הרכבת הקלה מאחרת, אך לא משלמת קנסות
ל-ynet נודע כי זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, חברת סיטי פס, נדרשת לשלם למעלה ממיליון שקל בקנסות על איחורים תכופים, אך סרבה לכך. סיטי פס: "האיחורים אינם בשליטתנו"
בלעדי: הרכבת הקלה בירושלים מאחרת, ונדרשת לשלם קנסות למדינה. ל-ynet נודע כי זכיינית הרכבת הקלה, חברת סיטי פס, נדרשה לאחרונה לשלם למדינה קנסות בסך מצטבר של כ-1.3 מיליון שקלים בגין איחורים, אי עמידה בלוחות זמנים וליקויים תפעוליים אחרים. עם זאת, למרות שכבר בחודש שעבר נדרשה הזכיינית להעביר את הכסף, עד כה נמנעה מלשלם את הקנסות שנצברו לחובתה.
בארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" אומרים היום (ג') כי "הקנסות שהטילה המדינה על הזכיינית מוכיחים כי מאז החלה לפעול, השירות לנוסעים כלל אינו מעניין אותה, אלא רק לגרוף כסף. היקף אי העמידה בהתחייבויות לנוסעים מעיד כי סיטי פס לא משרתת כראוי את תושבי ירושלים".
בתגובה לפניית ynet, נמסר מחברת סיטי פס כי "חלק נכבד מהאיחורים נגרם בשל הפרעות חיצוניות שכלל אינן בשליטתנו, כגון - חפצים חשודים ותאונות בין כלי רכב על המסילה. גורמי הביטחון מטפלים באירועים אלו, ופועלים על-מנת לאפשר חזרה של תנועת הרכבות לסדרה, במהירות האפשרית. תמוהה בעניינו דרישת המדינה בעניין". במשרד התחבורה סירבו להגיב.
האוכלוסיה החלשה נפגעת
בארגון "15 דקות" תוקפים בחריפות את הזכיינית, וקוראים למדינה לנקוט סנקציות חריפות כדי לשפר את השירות לנוסעים. "מה שהקנסות האלה מלמדים, הוא מה שיודע כל מי שמשתמש בתחבורה הציבורית בירושלים - סיטי פס אינה מספקת לנוסעים את השירות שהיא צריכה לתת", אומר מנכ"ל הארגון, גיל יעקב.
לדברי יוסי סעידוב, ממייסדי הארגון, ליקויים בתחבורה הציבורית פוגעים בעיקר באוכלוסיה החלשה בעיר. "תחבורה ציבורית גרועה מעבירה נוסעים בעלי אמצעים מרכבות ואוטובוסים למכוניות פרטיות, ומשאירה את האוכלוסיה החלשה, שלמעשה 'שבויה' בתחבורה הציבורית", הוא מסביר.
המנכ"ל יעקב מוסיף כי הליקויים בתפעול מחייבים שינוי בהסכם שחתמה המדינה עם הזכיינית, וזאת על-מנת לשפר משמעותית את השירות לנוסעים. "המדינה התחייבה לכך שלא תהיה תחרות לרכבת הקלה, ואנחנו מאמינים שדווקא כן צריכה להיות תחרות. בנוסף, התשלום שמעבירה המדינה לזכיינית צריך להיות מחושב על-פי מדדי שירות, ולא לפי מספר הנוסעים".
"הפרת זכות האזרח"
מאז החלה לפעול ב-2011, ספגה זכיינית הרכבת הקלה בירושלים ביקורת חריפה, כאשר חלק ניכר ממנה עסק בהתנהלות פקחים שעסקו באכיפת תנאי הנסיעה. אלפי נוסעים נקנסו בחודשים הראשונים, ולעתים האשם היה דווקא במערכות שהפעילה הזכיינית, ולא פגמים בהתנהלותם.
רבים האשימו את הזכיינית והפקחים בהתנהלות בלתי ראויה ואף בריונית. כך הגדיר את ההליך השופט פאול שטרק, בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים: "היעדר שיקול דעת לפקח לבחון נסיבות בכל מקרה ומקרה, מהווה הפרת זכות האזרח ל'הליך ראוי', בכל הליך אשר בסופו של דבר בא להפקיע ממנו את כספו".
השופט שטרק אף הבהיר כי "קביעת נהלים שרירותיים פוגעת בחובת קיום 'הליך ראוי' שהינו חלק בכל הליך הבא לשלול מאדם זכויותו או קניינו, אשר מוגן בחוק היסוד כבוד האדם וחירותו (הדגשה במקור)".
בעקבות הביקורת הציבורית החריפה, יזמו חברי כנסת הקמת ועדת ערר עצמאית, שלא תהיה כפופה לזכיינית ותוכל לבטל קנסות שהוטלו על נוסעים. בנוסף, עשרות פקחים הוחלפו, ובזכיינית אף טענו כי אלפי קנסות שניתנו לנוסעים בוטלו.