מדריך נהיגה בשלג - כדי שתחזרו מהלבן בשלום
חוששים מנהיגה בכביש רטוב? נסיעה על כביש מושלג עם צמיגים שאינם מותאמים לכך, הרבה יותר בעייתית. מה צריך לעשות, למה אסור להלחץ ובעיקר - איך אפשר לעבור את זה בשלום
נכון, שלג הוא אירוע די נדיר בישראל, גם כאשר מדובר במזג אוויר ממש חורפי ובצפון הרחוק והגבוה. ואמת, לא פעם גילינו ש"חזית קרה עם כמויות גדולות של משקעים כולל שלג כבד", התגלתה כ"רמה ברומטרית עם טמפרטורות נמוכות מהרגיל לעונה" בלבד. אבל, על עניין אחד חשוב אין כל ויכוח - נהגי ישראל לא מורגלים לנהיגה בתנאי שלג. ולא, הנסיעה ההיא לחופשת הסקי עם שרשראות על הגלגלים, לא הופכת אתכם למנוסים בתנאים כאלה.
המדריך שלפניכם ינסה לעזור מעט, אבל זכרו כי כמו תמיד ולמרות היעדר הניסיון, אין תחליף למנגנון חשיבה בריא. אין צורך להיכנס לפאניקה ממעט שלג על הכביש (וגם מהרבה), אך יש בהחלט צורך להתאים את הנהיגה לתנאים ובעיקר להכיר במגבלות.
לא חייבים לצאת? ותרו על נהיגה בשלג
כלל בסיסי וחשוב במיוחד. אם אין הכרח, באמת שאין סיבה לצאת מהבית כאשר יורד שלג והכביש מושלג. גם אם המפלסות עשו עבודתן נאמנה ובזמן, וברדיו הודיעו כי "הכבישים פתוחים", תמיד אתם עלולים לפגוש בשלג חדש שלא נמס או הוסר, בעיקר בכבישים משניים. זכרו כי צמיגי המכונית שלכם - בדרך כלל - מותאמים לתנאי קיץ. זכרו כי במרבית המכוניות אין הנעה כפולה. וזכרו כי יש הבדל עצום בין אמבטיית הבוץ שעברתם בסדיר עם הג'יפ, למשטח השלג הצחור שלפניכם כשברכב מכורבלת כל המשפחה. זכרו גם כי אתם לא לבד על הכביש, וגם אם תעשו הכל נכון, הנהג ממול עשוי לטעות. עם כמה פתיתי שלג על הכביש זו לא בעיה, עם שכבה מוצקה (וקפואה) זה יכול להיות מסוכן במיוחד.
הנעה - כמעט בלי קשר ליכולתו וניסיונו של הנהג, כלי רכב בעלי הנעה אחורית (בהם הגלגלים האחוריים מניעים את הרכב) הם הקשים ביותר לתפעול בתנאי כביש חלק ומושלג. סכנת ההחלקה כאן מוחשית ביותר. כלי רכב בעלי הנעה קדמית - ואלה מרבית כלי הרכב הנמכרים היום - נוחים יותר לתפעול. אך ללא ספק, המועדפים כאן הם כלי הרכב בעלי הנעה כפולה, שמסוגלים "לפזר" את כוח המנוע על-פני ארבעה צמיגים, ולא רק שניים.
בלי מעיל, בלי מגפיים - כמו בכל מקרה של תנאי מזג אוויר קשים, חשוב לנהוג כאשר שום דבר אינו מפריע לכם. כולל ביגוד מכביד או ארוחה דשנה. וכמו בכל מקרה, גם כאן רצוי להקפיד על תנוחת נהיגה נכונה - שאפשרית בכל מקרה רק כשאנחנו לא מסורבלים - עם אחיזה קלה ויציבה בהגה, ונעליים נוחות וקלות. מילת המפתח - כמו תמיד, אך בעיקר בתנאים קשים - היא "נינוחות", או "רגיעה" אם תרצו.
נקו אותו - לפני שעוזבים את הרכב בחניה, זכרו להרים את המגבים מלפנים ומאחור כדי שלא ייצמדו בחוזקה לזכוכית הקפואה. הגומי עלול להינזק ולאבד מיכולתו לפנות את הלכלוך. אפרופו, את השלג מפנים בעזרת הידיים או כלי פלסטי לא חד, ולא בעזרת המגבים. אל תניחו רק לטמפרטורה העולה או לרוח לסלק את המשקע הלבן. רצוי מאד לסלק את השלג שנערם מכל מקום אסטרטגי, כמו פתחי אוורור, אך גם מכסה המנוע. אתם לא רוצים ערימת שלג פתאומית על השמשה הקדמית במהלך הנסיעה. וכמובן, נקו את המראות.
החלו נסיעה רק לאחר שהאדים המכסים את השמשה הקדמית והאחורית סולקו. אפשר כמובן לעשות זאת בעזרת מטלית, אך מומלץ הרבה יותר - גם כדי שלא להותיר סימנים - לעשות זאת באמצעות מערכת החימום-מיזוג. הדליקו את המערכת בעוצמה מלאה על מצב חימום (או טמפרטורה גבוהה לבעלי מערכת בקרת אקלים), והפעילו במקביל את המזגן כאשר האוויר מכוון ל"הפשרה". תוך דקות ספורות לכל היותר ייעלמו כל האדים.
