רשות המסים משפרת תדמית ב-48 מיליון שקל
מסרטוני אנימציה ועד למדים חדשים: במסגרת המאבק בהון השחור, תנסה רשות המסים לשפר את תדמיתה ואת השירות לאזרח מתוך מחשבה שאלה יאפשרו לה להעמיק את הגבייה. "כלכליסט" חושף את התוכנית המלאה
"אנחנו משיקים קמפיין שאחריו אנשים יתביישו להעלים מס", הכריז שר האוצר יובל שטייניץ במסיבת העיתונאים שכינס להשקת התוכנית למלחמה בהון השחור.
- "האנשים השחורים": קמפיין נגד העלמות המס
- מה מחכה לנו ב-2013: קיצוצים או העלאות מסים?
- בגלל המבצע בעזה: הכנסות המסים ירדו ב-5.6%
- הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
רשות המסים מעריכה כי כשתושלם התוכנית תוכל המדינה להכניס בכל שנה עוד 6.6 מיליארד שקל, אלא שגביית הסכום צפויה גם לעלות סכום לא מבוטל - 250 מיליון שקל, על פי הערכות הרשות.
בדו"ח שחובר על התוכנית צופה רשות המסים כי מתוך סכום זה תוציא 48 מיליון שקל על מה שהיא מגדירה כ"תדמית רשות המסים ושיפור השירות". "כלכליסט" ביקש לבדוק מה כוללת ההוצאה הגדולה וקיבל לידיו את הפרק המפורט מתוך הדו"ח שנכתב בנושא.
למה צריך גם קוד אתי וגם אמנת שירות?
עיון בדו"ח מגלה לצד פירוט רב של ההוצאות גם סעיפים שנראים דומים, לפחות בחלקם. כך לדוגמה, נמצא סעיף הנוגע לכתיבת קוד אתי לעובדי הרשות וסעיף אחר הנוגע לכתיבת אמנת שירות לציבור. עלות כל אחד מהסעיפים מוערכת בחצי מיליון שקל ומעוררת את השאלה האם הרשות באמת זקוקה לשניהם.
עלות הקמפיין התדמיתי שיזמה הרשות למלחמה בהון השחור ועלה השבוע באמצעי התקשורת צפויה להסתכם, להערכת מחברי הדו"ח, בכ־5 מיליון שקל בשנה. סכום זה כשלעצמו נראה סביר, אם משווים את הקמפיין לקמפיינים דומים של רשויות ממשלתיות אחרות.
לשם השוואה, רפורמת העמלות של בנק ישראל שכללה קמפיין פנימי לעובדים וקמפיין לציבור עלתה 5 מיליון שקל. הקמפיין של המשרד להגנת הסביבה בהובלת טל פרידמן שביקש לעודד אזרחים "לחשוב ירוק" הסתכם ב־15 מיליון שקל.
הפרסומת החדשה של רשות המסים:
הקמפיין הפרסומי של רשות המסים אמור לכלול, בין היתר, סיקור של פעילות הרשות באמצעי התקשורת, סדנה תקשורתית לבעלי תפקידים בולטים. ברשות המסים מדגישים כי "עלות הקמפיין הוערכה בדו"ח ב־5 מיליון שקל, אך לבסוף הצלחנו לקצץ בעלויות ולהגיע לסכום של 3.5 מיליון שקל בלבד. כך נפעל גם בנוגע לשאר התוכנית. אם נוכל להפחית בעלויות, נעשה כך".
סעיף אחר בדו"ח נוגע לעיצוב מחודש של אולמות קבלת הקהל של הרשות ושדרוגם. על פי הסעיף, שעלותו מוערכת ב־15 מיליון שקל, תכלול הפעילות "הפרדה של האולמות מאזורי פעילות האכיפה ביחידות הרשות השונות" ו"התקנת שילוט אחיד בכל יחידות הרשות".
הוצאות נוספות נוגעות לבחינת שינוי אופיו של המרכז הטלפוני של הרשות (הוצאה שתעלה 2.5 מיליון שקל), והתקנת מערכת ממוחשבת לניהול תורים בעלות של 1.5 מיליון שקל. בגדים ייצוגיים ותגי שם לעובדי הרשות יעלו 1.5 מיליון שקל. בדו"ח מפורטת גם הוצאות צנועות יותר, למשל הוצאה של 100 אלף שקל על משלוח מסרונים (SMS) לעוסקים.
לפחות על פי הדו"ח, נראה כי המלחמה שהכריזה הרשות על ההון השחור משמשת אותה גם לשדרוג של מערכות ישנות בארגון ולשיפור המורל בקרב העובדים, שחוו בשנים האחרונות משברים קשים לאור החקירות שהתנהלו נגד בכירי הארגון. "יש תחושה שיותר מהעמקת גבייה, יש ניסיון לעלות את מורל העובדים", אומר יועץ תקשורת המתמחה בקמפיינים ציבוריים ושנחשף לפרטי התוכנית.
ברשות המסים מסבירים כי "האסטרטגיה שמאחורי התוכנית גורסת שאם אתה רוצה להעמיק את הגבייה, אתה צריך לתת שירות טוב יותר לאזרח, לתת לו תחושה יותר נעימה והוגנת וזה יביא לגבייה נוספת".
לגבי שדרוג אולמות קבלת הקהל טוענים ברשות כי מדובר בשיפוץ של כ־80 משרדים שפזורים ברחבי הארץ ושחלקם לא שופץ כבר 60 שנה. "אנחנו רוצים לשפר את השירות לאזרח וגאים בכך. הכסף לא הולך אלינו".
"אם ייגבו יותר מסים ההשקעה היתה שווה"
"אם התוכנית תצליח להכניס 6.6 מיליארד שקל או אפילו חצי מזה, אף אחד לא יבוא בטענות ויגיד שההשקעה בתדמית היתה גבוהה מדי", אומר ל"כלכליסט" פרסומאי בכיר.
יועץ התקשורת טוען ששיפור האווירה ברשות עשוי אולי לתרום להעמקת הגבייה, אך סבור כי לצד זו צריכה הרשות להשקיע גם בצעדי אכיפה אגרסיביים יותר: "במקום להשקיע בקוסמטיקה צריך לתת לאנשים מוטיבציה אמיתית לדווח על מעלימים באמצעות חקיקה אגרסיבית, קנסות גבוהים וצ'יפור של אזרחים שמוכנים לדווח על המעלימים".