בואו נלייקק מיליון
"אם אקבל X לייקים אעשה Y" נשמע לכם מוכר? זוהי סחטנות הלייקים - אנשים הדורשים מאיתנו לייקים תחת סיפור קורע לב כדי לעשות או לקבל משהו. איך הפכנו למקצבי נדבות באינטרנט, ואיך נוצרה אינפלציה של לייקים?
בחודשים האחרונים אנחנו עדים להתגברות משמעותית של סחטנות או איסוף הלייקים. מטרת הסחיטה יכולה להיות חיובית או שלילית, תלוי בהשקפת החיים שלכם. אך היא לרוב תהיה אנוכית ומיועדת לקידום מטרה אישית כלשהי, והיא תמיד תכלול אותנו, חברי הפייסבוק. זה קצת כמו נרטיב הוליוודי נדוש, גיבור הסיפור נדרש לעשות משהו כדי להשיג את המטרה, האנטי גיבור שם מכשול בדרך עם דרישה לכמות לייקים הנראית גבוהה מאוד במחשבה שזה לעולם לא יקרה, גיבורנו מפרסם תמונה בפייסבוק, סוחף את העולם ומשיג את המטרה.
האינטרנט צריך להיות בחינם
כשהלייק הופך למטבע סחיר משתמשים החלו לבקש ואף לדרוש אותו כדי לעשות את מה שהם היו עושים עד כה בלי דרישות מוקדמות. לפעמים זה נראה שאנשים שוכחים שהאינטרנט הוא מקום שבו תוכן שגולשים אחרים מעלים הוא בחינם. המשוואה פשוטה - למה שנשלם על משהו שהיה עד כה בחינם? רוצים לעשות משהו מגניב בפייסבוק? אל תצפו שנשלם לכם בלייקים. תעשו או לא תעשו, בלי תנאים ובקשות. אם זה יהיה טוב, נתרום את הלייקים מיוזמתנו. לייק הוא מתנה ומתנות לא מבקשים, מקבלים.
אינפלציית הלייקים
כמו עם כסף אמיתי בחברה קפיטליסטית, כל אחד רוצה להשיג כמה שיותר ממנו. אם בעבר יכלתם להשיג כלב או חתול תמורת אלף לייקים, אחרי האינפלציה הזריזה אלף לייק כבר לא שווים הרבה. נראה שבימינו התעריף המקובל הוא לא פחות ממיליון לייקים.
פטר קורננג הנורווגי בן ה-20 הביא את טרנד גיוס הלייקים לרמה חדשה. הוא פרסם תמונה שלו ליד בחורה בשם קתרין יוהנסן, בעודו מחזיק שלט ובו נאמר שאם הוא יקבל מיליון לייקים, יוהנסן בת ה-19 תקיים איתו יחסי מין. גם כאן האינטרנט לא אכזב וכבר ביום שאחרי פרסום התמונה היא הגיעה למספר המיוחל.
אם אכן יוהנסן תממש את תנאי העסקה שלהם או לא זה פחות רלוונטי, למרות שבשבילו אנחנו מקווים שכן. העניין כאן הוא הסחר בלייקים עצמם. העובדה שאדם בודד בנורווגיה יכול לגייס מיליון לייקים ביום כדי להשיג סקס רחמים מידידה שמיקמה אותו הרחק בפרינד זון, או שילדים סוחטים מאיתנו לייקים כדי לקבל כלב שהטיפול בו בכל מקרה יפול על ההורים, מראה שאנחנו מכורים לפרסום ומוכנים לעשות הרבה כדי לקבל אותו.
אם מספיק אנשים יעשו לייק
ישנם מספר מקרים מוכרים שבהם גיוס לייקים הוביל לתוצאה הרצויה: רמי אורבנו בן ה-8 מארה"ב שרצה חתול, קיבל אותו תמורת אלף לייקים. בתו של טל שטרן רצתה לאמץ כלב, ותמורת אלף לייקים גם הוא שינה את דעתו. מפה והלאה הסכום רק עלה יותר ויותר. גם בארה"ב חמישה אחים ואחיות רצו לאמץ כלב וההורים לא הסכימו, אז אבא חשב שאם הוא ידרוש כמות לייקים מאוד גבוהה הם לא יצליחו ושלח אותם להשיג מיליון לייקים. הילדים הצטלמו עם שלט המגולל את סיפורם ותוך 13 שעות הם הגיעו למספר המיוחל. היום יש להם כבר כמעט-1.7 מליון לייקים ו-140 אלף שיתופים.
אפשר להסביר את העלייה במספר הלייקים הדרוש פשוט כי הבינו שאלף לייקים זה לא מספר גבוה במיוחד בחברה האוהבת סיפורים שלנו. שהרי בכל אחת מהסיטואציות שראינו, רף הלייקים הגבוה נועד להציב מחסום בלתי אפשרי כביכול. אם ההורים של אותם ילדים היו רוצים לאמץ כלב או חתול, הם היו כבר עושים את זה מלכתחילה. הם ניסו להתחכם והאינטרנט לימד אותם את כוחו של סיפור. סך הכל זו באמת הפעם הראשונה שלעשות לייק על משהו באמת הוביל לתוצאה בעולם האמיתי.
ואם לא השגנו את הלייק?
זוכרים אתו הזוג שהחליט שכולנו רוצים שהם יתחתנו ודרשו מאיתנו לא פחות מ-111,213 לייקים כדי להתחתן בתאריך 11.12.13? כרגע יש להם רק 7,538 לייקים בלבד בתמונה שפורסמה מחדש בפייסבוק של מקומון הקריות, ואילו אצל הכלה יש כ-44 אלף לייקים כי התמונה המקורית נמחקה. כנראה שהחתונה לא תתרחש במועד. או שכן? למעשה מה זה משנה אם קיבלתם לייק או לא? איך זה משפיע על ההחלטה הכל כך משמעותית הזו? והשאלה שעולה מעל הכל - למה נראה להם שנרצה לקחת חלק בהחלטות שלהם, אם אנחנו לא במעגל החברים הקרובים?
נראה שגם הם נפלו קורבן לטרנדיות חולפת שכרגע מייצרת יותר ממים מצחיקים מאשר פעולות רציניות. מעניין מתי הפוליטיקאים יתחילו להתנות פעולות כמו מתן קצבאות לנזקקים בלייקים.