שתף קטע נבחר
 

"המסך השני": דרך חדשה לצפות בטלוויזיה

תגידו להתראות לזלילת חטיפים ולרביצה חסרת מעש על הכורסא. הדרך בה אנו צופים בתוכניות טלוויזיה, משדרי ספורט ומשחקים בקונסולות משתנה כבר עכשיו - בזכות טכנולוגיית "המסך השני": ניסיון של יוצרי התוכן לנתק אותנו מהפייסבוק לגרום לנו לצרוך עוד מהחומר שהם מספקים

אם מדובר ברביצה על הספה, בנסיעה לעבודה או אפילו במהלך שיטוט ברחוב, אנחנו מוקפים במסכים: היום יום שלנו מלא בשימוש במכשירים עליהם מרצדות תמונות צבעוניות, וניכר שבעתיד הקרוב השימוש בהם עומד להתרחב עוד יותר. זה הזמן להכיר את טכנולוגיית ה-Second Screen (המסך השני), אשר נועדה למלא את הזמנים המתים מול הטלוויזיה במידע ובידור שיוזרם אלינו דרך מסך נוסף, צמוד ואינטימי יותר. עתידו של עולם הפרסום, הבידור הביתי והגיימינג, ככל הנראה טמון במסך הקטן שמוחזק בכף היד.

 

אז מה היא למעשה טכנולוגיית "המסך השני"? אם ה"מסך הראשון" הינה הטלוויזיה, המסך השני יכול להיות סמארטפון, טאבלט, מחשב נייד או אפילו בקר של קונסולת משחק. חלקנו משתעשעים ברשתות החברתיות או באתרים האהובים עלינו באמצעות צעצועי כף היד שלנו במהלך צפייה בתכנית, סרט או משדר ספורט. טכנולוגיית המסך השני נועדה לרתום הרגל מגונה זה: באמצעות אפליקציות ייעודיות, מכשיר כף היד מספק למשתמש מידע ותוכן אינטראקטיבי בהקשר לתוכן הראשי הנצפה בטלוויזיה, אמצעי לשלוט בו וכן פלטפורמה חברתית לשוחח על אודותיו.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

בירה, פיצוחים ואייפד

התחום שבו משתלבת טכנולוגיית המסך השני כמו כפפת בייסבול ליד הינו עולם שידורי הספורט. במהלך המשחק, צופים יכולים לצפות בנתונים על אודות השחקנים האהובים עליהם, לעיין בסטטיסטיקות שונות, לחזות בשידורים חוזרים של רגעי שיא במשחק ואפילו לשנות את זוויות הצילום.

 

טכנולוגיית המסך השני היא גם זירה אידיאלית לאינטראקציה חברתית: היא מציגה פלטפורמה נוחה לשוחח אודות התוכן המשודר, להחליף חוויות, ולהשתתף באופן אינטראקטיבי בתוכנית עצמה, כמו למשל על ידי השתתפות סקרים, או כתיבת תגובות שיוצגו בזמן אמת על גבי המסך. החוויה היא לא אינטראקטיבית בלבד, כמו שמציעות חלק מהטלוויזיות החכמות הקיימות היום בשוק- זו חווית צפייה המותאמת אישית לצופה.

 

לא מדובר רק בתחזיות לעתיד: במשדר הסופר- בול השנתי, צופים רבים השתמשו באצבעותיהם לדברים נוספים מלבד זלילת נאצ'וס ולגימת בירה. בסקר שנערך לפני המשדר השנתי, 36% מהצופים טענו כי הם עומדים להשתמש במסך שני במהלך הצפייה, ורשת CBS טוענת כי הרווח המוערך מצפייה בפרסומות במסך השני עומדת על כ- 12 מיליון דולר. חלק גדול מהתוכן והפרסומות ששודרו במסך השני היו ייחודיים, ולא שודרו על גבי מרקעי הטלוויזיה.

 

נראה שזהו לא סתם גימיק - תוכן המסך השני הינו סם חיים מחודש לתעשיית הטלוויזיה שנאבקת זמן רב ללא הצלחה בתכנים הרבים של הרשת. יתכן שבשנים הקרובות שלטי הטלוויזיה כולם יהפכו לבקרים אינטראקטיביים חכמים, שיעצימו את חווית הצפייה במסך הביתי, בעוד שהשלטים הנוכחיים בעלי עשרות הכפתורים נידונים לכיליון.

 

אפליקציית המסך השני של טיבו:

 

 

לחסל זומבים עם הטאבלט

תחום נוסף בעולם הבידור הביתי בו משתלבת הטכנולוגיה הינו עולם הגיימינג, שכבר עשה מספר צעדים חלוציים בכיוון. נינטנדו היתה הראשונה: קונסולת ה- Wii- u הינה פלטפורמת המשחקים הביתית הראשונה ששוחררה עם מסך מגע אינטראקטיבי, שמהווה חלק בלתי נפרד מהמשחק. כך למשל במשחק ההישרדות הפוסט-אפוקליפסת- זומבים- Zombie-u ,משמש השלט ככלי נשק, פנס, אמצעי חקירה, מכ"ם תנועה ועוד.

 

 

סוני ומייקרוסופט לא איחרו לאמץ את הטכנולוגיה גם אליהם: קונסולת ה- Vita הניידת של סוני יכולה לשמש גם כבקר שליטה לחלק ממשחקי ה-PS3, עם תוכן שני שמוזרם על גבי הבקר עצמו. למיקרוסופט יש את אפליקציית ה- SmartGlass ששוחררה בצמוד ליציאת Windows 8. האפליקציה מאפשרת להפוך כל מכשיר נייד המופעל על ידי הגרסא השמינית של חלונות לבקר משחק, בעל יכולת שליטה ב-360 Xbox, ואף להפוך ממסך שני למסך ראשי לצפייה בהינף אצבע.

 

 

תפקיד הבמאי בכף ידך

עולם הבידור והסרטים גם הוא אינו קופא על שמריו בכל הנוגע למסך השני: מספר אפליקציות מאפשרות צפייה בסרט אהוב בסנכרון עם תכני – Second Screen שמעצימים את חווית הצפייה. כך למשל אפליקציית המסך השני לסרט Tron, או אפליקציית "פרומיתיאוס" שאולי תצליח להסביר מה לכל הרוחות התרחש בסרט הזה.

 

 

חנויות התוכן של החברות השונות מתחילות להתמלא באפליקציות אשר ישדרגו את הסמארטפון או הטאבלט לשלט חכם. ה-Zeebox מאפשרת עיון אינטראקטיבי בלוח המשדרים של הערוצים השונים וביצוע פעולות חברתיות שונות בעת צפייה בתוכנית כמו השתתפות בצ'אטים או דירוג התוכנית. אפליקציית Into-now של Yahoo מסוגלת לזהות בזמן אמת את התוכנית המשודרת- ולשדרג את הצפייה באמצעות תכנים נוספים. בארץ תכני המסך השני עדין בחיתוליהם, והחלוצות הינן התוכניות 'חי בלה- לה לנד', וסדרת הנוער ' החממה' שמכילות תכנים אינטראקטיביים עבור צופיהם.

 

יתכן מאוד כי עבור חלק מהצופים טכנולוגיית המסך השני נתפשת כלא יותר מהסחת דעת מטרידה - אולם הנתונים על השימוש המאסיבי במכשירים הניידים גם בזמן שידור תכנים בטלוויזיה מעידים אחרת ונראה כי עולם הבידור הביתי צועד במהירות לכיוון חוויה אישית ואינטראקטיבית הרבה יותר. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים