עוד ק"מ לליטר - האמריקאים קונים רכב חסכוני
מחקר שנערך בארה"ב מגלה כי תצרוכת הדלק הממוצעת במכוניות שנמכרו בחודש ינואר באמריקה, הייתה הנמוכה ביותר מאז החל המחקר לפני למעלה מחמש שנים
שנה | חודש | תצרוכת דלק ממוצעת | ממוצע שנתי |
2013 | ינואר | 10.4 ק"מ לליטר | אין |
2012 | ינואר | 10 ק"מ לליטר | 10 ק"מ לליטר |
2011 | ינואר | 9.6 ק"מ לליטר | 9.6 ק"מ לליטר |
2010 | ינואר | 9.4 ק"מ לליטר | 9.4 ק"מ לליטר |
2009 | ינואר | 8.9 ק"מ לליטר | 9 ק"מ לליטר |
2008 | ינואר | 8.7 ק"מ לליטר | 8.8 ק"מ לליטר |
2007 | אוקטובר | 8.5 ק"מ לליטר | אין |
חוקרי אוניברסיטת מישיגן משקללים את הממוצע לפי היצע המכוניות הזמין באמריקה בכל חודש, בשקלול חלקה היחסי של כל מכונית במכירות. כלומר אם מכונית מסוימת צורכת 10 ק"מ לליטר ומהווה 3% משוק הרכב, השפעתה תהיה קטנה יותר ממכונית שצורכת 8 ק"מ לליטר ומחזיקה בנתח שוק של 6%.
לתצרוכת הדלק של מכוניות חדשות יש משמעות לא רק לחסכון הכספי עבור הנהגים, אלא יותר מכל לרמת זיהום האוויר שנפלטת - זו יורדת ביחס ישיר כמעט לירידה בתצרוכת הדלק.
זיהום אוויר מתחבורה נחשב לאחד מגורמי התחלואה המשמעותיים ביותר, ומדינות רבות הציבו יעדים להפחתתו. אחד האמצעים הפופולאריים ביותר הוא לתמרץ מכוניות ידידותיות לסביבה, ומנגד הטלת תקנות מחמירות לייצור מכוניות חדשות.
הצעדים הללו כפי הנראה עובדים, כך לפחות לפי המחקר שמתפרסם כעת, ומבוסס על נתוני ה-EPA, הרשות האמריקאית להגנת הסביבה. הרשות קובעת תקני זיהום ותצרוכת דלק, ומבקרת את יישומם על-ידי היצרניות. בהתאם לתקן ה-EPA, כל מכונית הניצבת באולם תצוגה בארה"ב מחויבת לשאת תווית עם נתוני תצרוכת הדלק. ולמרות שאינם מייצגים נתוני אמת, תקני ה-EPA נחשבים למחמירים יותר מאלו הנהוגים באירופה (וישראל), וקרובים יותר לתצרוכת הדלק בפועל.
על-פי המחקר, תצרוכת הדלק בארה"ב משתפרת בעיקביות מאז החלו הבדיקות, אז עמדה על 20.1 מיילים לגאלון (8.5 ק"מ לליטר). תצרוכת הדלק הממוצעת השנית בשנת 2008, שנת המחקר המלאה הראשונה, עמדה על 20.8 מייל לגאלון (8.8 ק"מ לליטר), ב-2009 ירדה ל-21.3 מייל לגאלון (9 ק"מ לליטר) וב-2010 עמד הממוצע על 22.1 מייל לגאלון (9.4 קמ"ל).
בשנת 2011 נרשם שיפור נוסף בתצרוכת הדלק הממוצעת של המכוניות שנמכרו בארה"ב, וזו עמדה על 22.5 מייל לגאלון (9.6 קמ"ל). בשנת 2012 עמדה התצרוכת הממוצעת על 23.5 מייל לגאלון, או כ-10 ק"מ לליטר.
היעד: 23 ק"מ לליטר בשנת 2025
למרות השיפור המרשים, לתעשיית הרכב יש עדיין מרחק לא קטן מהיעד שהוצב על-ידי ה-EPA לשנת 2025, 54.5 מייל לגאלון (23.2 ק"מ לליטר). בכדי להגיע אליו, יהיה צורך לא רק להגדיל את נתח השוק של רכבי הכלאיים, אלא במיוחד את זה של כלי הרכב החשמליים, בהם אלו המשתמשים במצבר כמקובל כיום, או רכבי תא-דלק (מימן).
נוכח קבלת הפנים הצוננת עד כה לכלי רכב חשמליים דוגמת ניסאן ליף, ואף למכוניות כלאיים מתקדמות כמו שברולט וולט, נראה כי המשימה הזו עשויה להיתקל בקשיים בדרך לשנת היעד.