חולמים על אקזיט ענק? הכל מתחיל במצגת
חשבתם על מיזם חדשני, אתם מלאי מוטיבציה לקדם אותו ובסופו של דבר להגיע לאקזיט ענק? הכל טוב ויפה, אבל כנראה שלפני כן, תצטרכו למשוך משקיעים. את זה תעשו בין היתר באמצעות מצגת מנצחת. הנה כמה כללים להכנת אחת מוצלחת
רבים מכירים את המחשבות והתחושות שמתלוות לימים שבהם אנו בטוחים שעלינו על הדבר הגדול הבא - וכבר מתחילים לדמיין איך נרוויח מהסטארט-אפ החדש שלנו ומה נעשה עם הכסף. לא משנה כמה טוב הרעיון, אם יש לכם את המוטיבציה לקדם אותו - לא ירחק היום שבו יהיה עליכם לעמודמול משקיעים, ולנסות לשכנע אותם להשקיע במיזם שלכם.
- יש לך רעיון לסטארט-אפ - איך תשיג את הכסף?
- סטארט אפ - זה הבייבי שלך אבל לא הכסף שלך
- הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
הדרך הנוחה להעברת מידע רב בזמן קצר מחייבת שימוש באמצעים גרפיים. על אף שאנו רואים כיום יותר ויותר יזמים אשר עושים שימוש בסרטונים, המצגת המסורתית לא נעלמה מהעולם. סרטון לבדו אינו עונה על השאלות שמעניינות משקיע, ועל כן מהווה שריקת פתיחה לפגישה עם משקיעים.
אז איך עושים זאת נכון?
מילת המפתח: תמציתיות. העברת המסר חייבת להיעשות בקצרה, תוך שימוש במספר מילים מינימלי עם פאנץ' שמותיר לצד השני טעם של עוד. משקיעים שומעים אינספור רעיונות ומקיימים לא מעט פגישות, ולכן עליכם לתת את המיטב - בזמן הקצר שמוקצב לכם.
מספר שקפים מומלץ: 10-12. פוטנציאל עסקי גבוה ניתן להעביר גם בשני שקפים, ובכל מקרה אם נדרשים לכם יותר מ-14 שקפים - בדקו את עצמכם (ואת הרעיון) שנית.
זמן הצגה: הצגה ממוצעת נמשכת 10-15 דקות. מצד אחד, מדובר במעט מאוד זמן. מצד שני, זה מספיק זמן בשביל להעביר אך ורק את הדברים החשובים - ולהימנע מלהגיד כל דבר שהוא פחות מחשוב מאוד.
מבנה המצגת:
1. שער - שם החברה והלוגו. את המוצר עצמו תשאירו להמשך כדי לייצר מתח.
2. הצגה - הצגה קצרה של אנשי הצוות המובילים, כולל תמונות ורקע רלוונטי בתחום.
3. הבעיה - תיאור הבעיה, הצורך ולמה היא לא נפתרה עד כה.
4. הפתרון - זה הזמן להטיל את הפצצה: מה הפתרון שלכם לבעיה ואיך נראה המוצר שלכם. לרוב, חלק זה יצריך שימוש ביותר משקף אחד ויסביר מדוע הפתרון שלכם טוב ואיך הוא עונה על הבעיה בצורה אופטימלית. כמו כן, יש להציג תמונות או סרטונים של המוצר (בתוכנה או באפליקציה - snapshots). חשוב: לא להיכנס לפרטים טכניים (אלא אם נתבקשתם).
5. השוק - מי קהל היעד וכמה נרחבת הבעיה? יש להראות את הפוטנציאל, תוך ביסוס הנתונים על מקורות אמינים ועדכניים.
6. מודל עסקי - איך הופכים את הרעיון לכסף, עבור מה הלקוח משלם? יש להראות את מודל ההכנסות ולהסביר על צורת התמחור של המוצר.
7. Go to market - איך לקוחות החברה ישמעו על המוצר החדש? באילו ערוצי שיווק ייעשה שימוש ומדוע דווקא בהם, שיתופי פעולה אפשריים ודרכי הפצה. לעתים יש להסביר בחלק זה מדוע יש להשיק את המוצר דווקא במועד מסוים.
8. תחרות - פירוט על המתחרים העיקריים, כולל התייחסות לוותק שלהם, לדרך בה הם פותרים את הבעיה וליתרונות של החברה מולם (אזור פעילות, שת"פ, קניין רוחני וכדומה).
9. תמצית פיננסית - הנחות היסוד של התוכנית, צפי הכנסות והוצאות ל-3 שנים, גובה ההשקעה הנדרשת בכל שלב, מה היא נקודת האיזון (BEP) ומהו ה-ROI של הפרויקט. בחלק זה יש להפגין שליטה גבוהה בנתונים ומוכנות לשאלות שונות, כולל הכרה של מושגים פיננסיים. מדובר בחלק "טריקי": מצד אחד חשוב להציג הנחות שמרניות, אך מצד שני עליכם למכור חלום (אחרת בשביל מה כל המאמץ...).
10. אבני דרך - סקירת התהליך ממבט על: באיזה שלב נמצא הפרויקט, כמה כסף גויס עד כה וממי, כמה כסף נוסף נדרש, לאיזה שלב צפוי סכום זה להביא את הפרויקט ותוך כמה זמן.
לסיכום, מומלץ להשתמש בפונטים גדולים (גודל 28+), שימוש בבּוּלֶטים ובאמצעים גרפיים באופן מידתי וללא שימוש בהנפשות מיותרות. מטרת המצגת היא ללוות אתכם בזמן שאתם מציגים את הרעיון ואת המיזם. מצגת עמוסה תגרום למשקיע לקרוא ולא להקשיב (גם משקיעים לא יודעים לעשות את שני דברים במקביל...) - ותרחיק אותו מכם.
ולא פחות חשוב: אל תתביישו להתכונן! הציגו את המצגת שוב ושוב מול משפחה וחברים, אם אפשר בפורום של כמה אנשים. שימו דגש על האינטונציה ועל קשר עין עם הקהל, על תנועות הידיים והגוף. תמכרו את עצמכם עוד לפני שאתם מוכרים את המוצר שלכם. זכרו, לא משנה כמה המצגת תהיה טובה, אם המשקיע לא "יתאהב" בכם - הוא לא ישקיע במיזם.
הכותב הוא מנהל מחלקה כלכלית של חברת בימור ייעוץ בע"מ , המתמחה בכתיבת תוכניות עסקיות ופיתוח עסקי עבור חברות סטארט-אפ, מסחור פטנטים ומיזמים בתחום המובייל