אין כסף? מכוניות מסוכנות יישארו על הכביש
תכנית הגריטה, במסגרתה מציעה המדינה 3,000 שקלים תמורת הורדת מכוניות בנות 20 שנה ויותר מהכביש, נחשבת להצלחה אדירה בכל העולם. אך אצלנו היא הופסקה כבר בפעם השלישית, ולא תחודש בקרוב
תוכנית הורדת מכוניות מזהמות ומסוכנות מהכביש לא תחודש בעתיד הקרוב. הסיבה, שוב: אין כסף. חודש אחרי שהופסקה בפעם השלישית, מתברר היום (ב') כי משרד האוצר לא אישר את בקשת המשרד להגנת הסביבה לחדש את התוכנית. באוצר אומרים ל-ynet כי בהיעדר תקציב מדינה מאושר, ועדת החריגים באגף החשב הכללי "מאשרת רק דברים הכרחיים ודחופים".
וכך, למרות הצלחתה במדינות רבות והשבחים שמרעיפים עליה בכירים במשרדי הממשלה המעורבים, נשארת ישראל ללא תוכנית גריטה, במסגרתה מוענקים 3,000 שקלים לבעלי מכוניות ישנות בתמורה למסירתן למגרשים ייעודיים. על התועלת של התוכנית מעידים בכירים במשרדי התחבורה, האוצר והגנת הסביבה, שמבהירים כי יישומה מביא להפחתת זיהום אוויר, שיפור הבטיחות, ואפילו הגדלת הכנסות המדינה ממסים.
פעם כן, פעם לא, ועוד פעם לא
התנהלות משרדי הממשלה בכל הנוגע להפעלת התוכנית, כבר לא צריכה להפתיע את הציבור. שימו לב לדרך שבה התנהלה התוכנית עד כה:
- ינואר 2010 - התוכנית מיושמת לראשונה.
- אוגוסט 2011 - התוכנית הופסקה, בגלל מיצוי התקציב.
- ינואר 2012 - התוכנית חודשה.
- מרץ 2012 - התוכנית הופסקה שוב, ושוב - בגלל מיצוי תקציב.
בספטמבר האחרון אישרה ועדת הכספים בקשה להעביר כ-10 מיליון שקל למשרד להגנת הסביבה, על-מנת לאפשר את חידוש התוכנית. ב-2 בדצמבר היא אכן חודשה, אך פחות מחודש לאחר מכן, ב-27 בדצמבר, היא הופסקה בפעם השלישית. הסיבה הרשמית הייתה מעבר הממשלה לעבודה לפי תקציב חודשי, בגלל הבחירות.
למרות שבמשרדי הממשלה הבטיחו כי כבר בתחילת ינואר תפורסם הודעה על חידוש התוכנית, עד כה לא הועבר התקציב הנחוץ. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי הגישו בקשה לוועדת החריגים במשרד האוצר. במשרד התחבורה מבהירים, כפי שכבר עשו בחודש שעבר, כי התוכנית תחודש מיד עם העברת התקציב מהמשרד להגנת הסביבה. ומתי כל זה יקרה? לא ברור.
במשרד האוצר אמרו היום ל-ynet כי בקשת המשרד להגנת הסביבה התקבלה, אך לא אושרה. יש לציין כי התקציב שאושר בספטמבר בוועדת הכספים לא נוצל במלואו, ונותרו כ-4 מיליון שקל, המספיקים לגריטת יותר מ-1,000 כלי רכב. ב-2013 אמורה המדינה להקצות 18 מיליון שקל נוספים לטובת הפעלת התוכנית, שיספיקו לגריטה של כ-6,000 כלי רכב.
8,000 שקל במקום 3,000?
התנהלות משרדי הממשלה זכתה לביקורת חריפה מצד חברי ועדת הכספים, אך גם מצד בכירים במשרדים עצמם. בדרג המקצועי במשרד התחבורה אמרו כי הפסקת התוכנית לעתים תכופות גורמת לכך שהציבור מאבד אמון, ואף הביאה להגשת עתירות נגד המשרד. ביקורת דומה הושמעה מצד פקידים בכירים במשרד להגנת הסביבה. אלא שכל הביקורת הזו לא הביאה לחידוש התוכנית, או ליצירת רציפות בהפעלתה.
ראוי לציין כי בנובמבר 2011 המליץ דו"ח שהוכן עבור משרדי האוצר והגנת הסביבה להרחיב את תוכנית הגריטה, בגלל תרומתה למשק. הדו"ח הציע להכפיל את התמריצים שיקבלו בעלי מכוניות ישנות, מ-3,000 שקל ל-6,000 שקל, וכן לאפשר גריטה של מכוניות בנות 18 שנה, בתמורה ל-8,000 שקל. עוד הוצע לאפשר גריטה של כלי רכב מסחריים בני 18 שנה ויותר, המצוידים במנועי דיזל ונחשבים למזהמים במיוחד.
כאשר התבקשו להציע תוכנית המבוססת על תקציב מוגבל, של כ-30 מיליון שקל בשנה, המליצו עורכי הדו"ח להגדיל את המענק לבעלי המכוניות ב-10%, וקבעו כי גם בתרחיש זה צפויה לתוכנית תועלת כלכלית משמעותית. על-פי הדו"ח, התועלת נטו של התוכנית, בניכוי עלות הפעלתה, תגיע לכ-528 מיליון שקל בשלוש שנים. התועלת למשק חושבה על-בסיס החיסכון הצפוי מצמצום זיהום האוויר, שיפור הבטיחות, וכן הגדלת הכנסות המדינה ממסי קנייה על מכוניות חדשות.