שתף קטע נבחר

תחבורה ציבורית בשבת: 50 מנדטים מובטחים

תוצאות הבחירות שנערכו אתמול אינן סופיות עדיין, אך בנושא אחד כבר ניתן לחוש בריחו של שינוי - מספר חברי הכנסת התומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת גדול מאי פעם. האם תוכל הכנסת הזו לשנות את הסטטוס קוו?

אוטובוסים בשבת - אולי הפעם? לפחות 50 מחברי הכנסת ה-19 משתייכים למפלגות התומכות בתחבורה ציבורית בשבת. עם פרסום תוצאות האמת של בחירות 2013, התברר כי מפלגת מרצ זכתה בשישה מנדטים, כפול מהמספר שקיבלה בכנסת ה-18. את רשימת הח"כים של מרצ תסגור תמר זנדברג, שלעיקר פרסומה זכתה הודות להצעה שהעלתה במועצת עיריית תל אביב - הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת. אלא שזנדברג לא תהיה היחידה בכנסת ה-19 שתתמוך ברעיון.

 


סקר מיוחד: בעקבות הבחירות - אתם בעד או נגד תחבורה ציבורית בשבת?

 

לפחות 50 חברי כנסת, חדשים או כאלה שחוזרים לכהונה נוספת, נמנים עם מפלגות שהביעו רשמית תמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת: 19 חברי יש עתיד, 15 מהעבודה, 6 ממרצ ו-6 מהתנועה, ועוד 4 מחד"ש. במפלגות אלה מציעים להפעיל את התחבורה הציבורית במתכונת מצומצמת, ובעיקר במקומות שבהם מתגורר רוב חילוני. גם במרצ, שנחשבת לסמן קיצוני בכל הנוגע ליחסי דת ומדינה, הבהירו בעבר כי יש להתחשב ברגשות הציבור הדתי.

 

תמיכה מפתיעה להצעה להפעיל תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת, עשויה להגיע מכיוון הבית היהודי, עם 11 חברי כנסת. למרות שיוכה למחנה הדתי-לאומי, לא שוללים שם את הרעיון. למעשה, בבית היהודי תומכים בפשרה, כמו זו שנכללה באמנת "מידן-גביזון", ולפיה בתמורה להפעלת תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת, יוסכם על סגירת בתי מסחר בשבת. אגב, זנדברג ממרצ העלתה רעיון דומה, מיד לאחר שמועצת עיריית תל אביב אישרה את הצעתה.   

 

יאיר לפיד: יסכים לסעיף שאוסר על שינוי הסטטוס-קוו? (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
יאיר לפיד: יסכים לסעיף שאוסר על שינוי הסטטוס-קוו?(צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

ומה יעשו בליכוד ביתנו?

ומה עם חברי המפלגות הנותרות? 11 חברי הכנסת של ש"ס ו-7 חברי יהדות התורה יתנגדו, כמו שעשו בעבר, בכל פעם שהועלתה הצעת חוק שניסתה לשנות את הסטטוס-קוו. חברי המפלגות הערביות רע"מ-תע"ל (5) ובל"ד (3) אינם צפויים להתנגד, שכן יום שבת אינו מוגדר כיום חופש שבועי בקרב מוסלמים. 2 חברי קדימה, שהצליחו לחצות ברגע האחרון את אחוז החסימה, צפויים להתנגד - וזאת לאור עמדתו של שאול מופז, שהבהיר בעבר כי לא יסכים להפרת הסטטוס-קוו.

 

וכך נשארת המפלגה הגדולה בכנסת הבאה, הליכוד ביתנו (31). אולם, מאחר שהמפלגה מורכבת משתי מפלגות נפרדות, עמדתה אינה אחידה. בליכוד מתנגדים באופן מסורתי להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, למרות שכמה מבכירי המפלגה הציעו בעבר לשנות את המצב - למשל, ח"כ גלעד ארדן. ומה עם ישראל ביתנו? במצע שהוצג לפני בחירות ב-2009, הציעה המפלגה "לקבוע מתכונת שתאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, תוך התחשבות ברגשותיו של הציבור הדתי". 

 

נפתלי בנט והבית היהודי: יסכימו לפשרה היסטורית?  (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
נפתלי בנט והבית היהודי: יסכימו לפשרה היסטורית? (צילום: בני דויטש)

 

אז האם יש רוב להפעלת תחבורה ציבורית שכזו? לכאורה, מספר הח"כים שיתמכו בהצעה חוצה את ה-60, ובקלות: 50 ממפלגות שתומכות רשמית, 11 מהבית היהודי, שהסכימה לבחון רעיונות לפשרה, ועוד שמונה חברי כנסת של מפלגות ערביות. אם מצרפים לכך כמה חברי כנסת של מפלגת הליכוד ביתנו, שבעבר הביעו תמיכה בהפעלה מצומצמת של תחבורה ציבורית, עשוי מספר התומכים לחצות את ה-70.

 

תישבר מסורת של 60 שנה?

בכל ההסכמים הקואליציוניים משנות ה-50 ועד ממשלת נתניהו השנייה ב-2009, הופיע סעיף שסיכל כל שינוי בסטטוס-קוו, וחייב את חברי הקואליציה להתנגד במליאת הכנסת להצעות הקוראות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. ניסוח

הסעיף הרלוונטי בהסכמים נותר כמעט ללא שינוי כ-60 שנה, ולפיו "בחוק הנישואין והגירושין, בתחבורה הציבורית, ובכל שאר ענייני דת יישמר בתקופת הממשלה החדשה הסטטוס-קוו".   

 

האם ההסכמים שיעמדו בבסיס הקואליציה החדשה, שתוקם כנראה בשבועות הקרובים, יהיו שונים? אם ישולבו המפלגות החרדיות, הן צפויות להתעקש על הכללת סעיף שיאסור על כל שינוי בסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה. מנגד, בשתיים מהמפלגות הגדולות והחדשות, יש עתיד של יאיר לפיד והבית היהודי של נפתלי בנט, מבטיחים כי פניהם לשינוי.

 

בשתי המפלגות מצהירים היום (ד') כי בכוונתם לקיים את הבטחותיהן לבוחרים. "בבחירות האלה הציבור בחר במשהו חדש, אבל הציבור מצפה לתוצאות. הוא מצפה לפרוע את ההתחייבויות", הבהיר היום בנט בשיחה עם ynet. יעקב פרי, מספר 5 במפלגת יש עתיד של לפיד, הבטיח הבוקר כי "הוטלה עלינו אחריות כבדה מאוד. במיוחד כאשר אנחנו הבטחנו, ואנחנו מתכוונים לקיים את ההתחייבויות לבוחרים". 

 

בעצם למה כן, ולמה לא?

הטיעון העיקרי שאומץ על-ידי התומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, הוא חברתי. כך למשל מסבירים במפלגת יש עתיד: "זו אינה שאלה דתית אלא חברתית. המצב הקיים מטיל למעשה מס על עניים, ומחייב אותם בנסיעה יקרה במונית, במקום לאפשר נסיעה במחיר כרטיס אוטובוס. המצב שבו סבא עני אינו יכול לבקר את נכדיו בשבת כי אין ברשותו רכב, הוא בלתי נסבל".

 

מנגד, במפלגות החרדיות - אך גם רבים במפלגות שמוגדרות מסורתיות או אף חילוניות - אומרים כי השמירה על השבת היא אחד מעקרונותיה המקודשים של היהדות, ואין לשנות את צביונה הציבורי. בש"ס למשל מסבירים כי "שמירת המסורת היא בנשמתה של מדינת ישראל, והשבת הוא יום מנוחה. מדינה בלי שבת היא מדינה בלי נשמה. אסור שהפרהסיה הרשמית של מדינת ישראל תחלל את השבת".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
אלי ישי ואריה דרעי: יתנגדו
צילום: גיל יוחנן
ומה יעשו בליכוד ביתנו?
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים