432.7 קמ"ש על הכביש הציבורי - כבר ב-1938
מרצדס שברה את שיא המהירות על הכביש הציבורי עם מהירות סנסציונית, שנקבעה עוד לפני מלחמת העולם ה-2. השיא לא נשבר עד היום
מרצדס W 125, המכונית ששברה ב-1938 את שיא המהירות לרכב על כביש ציבורי, חוגגת יום הולדת 75. מי שסימלה את שיא ההצלחה של תעשיית הרכב הגרמנית בעידן טרום מלחמת העולם השנייה, הייתה חברה בקבוצת "חיצי הכסף", הכינוי שרווח באותם שנים למכוניות המירוץ הגרמניות. המהירות שקבעה, נחשבת גם היום לכמעט-דימיונית על הכביש הציבורי: כמעט 433 קמ"ש.
לא רבים יודעים זאת, אך באותם ימים נצבעו מכוניות המירוץ בצבע אחיד, לפי המדינה מהן הגיעו. כך זכו הגרמניות לגוון כסף בוהק, הבריטיות לירוק-כהה והאיטלקיות לאדום כמובן. ה-W 125 היחידה שיוצרה, התבססה על מכונית המירוץ הרשמית דאז, שכונתה אף היא W 125 אך התאפיינה בעיצוב שונה בתכלית (ראו תמונה מימין). השינויים נבעו מעבודת פיתוח נרחבת במנהרת אוויר, במטרה להפוך את מכונית-קביעת-השיא לבעלת מקדם גרר נמוך במיוחד - 0.157 Cd בלבד.
ב-28 בינואר 1938, שברה המכונית הזו את שיא המהירות על כביש ציבורי בין פרנקפורט לדארמשטט שבגרמניה. מאחורי ההגה ישב רודולף קאראקיולה, אז ראש מחלקת המירוצים של מרצדס. הוא נהג את המכונית בשני הכיוונים, במהירות ממוצעת של 432.692 קמ"ש. קביעת ממוצע לאורך ק"מ הלוך ושוב, נועדה כדי לבטל השפעה של הבדלי גובה וכיווני אוויר.
השיאנית רשמה את המהירות הסנסציונית באמצעות מנוע V12 בנפח 5.6 ליטר, שצויד בצמד מגדשי-על. המנוע הפיק 736 כ"ס שעברו לגלגלים האחוריים, ולא צויד במערכת קירור מבוססת מצנן (רדיאטור) מקובלת. במקום, ל-W 125 היה מיכל מים ענקי בנפח 500 ליטר, לתוכו הוכנסו מים מעורבים בקרח. גם קירור אוויר לא היה, שכן המרכב האווירודינמי כלל פתחי הכנסת אוויר לצורכי תפעול המנוע בלבד, ולא כדי לקרר אותו.
למרות ההתקדמות האדירה בתחום הרכב, שיאה של ה-W 125 מעולם לא נשבר, ולו רק מכיוון שההתייחסות למהירות בכבישים ציבוריים השתנתה עם השנים, אפילו בגרמניה - מהמדינות הבודדות בעולם שמציעה קטעי כביש ציבורי ארוכים ללא הגבלת מהירות גם כיום. המכונית בעלת המהירות המרבית הגבוהה ביותר בייצור סדרתי כיום, בוגאטי ויירון סופר-ספורט עם 1,200 כ"ס, מציעה מהירות מרבית של 415 קמ"ש, אותה ניתן לנצל בעיקר על מסלול מירוצים ישר וארוך במיוחד.
וה-W 125? את יום ההולדת ה-75 שלה, היא תציין במוזיאון מרצדס בשטוטגרט, גרמניה. שם, נשמר לה מקום של כבוד באולם חיצי-הכסף, יחד עם מכוניות מירוץ וקובעות שיאי מהירות אחרות מהיסטוריית יצרנית הרכב הוותיקה. שחזור של השיא? על זה אף אחד לא מדבר, לפחות לא לפי שעה.