעילות בינלאומית, ישראל תהיה אחד היעדים הראשונים שיהיו על הפרק. בישראל פעילות למעלה מ-260 חברות זרות המחזיקות מרכזי פיתוח או יצור. במטה מנסים להדגיש את הייחודיות של ישראל.

 

"רמת הסיכון בהשקעת מו"פ בארץ היא קטנה יחסית והפוטנציאל הגלום הוא גדול. לכן ניתן למצוא בארץ פעילות של כל כך הרבה חברות רב לאומיות", אמרה סגנית מנהל המטה לקידום השקעות, רונה קוטלר בן ארויה. "אנו משתמשים במסר מאוד ברור: ישראל – היא המקום בו פריצות דרך מתרחשות - זהו המקום שהמשקיעים הפוטנציאליים יכולים למצוא חדשנות וטכנולוגיות פורצות דרך".

 

היא הוסיפה כי "ברגע שלקהל המטרה יש עמדה חיובית על המותג, הוא יבוא לראות אותו. למרות המשבר הכלכלי בו שרוי העולם, כלכלת ישראל יציבה, החברות הזרות רואות את זה ומגיעות לכאן", אמרה קוטלר בן ארויה. הרציונל מאחורי משיכת המשקיעים הזרים הוא הרצון להגדיל את מספר המועסקים במשק מתוך כוונה שההשקעה תתרום לחברה הזרה, ולתעשייה ולמשק הישראלי כאחד. "אנחנו משוכנעים שהמותג הישראלי בתחום החדשנות צריך ויכול להקרין גם על יצירת מקורות תעסוקה במערכי ייצור, קבלנות משנה ספקי שרותים וכו'. אנחנו מחפשים השקעות מבורכות שמניבות ערך מוסף לכלכלה הישראלית", אמרה קוטלר בן ארויה.

 

"מצליחים להגיע לכל פינה רלוונטית"

איתן גלזר הסביר את הייחודיות של האקוסיסטם הישראלי. "תחום הקלינטק הישראלי לדוגמה, עוד נמצא בחיתוליו, ואנחנו מסייעים לו לצמוח", הוא אמר ל-ynet. "על הרקע הזה, אנחנו משתפים פעולה עם המטה לקידום השקעות בהבאת משקיעים מחו"ל. במשרד התמ"ת עושים עבודה מצוינת ובעזרת מערך הנספחים המסחריים אנו מצליחים להגיע כמעט לכל פינה רלוונטית בגלובוס. ההצלחה הישראלית תלויה בשיתוף הפעולה בין כל המגזרים - ראשון, שני ושלישי".

 

המטה לקידום השקעות עוסק בשיווק התעשייה הישראלית כיעד השקעות. "במטה לקידום השקעות נעשה תהליך מיתוג - כדי להבין מה המותג, מה הערכים שלו ואיך ניתן לשווק, לפרסם ולהנגיש אותו לקהל המטרה", אמרה קוטלר בן ארויה. בכדי להתיישר עם הטרנד העולמי, הפיק המטה סרטון קידום שמופץ ברשתות החברתיות.

 

"להערכתנו לישראל יש מקום חשוב בעולם המודרני שמבוסס יותר ויותר על פרמטרים של יצירתיות, חדשנות, וחשיבה מקורית ומהירה, ואנו נחושים לנצל פוטנציאל זה ולרתום את ההשקעות הזרות לטובת המשק והכלכלה המקומיים", סיכמה קוטלר בן ארויה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רונה קוטלר בן ארויה
: רו"ח איתן גלזר
סטיב אלבז
מומלצים