שתף קטע נבחר

חשיפה: הרכבת עבדה כרגיל, למרות תאונה קשה

משרד התחבורה פותח בחקירה - תאונה קשה במוסך הרכבת בלוד גרמה להשבתה מלאה של שני מערכי רכבת, אך לא דווחה לאיש. התוצאה: הרכבת המשיכה לעבוד כרגיל ולסכן מאות נוסעים. הרכבת הודיעה כי תנקוט בצעדים, משרד התחבורה הורה לפתוח בחקירה גם לגבי התנהלות הרכבת לאחר הגילוי

חשיפת ynet: שתי רכבות ניזוקו קשה בתאונה שלא דווחה, ופעילותן לא הופסקה. מאות נוסעים הועמדו בסכנה, מבלי שאיש יידע. בסוף דצמבר האחרון, במהלך ביצוע פעולה שגרתית במתחם לוד, התנגש מערך של רכבת דו-קומתית ("דאבל-דק") במערך רכבת אחר. בתאונה נפגעו שני המערכים באופן קשה, והנזק שנגרם נאמד בכמה מיליוני שקלים. איש מהמעורבים לא דיווח על התאונה, וקרונות הנוסעים המשיכו בפעילות שוטפת. רק לאחר מספר נסיעות ובמהלך טיפול שגרתי, התגלה הנזק. בעקבות חשיפת האירוע, הוחלט על ביצוע בדיקה מיידית של כל רכבות הנוסעים.

 

בעקבות הפרסום ב-ynet הורה מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, לבדוק את התאונה, כמו-גם את התנהלות רכבת ישראל לאחר שהתגלתה. האחראי לבדיקה יהיה מנהל אגף בכיר רישוי מסילתי במשרד התחבורה, משה אמסלם, לשעבר אחד האנשים החזקים ברכבת ישראל, וסמנכ"ל חטיבת נוסעים בה. מסקנות ראשונות צפויות לדברי בכירים כבר תוך 48 שעות.

 

מקור: הנזק התגלה רק אחרי חמישה ימים (צילום: נועם ס) (צילום: נועם ס)
מקור: הנזק התגלה רק אחרי חמישה ימים(צילום: נועם ס)

 

מקור ברכבת אומר היום (ג') ל-ynet כי המחדל החמור דווקא אינו התאונה, אלא הסתרת הנזק וגילויו באקראי. "זה שמסתירים את התאונה יותר חמור מהנזק עצמו", הוא מסביר. "יש הרבה עבירות וליקויים שפשוט לא מדווחים. איך ילמדו אותנו, את העובדים, כיצד להימנע מלבצע טעויות - אם לא חושפים בפנינו את המקרים האלה?". לדבריו, על חומרת המקרה אפשר ללמוד מכך שהנהג המעורב פוטר, וזאת למרות שהעונש המקובל במקרים דומים הוא קנס כספי.

 

"על-פי הנהלים של הרכבת צריך לבצע את הפעולה הזו, שנקראת 'עיתוק', במהירות של 5 קמ"ש", אומר ל-ynet מקור אחר, בהתייחסו לתאונה. "אבל אף אחד לא עושה את זה לפי הנהלים. מספיק לעמוד ליד המוסך בלוד, כדי לראות איך באמת חלק מהנהגים מבצעים את העיתוק. התרבות בקרב נהגים רבים היא פשוט לנסוע מהר, ואז לבלום ברגע האחרון".

 

"להקפיד על דיווח בזמן אמת" 

בתגובה לפניית ynet, אישרו היום ברכבת ישראל את פרטי האירוע. בחברה אומרים כי בסוף דצמבר אירעה תאונה בין שני מערכי רכבת במוסך בלוד. ברכבת מבהירים כי התאונה לא דווחה, והנזק בחלק מהקרונות התגלה רק יום לאחר האירוע. הנזק בקרונות נוספים התגלה יומיים לאחר מכן, אך לטענת החברה, עד הגילוי לא נעשה בהם שימוש.

 

"האירוע התגלה פחות מיממה לאחר מכן, ומרגע שנודע הדבר נקטה הרכבת במספר צעדים אישיים וארגוניים", מסבירים ברכבת. "העובד שעשה את התאונה ולא דיווח, פוטר מהרכבת. במקביל, ניתנה הוראה מיידית לבדיקה של כלל המערכים בצי הנייד, וחודדו נהלי נסיעה במוסך ונהלי בטיחות". בחברה מוסיפים כי הם רואים את המקרה בחומרה, ובכוונתם "להקפיד הקפדה יתרה על דיווח בזמן אמת".

 

ראוי להזכיר כי רק אתמול (ב') סיכמו ברכבת בסיפוק ניכר את שנת 2012, והתגאו בכך שבמהלכה הוטמעו "שינויים מעמיקים בחברה ובתרבות הניהולית והארגונית". אלא שלדברי מקורות בחברה, התאונה במוסך בלוד מעידה כי התרבות הארגונית ברכבת רחוקה מלעמוד בסטנדרטים הראויים לחברה ממשלתית, האחראית לחייהם של מאות אלפי נוסעים מדי יום.


פורסם לראשונה 12/02/2013 12:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לנסוע מהר, ואז לבלום ברגע האחרון"
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים