לשלם עבור כל ק"מ ברכב הפרטי? רוב מכריע נגד
רק 1 מ-10 מצביעים בסקר אגרת הגודש, מסכים עם תכנית משרדי הממשלה להטלת מס גודש של עד 50 שקל ליום בשעות העומס בערים גדולות. קבלו מקבץ של אחדות מאלפי התגובות
תכנית לגבייה עתידית של אגרת גודש על-ידי המדינה, במסגרתה יידרשו נהגים לשלם סכום יומי של עד 50 שקל אם ישתמשו ברכבם הפרטי בשעות העומס הקשות ביותר, אינה זוכה לאהדה מיוחדת בציבור. כך מעלה סקר שערך ynet בפייסבוק, בו הצביעו למעלה מ-1,000 גולשים. כ-90% מהם הביעו התנגדות לתוכנית, הנמצאת בימים אלה בשלבי ניסוי.
מצביעים ומשפיעים - בעד או נגד אגרת גודש בישראל
"מטרופולינים" | "שולי מטרופולונים" | "פריפריה" (בונוס) | |
06:45 עד 09:30 | 1.40-1.60 ש' * | 20-40 אגורות * | 10(-) אגורות |
09:30 עד 15:30 | 0-20 אגורות* | ללא תשלום | 10(-) אגורות |
15:30 עד 18:30 | 1.40-1.60 ש' * | 20-40 אגורות * | 10(-) אגורות |
18:30 עד 20:00 | 0-20 אגורות* | ללא תשלום | 10(-) אגורות |
20:00 עד 06:30 | ללא תשלום | ללא תשלום | 10(-) אגורות |
ו', שבת, חג וערב חג | ללא תשלום | ללא תשלום | 10(-) אגורות |
במסגרת התוכנית, הנמצאת בשלבי הכנה ובחינה כבר מספר שנים, ובקרוב תעבור לשלב ניסוי מתקדם הכולל מספר רב של נסיינים, יידרש נהג שנכנס למרכז מטרופוליני לשלם 1.5 שקל לכל ק"מ נסיעה, החל מהק"מ הרביעי. במקרה כזה, עשוי התשלום השנתי לתושב כפר סבא שעובד בתל אביב לדוגמה, להגיע לסכום של כ-12 אלף שקל. תושב ראשון לציון יידרש לשלם כ-8,000 שקל.
מקום מגורים | מקום עבודה | מרחק | מחיר יומי | מחיר שנתי |
ראשון לציון | תל אביב | 15.4 ק"מ | 34 שקלים | 8,160 שקלים |
כפר סבא | תל אביב | 21 ק"מ | 50 שקלים | 12,000 שקלים |
רחובות | תל אביב | 26 ק"מ | 50 שקלים | 12,000 שקלים |
פסגת זאב | גבעת רם (י-ם) | 11 ק"מ | 21 שקלים | 5,040 שקלים |
קריית ים | חיפה | 15.4 ק"מ | 34 שקלים | 8,160 שקלים |
במשרד האוצר מסבירים כי התוכנית מהווה חלק מהניסיון לעודד שימוש בתחבורה ציבורית במקום רכב פרטי, והקטנת הגודש והזיהום כתוצאה מכך. במשרד התחבורה הדגישו בימים האחרונים כי הם מתנגדים להטלת מס על השימוש ברכב, וכי שר התחבורה הביע כבר בעבר התנגדות לכך. יש לציין בהקשר זה כי מדיניות המיסוי, לרבות על רכב פרטי והשימוש בו, הן חלק מפעילות משרד האוצר.
מאלפי תגובות הגולשים לדיווחים על מס הגודש, עולה ספק באשר לתועלת שבה. לדברי רבים, הטלת מס גודש לפני הקמת מערך תחבורה ציבורית ראוי לשמו, הוא מעשה שמכביד על חופש התנועה, מבלי לספק אלטרנטיבות. רבים קשרו בין התוכנית, לבין הצורך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, פעילות שתאפשר לרבים לוותר על הרכב הפרטי, הנשמר - בעיקר בתחומי הערים - לימי המנוחה בהם אין אוטובוסים ורכבות.
"הרעיון הגיע מאנגליה, שם יש תחבורה ציבורית נגישה לכל ובמחיר סביר (כולל רכבת תחתית), בלי אמצעי תחבורה נאותים, יהיה בלתי אפשרי להתקיים (מדובר על מעמד הביניים), המחירים יעלו בגלל עליית מחירי המשלוח, ועסקים פשוט ינטשו את תל אביב, אני חושב שראש עיריית תל-אביב צריך להתעורר...", כך כתב נדב בעמוד הפייסבוק של ערוץ הרכב.
גם דנה הצביעה על בעיות דומות: "מילא אם מחירי הרכב יד ראשונה היו נמוכים כמו בארה"ב ולא הייתי צריכה להיפרד מ-80 אלף שקל במקרה הטוב בשביל לקנות רכב. מילא אם מחירי הדלק לא היו עולים כל חודש בעוד עשרים אגורות. מילא אם הייתה תחבורה ציבורית נורמלית, שעוברת בזמנים סבירים, קווים שלא עושים סיבובים בכל המדינה עד שמגיעים ליעד שלך, רכבות שלא נתקעות על ימין ועל שמאל או בכלליות תחבורה ציבורית בשבת".
גם בין התגובות לכתבות בנושא בערוץ, קשה היה למצוא גולשים המצדדים בהצעה ללא סייג. באחת התגובות שזכתה למספר הממליצים הגבוה ביותר, נכתב: "הנהגים אשמים שיש עומס בכבישים? זה הממשלה בטימטומה לא דאגה לפתח כבישים, זה כמו להטיל על החולים שבאים לבתי החולים מס צפיפות, מה החולים אשמים במחלתם? טימטום מושלם".
המגיב דיוויד היה בעד התוכנית, אך התנה זאת בפיתוח התחבורה. "שיהיו הוגנים ויצרו קורלציה להתפתחות הרכבת התחתית", כתב.