אופני שטח במבחן - ק.ט.מ Race קרוס-קאנטרי
מקרה קלאסי בו פחות זה יותר, ובמקרה של ק.ט.מ Race זה "הרבה יותר, קילומטרים", ב"הרבה יותר, מהירות". מבחן אופני קרוס-קאנטרי
המסלול הקבוע והסטנדרטי שלי, זה שכל אופני מבחן עוברים עוד לפני קטעי רכיבה ייעודיים, נמתח על-פני כ-30 ק"מ ומורכב רובו ככולו משבילי חול. חלקם סינגלים מענגים על שפת המצוק של הגן הלאומי חוף השרון, חלקם מייגעים למדי בינות לפרדסים שנותרו בין וינגייט להרצלייה. לרוב, אני נוהג לנוח ולהעמיק במחשבות וניתוחי-ביצועים לפחות פעם אחת, בדרך כלל פעמיים. לא הפעם.
הרייס של ה-Race
אם אתבקש לתאר את אופני המבחן במילה אחת, אבחר ב"מדויקים". ויש למילה הזו תוקף בכמה מישורים. החל למשל בשלדת אלומיניום עם צינורות בשלושה עוביי-דופן שונים, המאפשרים לחסוך מחד במשקל יקר ערך, ומאידך לחזק את חיבורי הצינורות ולהפוך אותם עמידים יותר. המשך בתושבות קליפר בלם אחורי משולב בשלדה, או תושבת מעביר הילוכים קדמי משולבת בשלדה, או בראש היגוי בעל קוטר משתנה. בסך הכל, איכות השלדה הזו מרשימה מאוד, כולל הלחמות מוקפדות, עיבוד מתכת וגימור שלדה יוצאי דופן.
מדוע זה מדויק? בשל ההקפדה רק על הדברים שצריך, ותוצאה המציגה שלדה מאוזנת היטב, כזו שמעניקה יציבות גבוהה מבלי לוותר על כושר תמרון. וכל זה במשקל - כולל מערכות - של 11.5 ק"ג.
בחרטום ממוקם מזלג פוקס "Float" עם 100 מ"מ מהלך, כיווני שיכוך וציר קדמי בקוטר חמישה מ"מ. העברת הכוח נסמכת על סט מלא של שימאנו XT עם 30 הילוכים, שני מעבירים, שיפטרים, וזרועות הינע. יתרת האבזור ההיקפי מגיע מריצ'י האיכותית, ומושב מירוץ מעורר חשק של סאלהד'איטלה. על הקשר לקרקע מופקדים צמיגים נמוכי התנגדות ברוחב 2.2 של שוולבה, שעוטפים חישוקי אלומיניום ונאבות גלגל מ-DT סוויס. מחיר אופני המבחן: 11.5 אלף שקל, או אם תרצו, בדיוק 1,000 שקלים לקילו.
לדרך
ה-Race של ק.ט.מ מוגדרים כאופני קרוס-קאנטרי תחרותיים. ייעודם בחיים הוא לטרוף כמה שיותר קילומטרים במינימום מאמץ וזמן, ובמקביל להיות עמידים ואמינים כדי לשרוד מכאנית אירועי אקסטרים. ואופני המבחן לא היו זקוקים לכיוון מסובך או ארוך מדי כדי לספק את הסחורה. החל בכיוון ראשוני של לחץ תא האוויר במזלג הפוקס, וכלה במנופים-שיפטרים ומושב וכידון.
כבר ברכיבה ראשונה ניכר היה כי הקצב מרשים. משקל קל מאפשר ספרינטים מהירים מאוד, ושמירה על קצב גבוה בזכות גלגלי "29 שבולעים הכל. מרכיב חשוב בחבילת הביצועים הוא המזלג הקדמי, המשלב את תכונות השיכוך המדויקות של מוצרי פוקס, יחד עם עמידות טובה בפיתול הצפוי מהגלגלים הגדולים. ערכת שימאנו XT עבדה נהדר, עם החלפות חזקות ובלי בעיות העברה. ניכר כי העדכונים שעשתה שימאנו למערכת עשו לה טוב.
ניהוג האופניים מדויק באופן מפתיע, עם איזון בין יציבות כיוונית בקו ישר, לנכונות להיכנס לפניה ולהקטין רדיוס אם צריך לפתע. תהיו אגרסיביים ותחושו בכל-זאת את הגלגל הקדמי מתפתל - רכבו בקווים שוטפים וזורמים וה-Race יזרמו איתכם בקצב מהיר מאוד. הבלמים היו שילוב של טוב, ולא הכי-טוב. למעצור האחורי הייתה נטייה לנעול גלגל בקלות יתרה - מפתיע וללא מינון מדויק, בעוד הקדמי סבל ממחסור בעוצמה.
עומדים במשימה?
אם צריך לבחון אופניים על-פי הגדרת המשימה של הדגם, הרי שה-Race קולעים בדיוק למטרה. במפרט הנוכחי הם יספקו את צרכיו של רוכב מיומן, ויתגמלו ביכולת לזלול קילומטרים רבים מבלי לעייף. זה מצידו יהיה סמוך ובטוח בעמידות מערכות XT ורכיבים היקפיים אחרים. ובכל זאת, החזרתי את האופניים לא מסופק. נדמה שאפשר להפיק מהם יותר אם הגלגלים היו בעלי התנגדות קטנה יותר לגלגול, והמשקל הכולל היה נמוך יותר. אלא שאז גם המחיר היה מזנק לאזור ה-20 אלף שקל.
כפי שהם כעת, הק.ט.מ Race מציעים איכות טובה, ביצועים מצוינים ומחיר שפוי - יחסית כמובן. אולי גם זו סוג של נחמה.
- הכתבה באדיבות אתר שטח