הגומי ממש חשוב - את זה אתם ללא ספק זוכרים, הקשר היחיד של הרכב עם הכביש מגיע דרך הצמיג, שתפקידו - בין היתר - לפנות משקעים או לפחות מאפשר להם להתנקז דרך חריצים מתאימים. לא במקרה מיוצר צמיג החורף עם חריצים עבים, ברורים וגסים יותר. אלא שכדאי לזכור כי לא כמו בכביש יבש, בשלג תגלו כי לעיתים קרובות - כמה שפחות גומי, יותר טוב. שכן לצמיג אין יכולת לחדור את שכבת השלג ולהגיע אל הכביש, ולכן הוא "צף" מעל. שוב, זכרו כי במרבית המכוניות בארץ, הצמיגים אינם מיועדים לתנאי חורף, ובוודאי לתנאי שלג. אפילו מכוניות כפולות הנעה יתקשו מאד לנוע כהלכה במקרה כזה. זהירות היא מילת המפתח אם מצאתם עצמכם במצב כזה. אל תתפתו להאיץ ושמרו מרחק במכפלות.
לנהוג בעדינות - כמו בכל תנאי כביש חלקים במיוחד, גם בזמן נהיגה בשלג מומלץ לבצע פעולות כמה שיותר נינוחות, לא חדות, אשר ימנעו העברות משקל מיותרות מצד לצד או יגרמו לאובדן אחיזה מיידי. כך ישמר איזון המרכב, והצמיגים ימשיכו לאחוז עד כמה שניתן. האצה, בלימה, פנייה והחלפת הילוך צריכים להתבצע ברגיעה מלאה, בתנועות איטיות ומדודות, כאשר הכלל הוא לנסות ולבצע כמה שפחות שינויים מכל סוג בצורה, כיוון וקצב ההתקדמות
תיבת ההילוכים בכלי הרכב הידניים מותאמת לנהיגה במצבים משתנים, אך יחסי ההעברה מהווים תמיד פשרה מסוימת. ההילוך הראשון למשל נועד לאפשר זינוק מהמקום, אך בתנאי שלג הוא יתגלה כ"חזק" (קצר) מדי. זאת אומרת, הכוח שיועבר לגלגלים יהיה גדול מכפי שאלה מסוגלים לטפל בו באופן יעיל. על כן יש לנוע מהמקום בזהירות, ולזנק דווקא בהילוך שני. בכל מקרה, טוב תעשו אם תשתמשו בכל מצב בהילוך אחד גבוה יותר מהרגיל. לא כדי לשמור על מהירות, אלא כדי שלא להעביר פרצי כוח לגלגלים.
בתיבות הילוכים אוטומטיות העסק פשוט יותר, שכן לא צריך לתפעל עצמאית מצמד. ובכל מקרה, בתיבות רבות יש אפשרות לזנק בהילוך שני, אם על-ידי מתג, או פשוט הסטת הבורר. עשו בו שימוש.
איך עוצרים? - האטה היא על כביש ממש חלק היא עניין מורכב ועדין. הצמיגים עלולים להתחיל בהחלקה לכיוון לא רצוי, והדרך מכאן לקו המועדף אינה פשוטה. לכן רצוי לבלום באופן איטי ועדין, עם כמה שפחות לחץ על הדוושה. המשמעות(שוב) - מרחקי ביטחון גדולים הרבה יותר מהרגיל.
זכרו כי גם ABS לא תמיד תוכל להציל אתכם. המערכת הזו דואגת לשחרר את הגלגל ברגע בו היא מזהה כי הוא אינו נע (נעול, מחליק) ואז בולמת אותו שוב וחוזר חלילה. הבעיה היא כי בתנאי שלג חלקים, אין לצמיג כמעט אפשרות - במקרה של בלימה חזקה מאד - לאחוז בקרקע. לכן הוא יחליק ראשית בגלל לחץ הבלמים, אך המערכת לא תאפשר לו אחיזה מיידית מכיוון ששחרור הגלגל רק ימשיך את התאוצה. כך שאין לסמוך במיוחד על המערכת בתנאים שכאלה, ובהחלט עדיף שלא תופעל כלל.
המהירות ממש מהשטן - כמו תמיד, זו חייבת להיות מושפעת מתנאי הדרך. אין כאן המלצה מדויקת למהירות המותרת, אך כלל האצבע הפשוט כאן הוא אחד - לאט, בזהירות, ולא להתפתות כאשר הכביש ריק. נהיגה בשלג עלולה להטעות, שכן כל עוד מתקדמים, לא נראה כי יש בעיה. כאשר מתחילים להחליק, מגלים כי אין דרך חזרה. זכרו גם כי גשם שירד בטמפרטורה קרובה לאפס, קופא עם התקררות האספלט. השכבה מבהיקה אמנם, אך לא תמיד שמים לכך לב. מיותר לציין כי רמת האחיזה של הצמיג באספלט במקרה כזה נמוכה עוד יותר מאשר בתנאי שלג רגילים.
תנו כבוד לאוזניים - בנהיגת שלג כדאי מאד להקשיב לקולות העולים מצמיגי המכונית והמשטח שמתחתם. כאשר נשמעות מעין "חריקות" בזמן שהצמיג מתגלגל, מדובר בשלג עמוק יחסית בו הצמיג אינו מגיע כלל לשכבת האספלט שמתחת. כאשר נשמע כאילו נוהגים בתוך שלולית, השלג נמס כנראה והסכנה פחותה. יש עם זאת לזכור שוב, כי מתחת לשכבת השלג עלולה להימצא שכבת קרח - מי גשם או שלג שנמס וקפא, ולאחר מכן כוסה בשלג טרי ומטעה.