מכונית חשמלית? האירופיות הולכות על מימן
רנו, מרצדס ופורד חתמו על הסכם לפיתוח משותף של רכב מתודלק במימן, בטכנולוגיית תא-דלק, זאת לאחר שב.מ.וו וטויוטה הכריזו על הסכם דומה
המכונית החשמלית מקרטעת בכל העולם, והיצרניות מגיבות בהתאם. לאחר שטויוטה וב.מ.וו הודיעו לפני כשבוע כי חתמו על הסכם אסטרטגי ארוך-טווח, במסגרתו יפותחו - בין היתר - מכוניות מימן, מודיעים הקונצרנים דיימלר (מרצדס), רנו-ניסאן ופורד כי חתמו על הסכם דומה לפיתוח טכנולוגיית תא-דלק, העושה שימוש במימן.
מנועי תא-דלק מייצרים חשמל באמצעות תהליך אלקטרו-כימי, במסגרתו תגובה בין מימן לחמצן מהאוויר מומרת לאנרגיה. תוצרי פעולת מנועים מסוג זה הם חום ואדי מים בלבד, והם מציעים לכן הנעה אלטרנטיבית נקיה מכל זיהום.
במסגרת הסכם שיתוף הפעולה, הצדדים יפתחו יחד מערכי תא-דלק ורכיבים נילווים. זאת, במטרה להפחית את עלויות הפיתוח והייצור וכדי לאפשר השקת מכוניות ראשונות כבר בשנת 2017. הדגמים העתידיים ימוצבו בהתאם למותגים השונים, כאשר הרכיבים המשותפים יהיו מכניים והמכוניות יובדלו ביניהן מבחינת פלטפורמה, מתלים, אבזור ועיצוב. המכוניות המתוכננות מוגדרות על-ידי היצרניות כמכוניות "עממיות בעלות מחיר שווה לכל נפש".
ההכרזה המשותפת מגיעה כאמור פחות משבוע לאחר הכרזה דומה של טויוטה וב.מ.וו. יצרנית הרכב הגדולה בעולם ויצרנית היוקרה הגדולה ביותר, הודיעו על הסכם אסטרטגי נרחב וארוך-טווח, במסגרתו יפותחו מכוניות מימן, דגמים ספורטיביים וטכנולוגיות שונות במשותף.
מדיימלר נמסר כי בין מטרות ההכרזה כעת, נמצאת גם הכוונה לעודד את מקבלי ההחלטות וחברות התשתית להתחיל ולהשקיע בטכנולוגיית מימן. נושא התשתית - ובפרט תחנות התדלוק במימן שקיימות במספר מצומצם במיוחד של ערים בעולם - הוא אחד הסוגיות הבעייתיות ביותר בכל הנוגע לקידום הטכנולוגיה. וכך, למרות שכבר לפני כשש שנים הושקה מכונית סדרתית עם מנוע תא-דלק (הונדה FCV), הטכנולוגיה לא התרוממה ותעשיית הרכב עדיין נוטה יותר לכיוון מכוניות בעירה פנימית (בנזין ודיזל) או חשמליות נטענות משקע.