השיטה הפשוטה לחיזוק הביטחון העצמי בילדים
ביטחון עצמי זה חשוב, את זה כולנו יודעים, אך השאלה כיצד ניתן לחזק אותו אצל הילדים נותרת פעמים רבות ללא מענה. התשובה הפשוטה: זיהוי והעצמה של נקודות החוזק של הילדים. ד"ר אורלי כץ מסבירה למה הכוונה - וכיצד ניתן לעשות זאת
היא הייתה בכיתה שלי, בין התלמידות הגרועות ביותר. הציונים שלה נעו סביב ה-60 במקרה הטוב. אבל בניגוד לשאר התלמידים הגרועים, היה לה משהו יקר מפז: היה לה ביטחון עצמי, היו לה חברות והיא לא הרגישה נחותה מהן. היא האמינה בעצמה וידעה שיש משהו אחד שהיא עושה טוב, ואפילו יותר טוב מכולם.
כתבות נוספות של ד"ר אורלי כץ בערוץ הורים :
האם ילדי כאפות "מזמינים" את ההתעללות?
כיצד תורם הרוב הדומם לבעיית האלימות בביה"ס?
תנו לו להיכשל: איך לגדל ילדים עם ביטחון עצמי
רוצים שהוא יעמוד על שלו? תנו לו לנצח בוויכוח לפעמים
יום אחד היא הזמינה אותי לביתה, אחד מאותם בתים יפים על הר הכרמל בחיפה. כשנכנסתי לסלון הבחנתי שכולו עמוס בציורים ששמה חתום עליהם. כל הציורים היו צבעוניים, מלאי חיים, מלאי שמחה. לא האמנתי ושאלתי אותה אם היא ציירה את הכל, והיא ענתה לי בחיוך מאוזן לאוזן שכן, ואף סיפרה שזה הדבר שהיא הכי אוהבת לעשות. וההורים שלה כל כך אוהבים את התמונות שהם תולים אותן בכל הבית, מחלקים לחברים, והיא אפילו עזרה לאבא שלה לעצב את הקטלוג שהוא הוציא לעובדים שלו.
הדוגמה של אותה ילדה צריכה ללמד אותנו, ההורים, שיעור חשוב בדרך שבה ניתן לבנות ביטחון עצמי. הרי כולנו מנסים לעשות את המקסימום בשביל הילדים שלנו, אבל לפעמים אנחנו מתמקדים במה שהם לא טובים בו, במה שלא מצליח להם - במקום במה שכן.
רוצים להתחיל לזהות במה הם כן טובים, לברר מהו הדבר שהכי חשוב לילדים שלכם ואיך אתם יכולים לעזור להם להשיג זאת? במחקר שנערך בארצות הברית שאלו קבוצת ילדים בגילאי בית הספר, ללא קשר לגיל, מין, דת וגזע, מהו הדבר שהכי חשוב להם בבית הספר. כמובן שהתקבלו מספר תשובות, אך במקום הראשון, במרחק רב משאר התחומים, התקבלה התשובה הבאה: הכי חשוב לילדים שלנו להיות מקובלים בחברה. בזה הם משקיעים אנרגיה, בזה הם מתעסקים, על זה הם חושבים, ואת זה הם מייחלים לעצמם בכל גיל.
אך כהורים נראה לנו שזה לא אפשרי לסייע לילדים שלנו להיות מקובלים בכיתה, הרי אנחנו לא נמצאים שם. אך יש לנו השפעה, ואפילו גדולה, ומקורה בשתי מלים: ביטחון עצמי. לנו, כהורים, יש את היכולת להשפיע על תחושת השלמות של הילד שלנו עם עצמו ועם הסובבים אותו, להקנות לו את היכולת לעמוד על שלו ולא להיגרר אחרי אחרים ובעיקר לאפשר לו להאמין בעצמו ולהיות "פשוט הוא". יש לנו את המנדט לעשות זאת, אבל אנחנו לא תמיד יודעים כיצד.
תאמינו או לא, מדובר במשימה פשוטה יותר ממה שהיא נראית. ביטחון עצמי טמון, בין השאר, בזיהוי נקודות החוזק של הילד. נקודות החוזק, כלומר העוצמות שלו שמלוות אותו לכל מקום, בטוב וברע, ותמיד שומרות עליו. נקודות החוזק מבטאות את התכונות החזקות של הילד שלנו ומציינות במה הוא טוב: אולי הוא מבשל מצוין, אולי הוא טוב בלחרוז חרוזים ולכתוב שירים, אולי הוא שוחה מהר.
נקודות החוזק הופכות לכאלו כאשר מטפחים אותן, "משקים" אותן ומחזקים אותן. אם תרצו לגדל ילד מצליח, שמרגיש טוב עם עצמו ועם המעשים שלו, כדאי ורצוי לעזור לו לזהות את נקודות החוזק הדומיננטיות ביותר עבורו, ולאפשר לו לשלב אותן בחייו ולהביאן לידי ביטוי במה שהוא עושה.
ואם נחזור לסיפור שאיתו התחלתי, הרי שבאותם ימים רחוקים לא חשבתי לעומק על מה שסיפרה לי אותה ילדה. אך כשגדלתי והפכתי למומחית להעצמת ילדים ונוער, הבנתי את מה שהסתתר מאחורי דבריה: היא ידעה שציוניה אינם טובים, היא ידעה שהיא אחת התלמידות החלשות בכיתה, אך היא ידעה שיש משהו שהיא טובה בו מאוד. יש דבר שגם אם יעבור עליה היום הכי גרוע, הוא ירגיע אותה, יכניס לה שקט, שמחה וביטחון עצמי. המשהו הזה היה הציור - והוא היה נקודת החוזק שלה. כמובן שלהורים שלה היה חלק מאוד דומיננטי בכך שאפשרו לה להביא את הציור לידי ביטוי בחייה, ואף אפשרו לה לתת במה לכל הציורים שלה.
אותה ילדה לא הרימה ידיים ואף ביקרה אצל מורים פרטיים, אך הציור נתן לה אנרגיה להמשיך, נתן לה להרגיש שהיא שווה, שיש משהו שהיא באמת מוצלחת בו.
וכאן אני פונה אליכם ההורים: זוהי גדולתן של נקודות החוזק של הילדים שלנו. הן הבסיס לביטחון העצמי שלהם.
חשוב שתעזרו לילד שלכם למצוא אותן. כיצד? באמצעות הפעולות הפשוטות הבאות:
הכינו רשימה של שלוש חוזקות שאתם מאמינים שיש לילד שלכם, והוסיפו דוגמאות ספציפיות כיצד החוזקה הזו באה לידי ביטוי בחיים שלו.
קחו דקה או שתיים שבה הילד רגוע ונינוח ושאלו אותו במה הוא טוב לדעתו (שיגיד מינימום שלוש נקודות חוזק).
בקשו מהילד לבחור מתוך שתי הרשימות את שלושת נקודות החוזק החשובות ביותר עבורו.
ודאו שהילד שלכם עוסק בפעילויות שמביאות את חוזקותיו לידי ביטוי, ואם לא, עיזרו לו למצוא פעילויות כאלו. חישפו אותו בפני כמה שיותר אופציות ואפשרויות.
והכי חשוב - פרגון וחיזוק חיובי.
ד"ר אורלי כץ היא מייסדת מרכז "פשוט אני" למנהיגות וקידום ביטחון עצמי לילדים,
ומחברת סדרת ספרי "פשוט אני" לשיפור דימוי עצמי לילדים
ונוער