ייצוגית: ג'יימס ריצ'רדסון מפרה זכויות עובדים
עובדת שפוטרה מחברת ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה את הדיוטי פרי בנתב"ג, הגישה בקשה לאישור תובענה ייצוגית של 5 מיליון שקל, בטענה כי לא קיבלה פיצויים. לטענתה מדובר במדיניות פיטורים מגמתית בחברה, שמטרתה להתחמק מתשלום פיצויים וזכויות נוספות. ג'יימס ריצ'רדסון: "פועלים על פי דין"
האם ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה חנות בדיוטי פרי בנמל התעופה בן גוריון, מפטרת עובדים ללא פיצויים? עובדת במחלקת הספורט של אחת החנויות של ג'יימס ריצ'רדסון, טענה שקיבלה מכתב פיטורים - ללא פיצויים וזכויות אחרות המוקנות לה לפי חוק.
פסקי דין נוספים בערוץ הקריירה :
- עובד טבע ביקש לחזור לעבוד: לחצו עלי להתפטר
- נשא HIV פוטר ויקבל פיצוי של כ-42 אלף שקל
- מה גרם לעובדת הרה להתפטר? גרסאות שונות
העובדת טענה שעבדה במקום 10 חודשים ו-25 ימים, בעוד שהחוק קובע כי פיטורים בסמוך לשנת עבודה לא יפגעו בזכות עובד לפיצויים. משכך, היא פנתה לחברה במכתב, בו ציינה כי יש לשלם לה פיצויי פיטורים, דמי הבראה וזכויות סוציאליות אחרות המגיעות לה על פי חוק.
העובדת הוסיפה כי נענתה שפיטוריה הם חלק מ"פיטורים עונתיים", שכן בחברה נהוג לפטר עובדים לקראת החורף ללא קשר לטיב העובד. עוד השיבו לה כי אינה זכאית לזכויות כלשהן מאחר שעבדה פחות מ-11 חודשים בחברה, אולם במידה ותהייה מעוניינת - ייתכן שתוכל לשוב ולעבוד לקראת חג הפסח, לתקופה בה נדרש שוב תגבור של עובדים.
פיטורים קולקטיביים
בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישה לבית הדין לעבודה בתל-אביב, באמצעות עו"ד יורם הכהן, נטען כי ג'יימס ריצ'רדסון מפטרת עובדים באופן שיטתי, תוך הפרה בוטה של הדין ובניגוד לחובת תום הלב.
על פי הבקשה, החברה נוהגת כדבר שבשגרה לפטר עובדים לקראת תום שנת עבודתם הראשונה, תוך הימנעות מתשלום פיצויי פיטורים וזכויות נוספות כמו דמי הבראה, הודעה מוקדמת לפיטורים ועריכת שימוע. עוד נטען כי בחלוף 3 חודשים, לקראת חג הפסח, היא מגייסת אותם מחדש - ובכך קוטעת את רצף תקופת עבודתם.
בנוסף נטען בבקשה כי החברה אמנם מודיעה לעובדיה בתהליך הגיוס כי בתקופת החורף תיתכן ירידה במספר המשמרות, אך היא נמנעת מלציין שייתכנו פיטורים קולקטיביים, כפי שענתה למבקשת מפורשות במכתב התשובה שמסרה לה.
בית המשפט התבקש לאשר את התובענה כייצוגית באופן שיגן על כל אותם עובדים שנפגעו, שחלקם אינם דוברי עברית ואינם מודעים לזכויותיהם, ולתת צו מניעה שיורה לחברה להפסיק לנקוט בהליך פיטורים המנוגד לדין. בנוסף הוא התבקש לפצות את כלל הקבוצה, המונה כ-1,000 עובדים, בסכום משוער של כ-5 מיליון שקל, בגין קיפוח זכויותיהם.
"עבדות מודרנית"
עו"ד אברהם חדידה ממשרד עו"ד סיני את חדידה התייחס לסוגיה ואמר כי "על פניו, נראה כי מעשי הנתבעת, בכך שהיא מפטרת עובדים בשיטת 'הדלת המסתובבת' - 5 ימים בלבד לפני שהחוק יחייב אותה לשלם לעובדים את זכויותיהם ומגייסת אותם שוב לאחר מספר חודשים, גורמים ליצירה של עבדות מודרנית של עובדים חסרי הגנה וחסרי זכויות".
לדבריו, "אם אכן החברה נוהגת כך כמדיניות כלפי מאות עובדים, על בית המשפט לקבל את הבקשה ולעשות עמם צדק".
מחברת ג'יימס ריצ'רדסון נמסר בתגובה כי "החברה פועלת על פי דין, התקבלה בקשה לייצוגית, והיא נבדקת".
בהכנת הידיעה השתתפה נטלי גרויסמן, ממון
לצפייה בבקשה לייצוגית
לאתר המשפט הישראלי "פסקדין "