מורים מותקפים בבית הספר: "אין לנו הגנה"
שני מקרי האלימות הקשים שבהם מורים הותקפו בהוד השרון ובצפת, החזירו את ל' ו-ש' לטראומה האישית שחוו. ל' מזהיר: "היום מורה יחשוב 20 פעמים אם להחרים לתלמיד פלאפון או אם כדאי לו להפריד בקטטה". משרד החינוך: "מגבים את המורים"
"חשוב להבין - למורה אין הגנה". ל', מורה בתיכון בשרון, ו-ש' מורה בתיכון בקריות, חוו על בשרם אלימות מצד תלמידים. הדיווחים בשבוע שעבר על מורה שהותקף על-ידי אב לתלמיד בהוד השרון ומורה שהוכה על ידי תלמידים בתיכון בצפת במהלך עימות ביניהם, החזירו את ל' ו-ש' לטראומה האישית שלהם.
כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet
הסיפורים הכי חמים לפני כולם - בפייסבוק של ynet
אירועי אלימות נגד מורים מתרחשים במערכת החינוך לעתים קרובות. אם זו לא אלימות פיזית, זו אלימות מילולית. אם אלה לא תלמידים, אז האלימות באה מצדם של הורים.
לפני כשלושה חודשים נפתחה הדלת בכיתה של ל' ולפתע הושלך לעברו חפץ כבד ופגע בצווארו. ש' חווה את האלימות לפני שש שנים. גם הוא היה שקוע בשיעור כשיד בלתי-מזוהה השליכה לכיתה חזיז שהתנפץ לרגליו. בעקבות כך נפגעה שמיעתו וכיום הוא נאלץ להיעזר במכשיר שמיעה.
"העברתי שיעור, וכמו תמיד הייתי עסוק בללמד. לפתע נפתחה הדלת, חפץ כבד נזרק לעברי ופגע בצווארי", משחזר ל', "זה לא אמור לקרות לאף בן אדם שפוי במקום עבודתו. זה היה טראומתי בשתי רמות - גם פיזית ובעיקר נפשית. הייתי בהלם".
לדבריו, לא הייתה סיבה נראית לעין שדווקא הוא ייפול קורבן למעשיהם של התלמידים. "זו אלימות נטו. הם פשוט השתוללו, בחרו באופן אקראי כיתה, ולצערי נבחרתי". המשחק של אותם ילדים, מספר ל', לא היה חדש. שבועיים קודם לכן נפגעה מורה אחרת באותה סיטואציה בדיוק. ל' לא הגיש תלונה במשטרה מפני שעד היום לא ידוע מי מהתלמידים היה אחראי למעשה.
"העדפתי להתעסק בבריאותי"
"להגיש תלונה כשאתה לא יודע מי אחראי למעשה זה כמו לא לעשות כלום, אז העדפתי להתעסק בבריאותי", אמר ל', "כשאתה מגיע לבית הספר כמורה אתה בהחלט מצפה להתמודד עם בעיות משמעת, אך יחד עם זאת אתה מצפה לעזור לתלמידים, ללמדם ולחנכם. אלימות כלפי מורים פשוט לא אמורה להיות".
שלושה שבועות בלבד לאחר המקרה התייצב ל' בבית הספר וחזר ללמד. "כל הסובבים אותי שאלו למה אני צריך את זה, אבל כמה שזה יישמע קלישאתי, הגעתי להוראה מתוך אידיאלים", הוא מודה ומוסיף: "היום מורה יחשוב 20 פעמים אם להחרים לתלמיד פלאפון או אם כדאי לו להפריד בקטטה, כי הוא יודע שיש סיכוי סביר מאוד שבסוף הוא זה שייפגע".
גם ש', שמלמד כאמור בקריות, חווה אלימות קשה. "זה קרה לפני שש שנים", הוא משחזר, "לימדתי בכיתה י"א ולפתע נזרק חזיז לכיתה, נחת ממש לרגליי והתפוצץ. באותו רגע לא הרגשתי כלום, יצאתי מהכיתה והתחלתי לרדוף אחרי אותו תלמיד, שלצערי לא הצלחתי לתפוס. הגשתי תלונה במשטרה, והנהלת בית הספר ניסתה לשים את ידה על התלמיד, אך לשווא".
ש' משער שההחלטה לזרוק את החזיז דווקא לכיתה שבה לימד נעוצה בעובדה כי באותה השנה שימש גם כרכז המשמעת בבית הספר. "נחשבתי אז לאיש הרע של בית הספר ואולי זאת הייתה סוג של נקמה. ככה לפחות אני הרגשתי".
"כולם נגד המורה"
בעקבות האירוע, לקה ש' במשך 13 ימים במה שמכונה בשפה הרפואית "ורטיגו" - תחושה שהוא או הסביבה נמצאים בתנועה מתמדת. "כמעט ולא ראיתי", הוא נזכר, "לא יכולתי לעבור כביש לבד. זה היה מתסכל". ואם לא די בכך, כמה חודשים לאחר מכן התבשר כי גם שמיעתו נפגעה. "אני לא מוכר כנכה על ידי שום גורם, התיק במשטרה נסגר ואני נשארתי עם הבעיות הבריאותיות".
למרות כל אלה, כעבור חצי שנה חזר ש' ללמד באותו בית ספר. "אני אוהב את המקצוע ואת התלמידים והחלטתי שאסור לתת למצב הזה לנצח. צריך לחנך נגד אלימות ולתרום למערכת. אבל חשוב להבין - למורה אין הגנה. כולם נגדו: התלמידים, ההורים. הרי הכי קל להגיד 'המורה לא בסדר'. כשאני מזמין הורים לשיחה אני אומר להם: 'לעולם אל תצדיקו את הילד שלכם מול מורה. בסיטואציה כזו אתם עושים ממנו גיבור ונותנים לו לגיטימציה להתנהגויות הללו'. המורים הם דמות חינוכית וערכית וצריך לתת להם את הכבוד המינימלי".
אורית לרר-כנפו, ראש המסלול לקידום נוער במכללה האקדמית בית ברל ומומחית בתחום הטיפול באלימות בקרב בני נוער, ניסתה להסביר: "ההורים מתנערים מתפקיד המבוגר האחראי ומגיבים באופן אמוציונלי לכל חוסר יכולת לדחות סיפוקים של ילדיהם. הילד בסופו של דבר נותר מבולבל וחסר תשובות מצד מי שאמורים להורות לו את הדרך".
משרד החינוך: "ירידה באלימות"
מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ציינה כי המדיניות של
המשרד בכל הקשור לאלימות נגד מורים היא ברורה ומושתתת על אפס סובלנות, והדגישה כי כל המדדים מעידים על ירידה באלימות בין כותלי בית הספר. "המדיניות היא חד-משמעית שמגבה מורים ונותנת סמכויות רחבות מאוד למנהלים ולצוות החינוכי באמצעות המועצה הפדגוגית לפעול בצורה חריפה נגד מקרים של פגיעה במעמד המורה וסמכותו, מהשעיה ועד הרחקה לצמיתות".
שטאובר אמרה עוד כי "השר שינה את החקיקה כך שתהיה אפשרות להרחיק ילד מיד בשל אלימות קשה, מה שלא היה אפשרי בעבר. יש נראות והאמצעים היום בידי המורים הם ברורים. מעבר לזה יצא חוזר מנכ"ל ובעקבותיו ננקטו פעולות רבות להבהרה של התנהלות בבתי הספר".