בגלל התקלות: ארה"ב קרקעה מטוסי בואינג 787
רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב החליטה להשבית את פעילות מטוס ה"דרימליינר" החדיש לבדיקות מקיפות, בעקבות שורת תקלות מאז השקתו. אחרי יפן, גם הודו וצ'ילה קרקעו
לאחר גל של בעיות בטיחות במטוס הנוסעים המתקדם ביותר בעולם, "דרימליינר" 787 של חברת בואינג, והשבתת צי המטוסים של שתי חברות התעופה היפניות הגדולות, החליטה הלילה (ה') סוכנות התעופה הפדרלית של ארצות הברית (FAA) להשבית את כל המטוסים החדשים לבדיקות מקיפות. לפנות בוקר הודיעה גם חברת "אייר אינדיה" מהודו כי היא מקרקעת את ששת מטוסי ה"דרימליינר" שברשותה.
כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet
הסיפורים הכי חמים לפני כולם - בפייסבוק של ynet
חולמים לטוס - מטוסי בואינג 787 בחברות התעופה בעולם:
- יפן: 17 מטוסים בחברת ANA ועוד שבעה בחברת "יפן איירליינס"
- הודו: שישה מטוסים ברשות חברת "אייר אינדיה"
- ארה"ב: שישה מטוסים בחברת "יונייטד"
- קטאר: חמישה ברשות "קטאר איירוויז"
- אתיופיה: ארבעה מטוסים ברשות "את'יופיאן איירליינס"
- צ'ילה: שלושה מטוסים של חברת LAN
- פולין: שני מטוסים ברשות חברת "LOT פוליש איירליינס"
גם צ'ילה הודיעה על קרקוע שלושת מטוסי 787 שברשותה, וכעת רק פולין וקטאר ממשיכות להפעיל את מערך המטוסים החדישים. בעולם פועלים 50 מטוסי "דרימליינר".
באחרונה אירעו שני מקרים שבהם התלקחו מצברים במטוסי 787 - האחרון שבהם היה אתמול במערב יפן כשמטוס בואינג 787 של חברת ANA נאלץ לעצור טיסה פנימית ולנחות נחיתת חירום לאחר שהופעלה אזעקת העשן בתא הטייס. כל זאת שבוע לאחר שמצבר התלקח במטוס בואינג 787 ריק של חברת התעופה היפנית "יפן איירליינס" JAL בנמל התעופה בבוסטון.
חוקרי התעופה בודקים את המערכות האלקטרוניות החדישות ומצברי הליתיום החדישים. בכל מטוס כזה יש שתי מערכות מצברים: אחת בקדמת המטוס ואחת בחלקו האחורי. ליתיום הוא המתכת הקלה ביותר, אבל מסתבר שהיא מתחממת מהר מאוד. חברת "בואינג" תצטרך להוכיח ל-FAA שהמצברים שלה בטוחים.
חברות תעופה מיפן, הודו וארה"ב הן המשתמשות העיקריות במטוס החדיש. בארה"ב מופעלים רק שישה מטוסי "דרימליינר" על ידי חברת התעופה "יונייטד", אבל בעקבות התקריות במטוסים היפניים הורו השלטונות האמריקניים על השעיה זמנית של הטיסות לבדיקת התקלות.
מנכ"ל חברת בואינג, ג'ים מקנרני, אמר כי הוא "משוכנע שמטוסי 787 בטוחים". הוא אמר את הדברים בעקבות החלטת מנהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית לקרקע את כל מטוסי החברה מדגם זה בעקבות שורת התקלות במטוסים מאז השקתם. "אני משוכנע שמטוסי 787 הם בטוחים, אבל אנחנו נעשה כל שביכולתנו בימים הקרובים כדי להבטיח שהם תקינים ובטוחים, כך שיוכלו לשוב לשירות", אמר מנכ"ל החברה.
מטוסי בואינג 787 פעילים בטיסות מסחריות זה שלוש שנים, אולם בימים האחרונים אירע גל של תקלות. בנוסף להתלקחות של המצברים בשני המטוסים היפניים, נרשמו תקלו אחרות. יום לאחר ההתלקחות של המצבר במטוס של JAL, ב-8 בחודש, בוטלה המראה של מטוס החברה היפנית מבוסטון בגלל דליפת דלק. ב-9 בחודש דוווח על בעיה במטוס של חברת "יונייטד" במערכת האלקטרוניקה של אחד מששת מטוסיה. ב-11 בחודש הודיעה ה-FAA על בדיקה כוללת של המערכות הקריטיות של מטוסי בואינג 787 בעיצוב, בייצור ובהרכבה.
ב-13 בחודש נתגלה במהלך בדיקה כי דלפו 100 ליטר דלק ממטוס של JAL בנמל טוקיו. התברר כי זהו אותו מטוס שבו נתגלתה דליפה חמישה ימים קודם לכן בבוסטון.
מטוס "דרימליינר" בואינג 787 זכה להתעניינות של חברות התעופה ברחבי העולם בגלל החיסכון הרב בצריכת דלק, וחברת בואינג פועלת לספק יותר מ-800 הזמנות של המטוס לחברות תעופה. המטוסים החדישים אמורים להתחיל לפעול גם בחברות התעופה הישראליות בשנים הקרובות.