שתף קטע נבחר
 

המכוניות יהיו שקטות יותר - אבל לא ממש חרישיות

האיחוד האירופי אישר תקנות חדשות לצמצום רמות הרעש שנפלטות ממכוניות חדשות - הלובי הירוק ממהר להאשים: ניצחון לתעשיית הרכב

האיחוד האירופי אישר תקנות חדשות, שיחייבו את יצרניות הרכב לייצר מכוניות שקטות יותר. זאת, בתקווה להפחית את הפגיעה הנגרמת לבני אדם כתוצאה מחשיפה ממושכת לרעשי תחבורה. מדובר בתקנות ראשונות מזה 20 שנה, הנוגעות לסוגיה המוכרת כל-כך לכל מי שמתגורר בסמוך לכביש סואן. לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי, באירופה מתים אלפי בני אדם מדי שנה ממחלות לב הקשורות לרעשי תחבורה.

 

דיווח של ה-EPP Group (באנגלית)

 

במסגרת התקנות, שייושמו בשני שלבים, נדרשת הפחתה של 25% בכמות הרעשים שנפלטים ממנועי מכוניות חדשות. שלב ראשון של התוכנית יושלם עד שנת 2018, לשני ניתנה ליצרניות הרכב ארכה של שניים נוספות. ובסך הכל, רמת הרעש ממנועים של מכוניות פרטיות אמורה לרדת בשלושה עד ארבעה דציבלים, ל-68 דציבלים. מכוניות ספורט ויוקרה שונות, יורשו לחרוג מכך בעד שישה דציבלים, ואילו משאיות כבדות (מעל 12 טון) יורשו להפיק עד 81 דציבלים של רעש.

 

החלטת האיחוד האירופי מקלה משמעותית על יצרניות הרכב, בהשוואה להצעות קודמות שהועלו באיחוד - אף לאחרונה. הן גם לא כוללות כל התייחסות לאחד מגורמי הרעש המשמעותיים ביותר - איכות האספלט ורעש הנפלט מצמיגים. שני התחומים הללו מוזכרים כנושאים לדיון עתידי בלבד. מכוניות חדשות יידרשו לשאת בעתיד גם דירוג רעש, בדומה לדירוג הזיהום הנהוג כיום. התקנות החדשות קובעות גם תקן אחיד למדידת רמת הרעש, ותקן לרעש מלאכותי למכוניות כלאיים וחשמליות.

 

"ניצחון לתעשיית הרכב"

חברי פרלמנט מהמפלגות הירוקות, מיהרו לתקוף את ההחלטה לאשר תקנות מרוככות. סאטו האסי, חברת פרלמנט באיחוד האירופי מטעם המפלגה הפינית הירוקה, אמרה כי בתקנות "אין שיפור משמעותי לרמות הרעש ממכוניות בשוואה לתקינה הקיימת, שאומצה לפני 20 שנה". לדבריה, מדובר ב"כניעה מבישה" של חברי פרלמנט ממפלגות המרכז-ימין, ללחצים שהופעלו עליהם מצד תעשיית הרכב.

 

"זהו ניצחון לתעשיית הרכב המרעישה, והשפעת הלובי החזק שלה עדיין מהדהדת במסדרונות הפרלמנט", כך לפי האסי.

 

מירוסלאב אוזקי, חבר פרלמנט מרכז-ימין מטעם צ'כיה, חולק עליה, אך מסכים שניתן היה לעשות יותר. "ההשפעה המזיקה של רעש מתחבורה הוכחה", אמר אוזקי בהתייחסו לסעיף בתקנות המתייחס לנזקי הרעש. בסעיף מוסבר כי רעש מכלי רכב מוביל עייפות, הפרעה לתפקוד אברים ופגיעה בתפקוד הלב וכלי הדם ומחלות נוספות. אוזקי, מהבולטים שבפרלמנטרים שעסקו בחוק, הוסיף כי לצערו "הצעת החקיקה התרכזה רק ברעש שנגרם על-ידי מנוע המכונית", זאת בהתייחס להיעדר תקינה דומה גם בנושא צמיגים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בעתיד הן יעשו פחות רעש?
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים