לפני ואחרי: צפו בזיהום שחונק את הסינים
הסינים אוהבים את המכוניות שלהם, ואלה משיבות להם ב...זיהום אוויר קשה, שמטשטש לחלוטין את קו האופק ויוצר מעגל קסמים רעיל. יש אפילו מי שמוכר פחיות אוויר נקי
מכוניות עד אין קץ מזדחלות ועולות כמו רוחות רפאים ואז נעלמות שוב לתוך הערפיח שטשטש לחלוטין את קו הרקיע של בייג'ינג בשבועות האחרונים. עם יותר מ-13 מיליון מכוניות שנמכרות מדי שנה, כלי רכב הם הגורם המרכזי לזיהום האוויר שחונק את עריה הגדולות של סין.
מכוניות הפכו לסמל החדש לשגשוג כלכלי של המעמד הבינוני הסיני ההולך ומתרחב. הרומן של הסינים עם מכוניותיהם צפוי רק להתרחב בשנים הקרובות – וכך גם מעגל הקסמים הרעיל שהוא יוצר: "ככל שהאוויר מזוהם יותר, כך אני מעדיף לנהוג, כי אני לא אוהב לנסוע באוטובוס צפוף או ללכת בחוץ באוויר הרע הזה", הסביר נהג הרכבת התחתית גאו פיי.
לפני 20 שנה היו אלה אופניים ששלטו ברחובות, ולא מכוניות. היום "לקנות מכונית זה כמו לקנות אופניים", אמר גאו כשהוא נוהג בביואיק "רגאל" השחורה שלו. "לא עבר זמן רב מאז שהסינים התחילו לקנות מכוניות פרטיות. עבורם מכונית זה משהו חדש אז הם יעדיפו ליהנות בפקק מאשר לסבול באוטובוס הצפוף".
בשנות ה-90 כלי הרכב הספורים שנראו בכבישים היו שייכים לממשלה. מספר המכוניות הפרטיות זינק רק בעשור האחרון. הממשלה עודדה קניית מכוניות באמצעות הלוואות אטרקטיביות כאמצעי לדרבן את הכלכלה. התוצאה הייתה גם עלייה בפליטת הגזים הרעילים.
שריפת פחם במפעלי תעשייה היא מקור מרכזי לזיהום אוויר ברחבי סין, אבל פליטת גזים ממכוניות היא המקור היחיד הגדול ביותר בבייג'ינג לחלקיקי PM2.5 שיכולים לחדור לריאות.
אזרחי סין, שמשמיעים את קולם יותר ויותר, במיוחד ברשתות החברתיות הפעילות, דורשים שקיפות מצד הממשלה בנוגע לרמות הזיהום. ואמנם, כיום ניתן לקבל עדכוני זיהום כל שעה ביותר מ-70 ערים. אבל ככל שהסינים מתעשרים, רצונם באוויר נקי מתנגש עם תלותם הגדלה במכוניות.
סין היא השוק הגדול ביותר לכלי רכב מבחינת מספר המכוניות שנמכר, אבל היא מפגרת מאחורי שווקי המערב מבחינת היחס בין מכוניות לתושבים. ב-2010 החזיקו 31 מתוך אלף סינים במכונית, לעומת 424 מתוך אלף בארה"ב. רק בבייג'ינג עלה מספר כלי הרכב מ-3.13 מיליון ב-2008 ל-5.18 כיום.
כדי לצמצם את מספר המכוניות אימצה העירייה הגרלה יומית של מספרי לוחיות רישוי של מכוניות שכניסתן נאסרת. הנהגים עוקפים את האיסור לעתים באמצעות הסרת הלוחיות.
העיר סובלת גם ממערכת תחבורה ציבורית לא יעילה. הרכבת התחתית צפופה,
התחנות שלה לא מותאמות למערכת האוטובוסים והמרחקים בין התורים השונים ארוכים. מנגד, הכבישים העמוסים בני שמונת הנתיבים מקשים על הולכי הרגל לנוע בזריזות ממקום למקום.גאו, נהג הרכבת התחתית שמעדיף את הביואיק שלו, מתקשה לחשוב על מישהו ממכריו שאין לו מכונית. עם זאת, הוא ואשתו, קופאית ברכבת, מודאגים בנוגע לבריאותו של בנם בן השנה לנוכח הזיהום הגובר. "החלום שלי פשוט", אומר גאו, "לחיות בדירה חמימה, לנהוג במכונית שאני אוהב ולגדל ילד בריא".