שתף קטע נבחר

נתפסתם בלילה על מהירות? אולי השוטר טעה

בהחלטה יוצאת דופן, בית משפט זיכה נהג מאשמת נסיעה במהירות מופרזת. השופט: הפעלת מכשיר מסוג "דבורה" בכביש מפותל בלילה מעוררת ספק. "אין טעם בניהול תיקים שבהם רכיב הזיהוי מוטל בספק", סיכם השופט

נתפסתם על מהירות מופרזת בלילה בכביש מפותל? יתכן שהשופט יזכה. בית המשפט לתעבורה בבאר-שבע זיכה נהג מאשמת נהיגה במהירות של 117 קמ"ש, לאחר שהמשטרה לא הצליחה להוכיח כי מכוניתו הייתה זו שנמדדה באמצעות מכשיר "דבורה". השופט אלון אופיר קבע בהחלטתו כי הפעלת המכשיר בשעות החשיכה ובכביש שאינו ישר מעוררת ספק, ולכן תביא לזיכוי נאשמים.

 

יתרה מזאת - השופט אופיר אף ממליץ למשטרה להימנע לחלוטין מלבצע אכיפה בתנאים שכאלה. "הפעלת 'דבורה' בתנאים המתוארים - חשיכה וכביש מעוקל - תעורר בהכרח ספק, ולכן היא מיותרת", הוא מבהיר בהחלטתו לזכות את הנאשם. "אין כל טעם בניהול תיקים שבהם רכיב הזיהוי מוטל בספק".

 

השופט: "אין טעם בניהול תיקים שבהם הזיהוי מוטל בספק" (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
השופט: "אין טעם בניהול תיקים שבהם הזיהוי מוטל בספק"(צילום: רועי צוקרמן)

 

"כללים שלא יותירו ספק"

"מכשיר הדבורה הוכח כמכשיר טוב ואמין", כותב השופט אופיר בהחלטתו, אך מזהיר כי "הפעלתו מחייבת הקפדה על כללים שלא יותירו כל ספק ביחס לזהות הרכב הנמדד". על הכללים אליהם מתייחס השופט, אפשר ללמוד מהמקרה של ו', שזוכה מאשמת נהיגה במהירות מופרזת.

 

מהירות נסיעתו של ו', 117 קמ"ש במקום שבו מותרת מהירות של 90 קמ"ש, נמדדה בשעות החשיכה ובאמצעות מכשיר אכיפה מסוג "דבורה", שמותקן בניידת הנמצאת בתנועה. "אין מחלוקת כי הנאשם נמדד בשעת חשיכה, כאשר הניידת הייתה בתנועה והנאשם נע בתנועה מתקרבת כלפי הניידת", מסביר השופט.

 

ומה הבעיה באכיפה שכזו? לאחר המדידה, נדרש השוטר לבצע פניית פרסה, ולהתחיל לרדוף אחרי מכוניתו של הנאשם. וכאשר הכביש אינו ישר, ונוסעות בו מכוניות אחרות, קשה לשמור על קשר עין רצוף. "יתכן שלאחר המדידה היו על הכביש רכבים נוספים, מעבר לרכבו של הנאשם", הודה השוטר שעצר את ו'.

 

"טעות בזיהוי היא סבירה"

החשיכה, תנאי הכביש והימצאן של מכוניות אחרות, עוררו ספק כי מהירותו של ו' הייתה זו שנמדדה באמצעות מכשיר הדבורה. "נחה דעתי כי לא יתכן שנשמר קשר עין עם הנאשם, מרגע מדידתו ועד לעצירתו", מבהיר השופט אופיר. "אפשרות של טעות בזיהוי לאחר המדידה היא סבירה בהחלט".

 

בהמשך מסביר השופט מדוע טעות בתנאים שכאלה, היא סבירה: "מדובר בחשיכה, עת הנאשם בהכרח 'נעלם' מאחורי העיקול בכביש. מרגע זה, צריכה הניידת לבצע פרסה, כאשר אין לה קשר עין עם הרכב, ולאחר שהיא עצמה תעבור את העיקול, צריכים השוטרים לאתר את רכב שנמדד מתוך רכבים נוספים".

 

למרות שלא מן הנמנע כי השוטרים יצליחו לשמור על קשר עין עם כלי רכב בתנאים שכאלה, השופט אופיר ממליץ למשטרה להימנע מלאכוף מהירות בשעות חשיכה ובכבישים שאינם ישרים. "אין המדובר בפעולה בלתי אפשרית", הוא מבהיר, "אך התביעה תיאלץ להראות כי מדובר בכביש ישר לחלוטין, או לפחות כזה שמאפשר שמירת קשר עין רציף וודאי עם הרכב הנמדד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הפעלה בחשיכה ובכביש מעוקל תעורר ספק"
צילום: יואב גלזנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים