שתף קטע נבחר
 

מי ירוויח מגז טבעי? לא הנהגים שיתדלקו בו

בדיקת ynet מגלה כי הדלקים החלופיים שהממשלה מעוניינת לקדם יציעו חיסכון כספי זניח בהשוואה לבנזין, או אף יהיו יקרים יותר. ומי בכל זאת ירוויח? בעלי מאגרי הגז

גז טבעי במקום בנזין: למי זה טוב, ולמי פחות? בהחלטת ממשלה שאושרה אתמול (א'), החליטה מדינת ישראל לקדם תחליפי נפט לשימוש בתחבורה - ובעיקר גז טבעי ומתנול. בהחלטה מבהירים במשרד ראש הממשלה כי צמצום השימוש בבנזין ודיזל, ומעבר לגז טבעי ותמהילי דלק שונים, יחסוך כסף לצרכן הפרטי. כמה? עד כ-2 שקלים לכל ליטר. אלא שנראה כי את החיסכון הזה יראו מעט מאוד צרכנים, אם בכלל.

 

גז טבעי במקום בנזין: "חיסכון גבולי, ואף שלילי" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
גז טבעי במקום בנזין: "חיסכון גבולי, ואף שלילי"(צילום: רויטרס)

 

דו"ח שהוכן עבור משרד האנרגיה קובע חד-משמעית, כי עלות הבעלות הכוללת על מכונית המונעת בגז טבעי, תהיה במקרה הטוב כמעט זהה למכונית בנזין. על-פי תרחיש אחר, ולא פחות ריאלי, העלות הכוללת תהיה גבוהה בכ-4,000 שקלים לעומת מכונית בנזין. ומה עם מכונית שתעשה שימוש בתמהיל דלק, המבוסס על שילוב של בנזין ומתנול?

 

התשובה במקרה זה תלויה בשיעור המתנול שיימהל - ככל ששיעורו יהיה גבוה יותר, יגדל החיסכון מול שימוש בבנזין בלבד. אלא שגם במקרה של תמהיל המבוסס על 85% מתנול, החיסכון מגיע לכ-1,500 שקל בלבד בכל תקופת הבעלות. בשיעור מתנול של 15%, שצפוי להיות התמהיל הנפוץ בשנים הראשונות ליישום תוכנית הממשלה, העלות תהיה דווקא גבוהה מזו של מכונית בנזין, בכ-400 שקלים.

 

מול חיסכון זניח לצרכנים, התוכנית הממשלתית מבטיחה רווחים נאים ללא מעט גורמים. במשרד ראש הממשלה מעריכים כי ב-2025 יגדיל השימוש בגז טבעי במכוניות פרטיות את רווחי החברות המעורבות במיליארד שקל. איזה חברות ייהנו מכך? למשל ספקיות גז טבעי, כמו חברת דלק של יצחק תשובה, וחברות הדלק. אגב, גם הכנסות המדינה יגדלו כתוצאה משימוש בגז טבעי. להערכת משרד ראש הממשלה, קופת המדינה תתעשר ב-2025 בכ-1.3 מיליארד שקל.

 

החיסכון הופך לחיסרון?

בדו"ח שהוכן עבור משרד האנרגיה, מובהר כי השימוש בגז טבעי צפוי להפחית את עלויות הנסיעה מול מכוניות בנזין רגילות. אלא שעלות הנסיעה מהווה רק חלק קטן יחסית מעלות הבעלות הכוללת על מכונית. על-פי הדו"ח, עלות הרכישה של מכוניות המונעות בגז טבעי גבוהות משמעותית ממכוניות בנזין, וגם עלות הסבתן גבוהה. כך למעשה מתקזז החיסכון שמביא השימוש בגז, עם עלויות הרכישה הגבוהות.

 

עבור הצרכן הפרטי, גם השימוש במתנול כבסיס לתמהילי דלק אינו מבטיח חיסכון. על-פי הדו"ח, "יש כדאיות כלכלית רק לשימוש בתמהילים עם שיעור מתנול העולה על 37.5%". אלא שלפי הדו"ח, דווקא השימוש בתמהיל שבו שיעור המתנול הוא 15% מציע "יתרונות יישומיים ניכרים, כיוון שקיימת האפשרות לשילוב המתנול בשוק הרכב הקיים". מה כל זה אומר?

 

תמהיל "עני" במתנול זמין ומאפשר חדירה מהירה לשוק המקומי, אלא שהוא מציע חיסכון של כ-500 שקל בלבד בעלות הדלק בכל תקופת הבעלות. בנוסף, עלות התחזוקה של מכונית שתעשה שימוש במתנול תהיה גבוהה בכ-1,000 שקל. וכך מתבטל החיסכון עבור הצרכן, ולמעשה הופך לחיסרון. בדו"ח מבהירים כי "מסקירה שהתבצעה בקרב יצרניות רכב, עולה כי הדרישות לטיפולים תכופים יותר עבור רכבים המונעים במתנול עלולות לייקר את התחזוקה ב-9%".

 

יש לציין כי על-פי הדו"ח, יתרונות משמעותיים יותר צפויים כתוצאה מהסבת כלי רכב מסחריים וציבוריים לשימוש בגז טבעי או תמהילי דלק. למשל, אוטובוס שמנוע בגז טבעי עשוי לחסוך עד כ-21 אלף שקל בשנה. כלי רכב מסחרי שמונע בגז יחסוך כ-2,200 שקל בשנה. במקרים אלה, גם צפוי המשק ליהנות מהקטנת זיהום האוויר, שכן כלי רכב מסחריים וציבוריים מונעים כיום בעיקר באמצעות דיזל - שנחשב למזהם משמעותית מגז טבעי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ירוויח? יצחק תשובה, מבעלי דלק ישראל
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים