עכשיו אפשר להאזין: האלבומים שלא היו זמינים
חברת התקליטים "קנדיד" הקליטה בתחילת שנות ה-60 אלבומים המציירים נאמנה את שולי הג'אז בניו יורק של אותה התקופה. מדובר באלבומים אדירים, שהיו הופכים ודאי לקלאסיקות, לו היו זמינים יותר. עכשיו הם כאן
Pee Wee Russell & Coleman Hawkins - Jazz Reunion
אם יש לכם מושג קלוש מה זה ג'אז, סביר להניח שמה שמתנגן לכם בראש נשמע כמו האלבום הזה. לקולמן הוקינס ופי-ווי ראסל שמור מקום של כבוד בפנתיאון הג'אז, וסשן אחר הצהריים החורפי הזה ממחיש בדיוק מדוע. הוקינס, אב הטיפוס לסקסופוניסט הסולן פוגש את ראסל, קלרניטן בעל צליל מקורי, עם עבר בשדה המסורתי של הדיקסילנד.
הרצון לשחזר את כור מחצבתם - הביג בנד, ניכר בכל צליל כשהרכב השביעייה נשמע גדול יותר ועמוק יותר ממספר כליו. הוקינס מפסל בצליל הטנור הצרוד שלו פסלים חדשים מקטעי סווינג מוכרים לצד בלוזים זוחלים. ראסל מנקה אחריו בקלרינט מהפנט הנע בין הצליל החלקלק של הכלי לבין מצלולים חדשים, מחוספסים יותר, בהשראת הג'אז המתקדם של התקופה. רגעים כמו הסשן המשוחרר הזה היו הלחם והחמאה של הג'אז מאז ומעולם. יש מי שניצל אותם כדי לפתח רעיונות חדשניים ויש כאלו שפשוט באו לעשות חיים כמו באלבום הסווינג המושלם הזה.
Charles Mingus Presents Charles Mingus
אין עוררין על כך שצ'ארלס מינגוס הוא כנראה אחד המוזיקאים החשובים במאה ה-20. העובדה המוזרה היא שהסשנים שערך עבור חברת קנדיד באוקטובר-נובמבר 1960 והולידו כמה מהאלבומים החדשניים והמחוספסים של הבסיסט בכל זאת נשארו בשוליים. יכול להיות שדווקא העובדה שקנדיד תפקד כלייבל נישתי היא זו שאיפשרה את האווירה משוחררת הרסן שהניבה מוזיקה מופתית ומקורית בתוך המסגרות הכמו מסורתיות של הבלוז והסווינג.
האווירה המשוחררת והרוח הגבית של הרכב ה- Jazz Workshop, בטח לא הזיקו כשמינגוס יוצא כאן בהתקפה פוליטית קשה כנגד מושל ארקנסו הגזען, בקטע שכבר הקליט בגרסה שונה לחלוטין כשנה קודם לכן בקלאסיקה הגדולה שלו AH UM. מספיק להקשיב ל"What Love” ולמשחק הבלוזי והחופשי בין מינגוס לחצוצרה של טד קרסון ולסקסופון של אריק דולפי כדי להבין עד כמה המוזיקה כאן היא עדות מדהימה לאחת התקופות המופלאות במורשתו של צ'ארלס מינגוס שרק מחכה להתגלות.
We Insist! Max Roach's Freedom Now Suite
לא רבות הפעמים בהן אנו נתקלים בהקלטות שהן תגובה ישירה לאירועים בשטח. We Insist האלמותי, שהוקלט בספטמבר 1960, הצליח להיות סנונית ראשונה ומשמעותית בין אלבומי הג'אז שזעקו את הדרישה לשוויון זכויות השחורים בארה"ב.
מקס רואץ', מהמוזיקאים היותר מודעים ופעילים פוליטית, הקליט בשיתוף טקסטים של המשורר אוסקר בראון - ג'וניור, הזמרת ואשתו באותן שנים אייבי לינקולן ועוד שורה של מוזיקאים בולטים כמו אריק דולפי, בוקר ליטל וקולמן הוקינס, מעין סוויטה של חמישה חלקים המתחילה בשורשים האפריקאיים ובמוזיקת העבדים השחורים ומתעקשת להביא את המחאה למרכז הבמה.
Freedom Now Suite הוא לא רק נקודת ציון מכוננת, הוא גם אחד האלבומים המשפיעים על דורות של מוזיקאים שהניפו את דגל המאבק השחור החל מארצ'י שפ ו-Attica Blues ועד מתנה רוברטס. שיא היופי, הרגש והעוצמות של האלבום הזה מתגלה בקטע האמצעי בו אייבי לינקולן פשוט זועקת את כל הכאב החוצה באחד הרגעים היותר מצמררים וכנים בג'ז הסוער של שנות ה-60.
Booker Little - Out Front
את החצוצרה של בוקר ליטל ניתן לזהות מהצליל הראשון. הצליל החם והבהיר הוא אחד הדברים הבולטים בנגינתו של החצוצרן הנפלא הזה שמת בגיל 23, לצד המלנכוליות - בת זוג קבועה בלחנים שלו. שבעת הקטעים המקוריים באלבום נעים בין הארד-בופ קשוח, בלדות יפהפיות וקטעים אווירתיים בנשימה חופשית. את כולן עוטף ליטל בנגינה לירית, סולואים שהם שירה כנה ואינסופית.
אליו מצטרפים בין היתר אריק דולפי בסקסופון וקלרינט בס, הבסיסט רון קרטר ואגדת הג'ז המתופף מקס רואץ'. ליטל השאיר אחריו מספר מצומצם של הקלטות, כל אחת מהן אוצרת בתוכה לחנים רגישים ונגינה וירטואוזית ובוגרת. האלבום הזה שהוקלט ב -1961,מספר חודשים לפני מותו, הוא ללא ספק אחת המשובחות שבהן כשהשפעות הג'ז החופשי של התקופה משחררות את המוזיקאים מהתבנית המוכרת לשיאי רגש ותיחכום.
Cecil Taylor - The World of Cecil Taylor
ססיל טיילור הוא תופעה. שם נרדף לאוונגרד בג'אז, אייקון של מוזיקה קיצונית ופורצת גבולות. קשה לשים את האצבע על הרבה אמנים אחרים שרק הלכו והקצינו עם השנים וחיפשו להרחיב את גבולות החקירה. ססיל טיילור, ממרומי 84 שנותיו, יכול להגיד בפה מלא שהעולם המוזיקלי שברא לא רק סחף אחריו מאמינים רבים וממשיכי דרך, אלא גם השפיע בצורה טוטאלית, שניכרת עד היום, על קהילת המוזיקה החופשית והנסיונית.
ההקלטות של טיילור בקנדיד מ-1960 מהוות בעצם את נקודת המפנה למה שתתפתח להיות אחת הקריירות הארוכות, המרתקות והבלתי מתפשרות בהיסטוריה של הג'ז החופשי והן הפתח ללא מעט מהרוח ההרפתקנית שגעשה באותן שנים. לא מעט מהכוחות המשמעותיים של הג'ז החדש והשחור לוקחים חלק במהפכה של ססיל טיילור, מהפכה שלאחריה הג'ז הוא כבר לא כשהיה.
הכותבים עובדים בג'אז באוזן - חנות הג'אז של האוזן השלישית .