שתף קטע נבחר
 

הרכבת ב-2012: שיא נוסעים, ושיפור מסוים בדיוק

השנה החולפת הייתה סוערת במיוחד עבור רכבת ישראל, אך המספרים מעוררים תקווה - מספר הנוסעים הגיע ל-40 מיליון, ההכנסה גדלה ורמת הדיוק לאורך השנה עלתה. אנשי רכבת מזהים שינוי לטובה, אך מזהירים מפני שאננות

לראשונה: רכבת ישראל הסיעה יותר מ-40 מיליון נוסעים בשנה אחת. ברכבת מסכמים היום (ב') בסיפוק את שנת 2012, ומדווחים על עלייה של 12% במספר הנוסעים לעומת 2011 - מ-35 מיליון ל-40 מיליון אשתקד. בחברה גם אומרים כי רמת הדיוק הממוצעת של רכבות הנוסעים עלתה, והגיעה ל-90% בשנה שעברה לעומת כ-86% ב-2011. במלים פשוטות, תשע מכל עשר רכבות הגיעו לתחנת היעד בזמן.

 

עם זאת, נתוני הרכבת גם מלמדים כי למרות השיפור בממוצע הדיוק השנתי, מיולי ועד דצמבר 2012 נרשמה דווקא ירידה ברמת הדיוק אותה בודקת הרכבת עצמה, עד כדי ממוצע של 87.5% - נמוך אפילו מרמת הדיוק המינימאלית שנקבעה לרכבת, במסגרת הסכם שנחתם עם משרדי האוצר והתחבורה בשנת 2009.

 

רכבת ישראל מבטיחה: הנסיעה תהפוך למהנה יותר (צילום: מייק ספיר) (צילום: מייק ספיר)
רכבת ישראל מבטיחה: הנסיעה תהפוך למהנה יותר(צילום: מייק ספיר)

 

"קיפאון של שלוש שנים"

בהתייחסו לפעילות הרכבת ב-2012, אמר היום מנכ"ל החברה, בעז צפריר, כי "אחרי קיפאון של שלוש שנים, הגענו למספרי שיא בפעילות הנוסעים וההכנסות. המאמצים בתחום השירות, משיפור הדיוק וניקיון הרכבות ועד הטמעת טכנולוגיות חדשות, יהפכו את הנסיעה ברכבת למהנה יותר ויביאו להמשך צמיחה של רכבת ישראל ושל שביעות הרצון משירותיה".

 

ברכבת מצביעים על שורת רפורמות ושינויים מבניים שבוצעו בשנה שעברה. בין השאר, הוחלט על הפרטת חלק מתחזוקת הקרונועים והקמת חברה בת למטענים וחברת בת נוספת לפיתוח נדל"ן. זאת, במסגרת הסכם מקיף שנחתם בין ההנהלה וההסתדרות, ואשר כלל מענק לעובדים בסך של 40 אלף שקל, וכן העלאת שכר מצטברת בשיעור של כ-25%.

 

ראוי להזכיר כי לחתימה על ההסכם קדמה תקופה ארוכה של מאבקים בין ועד העובדים וההנהלה. יו"ר הוועד לשעבר, גילה אדרעי, נקטה קו לוחמני ויזמה שורת סכסוכי עבודה - סכסוכים שהובילו בין השאר לשיבושים קשים בתנועת הרכבות בכל הארץ. יש לציין כי בהסכם הקיבוצי שנחתם בדצמבר, נקבע כי חלק מהעלאת השכר של העובדים תותנה בעמידה ביעדים שונים - למשל, שיפור בשירות, ניקיון הרכבות ואף צמצום צריכת הדלק.

 

ב-2013, כך מבטיחים ברכבת, יחול שיפור נוסף ברמת השירות. עד סוף השנה יגדל מספר הרכבות שמפעילה החברה מדי יום מ-400 ל-460, וכך יתאפשרו הגברת תדירות בקווים מסוימים וכן הקלה בצפיפות. במהלך השנה גם מתוכנן שדרוג של תחנות בתל אביב, בנימינה, נתניה וחדרה. באוקטובר צפויה להסתיים הכפלת המסילה בין עכו ונהריה, וחודש לאחר מכן ייפתח קטע אשקלון-שדרות בקו שיחבר בעתיד בין אשקלון ובאר שבע.

 

"עוד רחוק מהלשביע רצון"

מול האופטימיות שמגלה הנהלת הרכבת, יש לא מעט קולות שמזהירים מפני שאננות. בשיחה עם ynet, אומר מקור המקורב להנהלה כי אכן חל שיפור בהתנהלות החברה בשנה האחרונה, אך בחלק מתחומי הפעילות דרוש שינוי דרמטי ומהיר. "הקצב שבו קורים דברים טובים גבוה מבעבר, אבל המצב עוד רחוק מלהשביע רצון", הוא מסביר. "אין מספיק דיוק, אין מספיק ניקיון, ואין מספיק תדירות של רכבות - ואלה הדברים שהנוסעים רואים מרגישים".

 

מקור בחברה מתייחס בחשדנות לנתוני הדיוק שמפרסמת הרכבת. "הם מוציאים את דו"חות הדיוק, וטופחים לעצמם על השכם", הוא אומר. "כל עוד הם ימשיכו לבדוק את עצמם, אלה יהיו התוצאות שיתקבלו". לדברי המקור, כניסת קרונות וקטרים חדשים לשירות לא שינתה משמעותית את המצב. "זה לא עושה פלאים. אולי נוסעים מתלוננים עכשיו פחות, אבל זה בגלל שהם כבר מיואשים".  

 

גם בעניין יחסי העבודה בחברה, המקור מצנן את ההתלהבות שמגלה ההנהלה מההסכם שנחתם בסוף 2012. "אנחנו לא רואים שיפור ביחסי העבודה. כולם ממתינים עכשיו לבחירות לוועד, שיערכו בחודש הבא", הוא מבהיר. "אני מאמין שלאחר מכן, הכל עלול לחזור לקדמותו - תהיה מלחמה עד שההנהלה תפסיק לנקוט צעדים חד-צדדיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל הרכבת: "הגענו למספרי שיא"
צילום: מוטי קמחי
יו"ר הוועד לשעבר, גילה אדרעי
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים